Een luchtballon.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het zal dus rechthoekig of vierkantig worden.Dat zal een behoorlijke uitdaging worden op de draaibank. Ben erg benieuwd naar de foto's van de gedraaide mand........................... :confused:

Een vierkant of rechthoek draaien zal helaas niet lukken op de draaibank, maar wel handmatig samengesteld.
Kunnen ze dat in Nederland of België een vierkant draaien?
Dit zou ik ook graag bijleren.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De laatste loodje werden vandaag toegepast aan de luchtballon tot de afwerking ervan. Gisteren een te drukke dag gehad om verder te doen.

Bovenste hulpblokje gedraaid om een klauwkop erop te kunnen spannen/plaatsen.
P8180341.jpgP8180344.jpgP8180346.jpg

Het geheel van de draaibank genomen en gedraaid om het onderste rechte gedeelte te kunnen draaien op diameter.
P8180348.jpgP8180350.jpg

Onderste gedeelte gedraaid.
P8180351.jpgP8180352.jpg

Een groot gedeelte schuren tot over de detail segmenten ongeveer tot korrel 400.
P8180354.jpg

Het geheel weer afgenomen en 180 graden gedraaid op de draaibank om de bovenkant van de luchtballon te kunnen draaien.
P8180356.jpgP8180357.jpg

Meedraaiende centerpunt in het schuivende gedeelte plaatsen en tegen het werkstuk heel lichtjes aanspannen om het slingeren te vermijden.
P8180360.jpgP8180363.jpg

De ronding van de ballon wat verder op vorm gedraaid.
P8180364.jpg

Het hulpblokje met de handzaag afzagen. Als ik het volledig zou afdraaien zou de kans heel groot geweest zijn dat mijn ballon schade zou oplopen.
Hier heb ik het zekerste voorgenomen.
P8180369.jpgP8180371.jpg

Het schuivende centerpunt weer tegen de ballon plaatsen en zo voorzichtig mogelijk op vorm draaien. Een zeer scherpe beitel is hier zeker een must.
Op een bepaald ogenblik moet het schuivende centerpunt weg om de volledige vorm te kunnen realiseren.
Het geheel werd dan nog eens volledig geschuurd tot korrel 1000 op een tamelijk laag toerental.
P8180373.jpgP8190379.jpg

Een laagje poriënvuller opzetten met de borstel en dit met een draaiende draaibank.
Na het uitdrogen weer fijn schuren met korrel 600 en 1000.
P8190386.jpgP8190388.jpgP8190389.jpg

De onderkant afdraaien, maar ik durfde het niet volledig afdraaien doordat het nog een tamelijk groot geheel is.
Ik heb een 4-tal mm diep gegaan en de laatste 6 mm heb ik met de rugzaag doorgezaagd.
P8190391.jpgP8190393.jpgP8190394.jpgP8190397.jpg

De rest wat bij geschuurd via de schijfschuurmachine en met de hand.
P8190398.jpgP8190400.jpg

Nu afwerken met de polijstborstels in 3 stappen tot de carnouba laag.
Eerste bewerking polijsten.
P8190401.jpgP8190402.jpg

Tweede bewerking polijsten.
P8190403.jpgP8190404.jpg

Derde bewerking polijsten (carnouba).
P8190406.jpgP8190411.jpgP8190412.jpg

Nog een selfie.
P8190414.jpg

Eindresultaat ballon (romp)
P8190417.jpg

Nog een bijpassende houten mandje maken en een staander om het geheel eraan te bevestigen.
Het ganse traject hier rond zal ik ook gedocumenteerd meegeven.
Blijven volgen zou ik zeggen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
<insert: facebookduimpje/>

Heel knap gedaan en verzonnen.

Even een vraag: als je met de kapzaag een stukje eraf zaagt, hou je dan de zaag stil en laat je de draaibank draaien?
Of zaag je het normaal af door de draaibank te blokkeren?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
<insert: facebookduimpje/>

Heel knap gedaan en verzonnen.

Even een vraag: als je met de kapzaag een stukje eraf zaagt, hou je dan de zaag stil en laat je de draaibank draaien?
Of zaag je het normaal af door de draaibank te blokkeren?

Raymond,
Ik ga nooit een draaibank draaiend houden als ik met een rugzaag iets afzaag.
Met andere woorden, de draaibank stond stil.
Veiligheid gaat hier voor.

Nog een vraagje van mij.
Een kapzaag, is dit de Nederlandse benaming van een rugzaag zoals wij het noemen?
Die benaming heb ik al gehoord, maar specifiek voor deze zaag niet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Raymond,
Ik ga nooit een draaibank draaiend houden als ik met een rugzaag iets afzaag.
Met andere woorden, de draaibank stond stil.
Veiligheid gaat hier voor.

Nog een vraagje van mij.
Een kapzaag, is dit de Nederlandse benaming van een rugzaag zoals wij het noemen?
Die benaming heb ik al gehoord, maar specifiek voor deze zaag niet.

Duidelijk! Ik heb geen ervaring met draaien en dit knoop ik goed in mijn oren!

Ja, hier noemen wij zo'n zaag een kapzaag. Maar rugzaag zou misschien een betere benaming zijn.
Sommige noemen het ook een afkortzaag, maar dat vind ik eigenlijk alleen gelden als je er ook een verstekbak bij hebt.
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Ja in Nederland heet het een knap zaag.
Heel erg mooi gedaan.daar mag je supertrots op wezen

- - - Updated - - -

Kapzaag bedoelde ik
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel erg mooi gedaan.daar mag je supertrots op wezen

- - - Updated - - -

Je mag gerust zijn dat ik er fier op ben.
Ik ben tot nu toe heel tevreden wat ik er allemaal aan heb gedaan.
De kleurencombinatie vind ik persoonlijk heel goed geslaagd.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Waarschijnlijk een van de mooiste dingen op heel het forum, zo niet de mooiste!

Ik heb al veel positieve woorden op deze forum gekregen over alles wat ik tot nu toe heb geplaatst qua projecten, maar dit is toch iets speciaals.
Toch krijg ik er eventjes kippevel van.
Maar heel aangenaam om dit te mogen ontvangen Lars.
Bedankt voor het compliment.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mijn favoriete topic, en het is nog niet af :). Mooi, een goed boek