Een "raar" freestafeltje.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Andre was dit draadje even uit het oog verloren. Geweldig gedaan. Bewondering voor dit soort projecten. Volgens mij moet het straks verplaatst worden naar de ere gallerij.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Wat is dit toch weer geweldig om te volgen al begrijp ik niet alles wat er precies gebeurt ondanks de vele plaatjes.
Maar het zal allemaal wel duidelijk worden als het af is (met een filmpje, ja ook voor mij:D)
Mvg,:).

Spaander, je bent niet alleen!
 

tuoh

Oud hout
Heren bedankt voor alle positieve commentaren:D

Omdat een weliswaar mooi maar niet functionerend freestafeltje maar een twijfelachtig genoegen is ga ik straks eerst eens wat testen doen alvorens het ding verder af te werken. Theorie en praktijk durven wel eens meer van elkaar afwijken, daarom eerst maar eens de proef op de som nemen om te zien of het ding kan waarmaken wat ik er van verwacht in de harde praktijk:p
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het testen is 100% geslaagd, kan met een gerust hart de freestafel verder afwerken nu;) Ik hoef ook niks meer aan te passen of te wijzigen, alles functioneert zoals verhoopt. Dit is een leuke meevaller bij iets wat in feite toch een "prototype" is. De freesunit zit heel rigide tijdens het frezen, de beide blokkageschroeven doen hun werk naar behoren, wat resulteert in een mooi freesbeeld. Geen golfje te zien, nee, enkel mooi strak freeswerk:)

En nog wat foto's van het frezen.

Zonder frees begin je niks natuurlijk.
CIMG5318.jpg

Wat randen profileren.
CIMG5321.jpg

Schuinstellen (45°) met een rechte frees in de machine, langs onder gezien.
CIMG5324.jpg

En langs boven gezien, hier moet het gaan gebeuren. Ook even een stuk afvalhout gepromoveerd tot geleider:p
CIMG5325.jpg

Groef 8mm x 8mm in kwartiers Lariks, in één freesgang, fluitje van een cent.
CIMG5335.jpg

Zo komen er weer andere inbouwmogelijkheden beschikbaar voor toekomstige projecten:D
CIMG5338.jpg

Er komen ook nog bewegende beelden voor de liefhebbers, maar pas als het hele zaakje gereed is, nog even geduld dus:)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
"bij iets wat in feite toch een "prototype" is."

Na lezing van het bovenstaande moest ik toch even Godslasteren, vrees ik. Als dit jouw prototype is moet ik mezelf degraderen tot een prutser, denk ik :D

Goed bedacht, mooi gemaakt, en als je de definitieve versie gaat maken wil ik je prototype best overnemen hoor :rolleyes:

*Neemt hoed af*

Groets, Rob.
 
P

Pel

Guest
Perfect André, en inderdaad de schuin stelling geeft weer meer perspectief voor ander verbindingen of gewoon omdat je een mooier ander profiel kunt frezen.

Groet Pel.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Dit heb ik ook met heel veel belangstelling gevolgd. Als het uiteindelijke resultaat de verwachtingen volledig inlost, kan men terecht spreken van een geslaagd project.

Proficiat André, op naar de volgende uitdaging.
 

tuoh

Oud hout
En nog wat plaatjes van de werken tot dusver:p Het tafeltje "hangt" nu op zijn plaats om te kunnen frezen, na de klus kan ik het dan een etage lager stockeren. Omdat Populier nu niet direct de duurzaamste houtsoort is heb ik het contactvlak met de grond maar wat opgewaardeerd met een stel Trespa onderlegplaatjes:D Vermoedelijk worden deze op termijn vervangen door een stel zwenkwieltjes, maar ga er eerst zo een poosje mee werken, de praktijk brengt dan wel raad over wat het best gaat zijn hier.
De "basis" van het freestafeltje, de draaibank dus, ga ik binnenkort wat moeten verplaatsen omdat er een nieuwe "poort" moet geplaatst worden na de winter. Het is daarom het uitgelezen moment om de draaibank ook wat op te schuiven naar links, kunnen mijn schuiven terug volledig open als het tafeltje aan het bed hangt. Die nieuwe poort word eigenlijk een enkele deur + vast gedeelte, beide met glas.
Met de twee metalen haken op hun plaats zit de freestafel heel stabiel gemonteerd tegen het bed, dat geeft geen krimp tijdens het werken, en ook van belang, ik kan qua bediening overal goed aan.
Het spul aan het bed haken duurt juist geteld 5 sec. ;)
Eén dezer dagen moet ik nu nog juist een langsgeleider samen breien en dan is de machine volledig klaar. Perfect getimed omdat de eerste freesklussen al liggen te wachten;)

Een paar haken in wording.
CIMG5373.jpg

En op hun plaats.
CIMG5376.jpg

Het spul hangt!
CIMG5377.jpg

Van de andere zijde bekeken, werkhoogte is juist 1050mm:D
CIMG5379.jpg

Een stel beschermingsplaatjes.
CIMG5383.jpg

Geparkeerd.
CIMG5385.jpg
 

tuoh

Oud hout
De eindmeet komt stilaan in zicht:p nog een langsgeleider fabriceren en we kunnen sponningen gaan frezen. Toen ik het plan opvatte om een freestafeltje te gaan bouwen was het hout voor de langsgeleider al meteen geselecteerd:p Een krom gegroeid stuk Noten, een restje van het tafelblad aan de trapdraaibank, had immers de perfecte vorm voor een "organisch gevormde" langsgeleider:D
Dat stuk hout is nu op zijn bestemming geraakt, de langsgeleider is een mix geworden van twee materialen, Berken multiplex voor de sleuven en het bewuste stuk inlands Noten voor de eigenlijke geleider. Beide materialen zijn gekoppeld met een paar domino's en wat lijm, de twee bijkomende "schoren" zijn gemonteerd met een paar doorgaande deuvels en wat lijm. Het eindresultaat is een stijve langsgeleider die vlot te verplaatsen is en daar waar het nodig is ook voldoende hoog om steun te geven aan hoge en smalle werkstukken.

Na het vastleggen van de buitenafmetingen en het zagen van de stukken multiplex zijn eerst de sleuven gefreesd alvorens de uiteindelijk vorm uit te zagen. Om kleine werkstukken toch makkelijk te kunnen bewerken moet er soms wat geïmproviseerd worden bij het spannen, maar voor alles is er wel een oplossing.

Zo dus.
CIMG5387.jpg

Dat past al.
CIMG5389.jpg

Even "droog" passen.
CIMG5391.jpg

Gelijmd.
CIMG5395.jpg

Dat ziet er "gestroomlijnd" uit vind ik.
CIMG5396.jpg

Wachtend op een paar draaiknoppen.
CIMG5397.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik zie dat het er heel erg mooi uit ziet, en het is een mooi staaltje vakmanschap, maar ben erg benieuwd hoe functioneel het is?
Op het forum worden vrijwel altijd tweedehands gietijzeren machines aanbevolen boven nieuwe aluminium versies, om de stevigheid / duurzaamheid, maar hoe zou deze tafel zich houden? Of was het maken het doel op zich?
 

tuoh

Oud hout
Een freestafel(tje) is in feite geen machine maar een accessoire voor de bovenfrees, je vergroot er de mogelijkheden van de freesmachine mee. Nu kan je er qua constructie en materiaalkeuze zo ver in gaan als je wil, maar zelfs de meest primitieve vorm werkt al. Heb jaren gewerkt met een "tafeltje" dat niet meer was dan een stukje Trespa met een gat erin, even de frees eronder schroeven en klaar. Dat stuk plaat lag deels op de werkbank en werd vastgezet met de bankhaak:D Dan is wat ik nu bouw een super de luxe uitvoering:p de bouw ervan is deels "spielerei" maar de constructie is volledig functioneel. Of je de frees instelt met een houten spindel of met een stalen fancy ding van een paar honderd euro maakt voor het gebruik ervan niks uit, dat is meer marketing dan wat anders, idem voor al die plastiek troep die ze verkopen om erop te schroeven trouwens.
Een bovenfreestafel is NIET gebouwd om er honderden meters profiel op te frezen bijvoorbeeld, dat werkt veel te traag, daar zijn andere machines beter voor geschikt. Het is WEL geschikt om er kleine(ere) klusjes op uit te voeren, bv. diegene welke op een verticale freesmachine te lastig of te gevaarlijk zijn, of te veel ombouwwerk vragen. Primair ligt daar de basistaak van een freestafeltje, dat vraagt dus geen zware machinebouw, enkel een vlak en glad werkblad is al ruim voldoende:D Al de rest is leuk meegenomen maar niet strikt noodzakelijk. Ik ben er zeker van dat ik dit freestafeltje niet meer ga verslijten;)

Professionele machines die dagelijks gebruikt worden en zwaar worden belast zoals schaafmachines, zaagmachines, etc.. kunnen niet zwaar genoeg uitgevoerd worden, die moeten hun werk (tientallen) jaren blijven doen zonder haperen. Dan is staal, gietijzer, of een combinatie van beide nodig als bouwmateriaal om aan deze eisen te kunnen blijven voldoen, aluminium is al heel wat kwetsbaarder hier.
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de laatste hand gelegd aan de freestafel, meer specifiek, de twee knoppen waar de langsgeleider mee word vast gezet moesten nog gemaakt worden. Heb die dingen gedraaid uit een stukje Esdoorn, er zit een M8 houtbout dooreen die op zijn beurt is geborgd met een spijker:p Gaatje van 2mm dwars door hout en bout geboord; een spijker erdoor, afknippen, even naklinken en klaar. Voor de krachten die er gaan opkomen meer dan voldoende.

CIMG5401.jpg
CIMG5404.jpg
CIMG5408.jpg

Daarna met opgebouwde langsgeleider de frees in verschillende positie's nog eens aan de tand gevoeld.
Frees horizontaal in positie.
CIMG5411.jpg

Even een wiel wisselen, oeps sorry, even een freesje wisselen:p
Toch een modificatie aan de freesophanging, een paar stukjes alu U-profiel om het delamineren van het multiplex tegen te gaan, de boutjes hebben namelijk een schroefkop:mad: Andere had ik niet beschikbaar.
CIMG5414.jpg

Frees op 45° aan het werk.
CIMG5417.jpg

En een "normaal" standje:p
CIMG5419.jpg

Een stukje afval als "dwarsslede" werkt perfect.
CIMG5423.jpg

En het spul nog eens in de lijnolie.
CIMG5426.jpg
CIMG5429.jpg

De conclusie tot hier toe, met de modificatie van de freesophanging uitgevoerd is het spul nu zonder meer inzetbaar. MAAR, er komt nog een modificatie aan, de eenzijdige ophanging verdwijnt en er komt een rollend onderstelletje in de plaats. Dat gaat functioneler zijn in gebruik en makkelijker om het ding uit te weg te zetten als ik het niet nodig heb. Had nog vier gepaste zwenkwielen liggen, dat gaat dus snel gefixt zijn.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
tuoh.

Je mag zeer fier zijn met u freestafel wat je gemaakt heb.
Ik vind het althans geweldig uitzien, en voor wat je het ook gemaakt heb, zal dit zeker goed genoeg zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
En "raar" freestafeltje?
Het lijk mij meer een goocheltafeltje wat je gemaakt heb, voor mij is het magic:rolleyes:
Bedankt tuoh voor het mooie verslag met de vele plaatjes, ik heb er weer van genoten.
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Heren, hartelijk dank voor al jullie positieve commentaren:eek:

En omdat we er maar niet genoeg van kunnen krijgen volgt hier nog een lading foto's;)
Het "rare" freestafeltje is vandaag getransformeerd naar een meer normaal uitziend accessoire, het is enkel wat soberder van uitstraling dan gebruikelijk:p
Van wat restjes multiplex 18mm een kistonderstel ineen geklopt, waar het frame van het tafeltje deels invalt (10mm), en voorzien van vier wielen waarvan twee met rem. Het onderstel en het freestafeltje kan ik koppelen met twee houtbouten welke voorzien zijn van een gerecycleerde Trespa knop;) Geen sleutel nodig dus.
De ophangbeugels heb ik 180° gedraaid en doen nu dienst als kabelhaspel;) Niks laten verloren gaan hé.
Om zeker te zijn dat het zwaartepunt van het spul zo laag mogelijk komt te liggen heb ik op de bodem een ferm stuk spoorrail gelegd. Dat was meer dan voldoende om de balans naar de goede kant te laten uitslaan:p

Niks laten verloren gaan. Zelfs de zaagresten zijn bruikbaar, deze geven stevigere hoeken en zijn meteen steun voor het frame.
CIMG5431.jpg

Het complete onderstel.
CIMG5433.jpg

Extra klamp om de twee onderdelen te kunnen koppelen.
CIMG5438.jpg

Bout met Trespa knop en een stuk rail als balast.
CIMG5445.jpg

Een andere functie voor de beugels;)
CIMG5442.jpg

De definitieve vorm, klaar voor de komende klussen.
CIMG5435.jpg
 
P

Pel

Guest
Andre, ik heb genoten hoe je mij, en met mij vele andere bijna wekelijks verblijde met foto's van het rare freestafeltje, wat m.i. helemaal geen raar freestafeltje is. Je bent niet alleen een top vakman, maar m.i. ook een top ontwerper. Diegene die deze prachtige freestafel ooit koopt of misschien erft, heeft betere freestafel dan menig kant en klaar gekocht in de winkel.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.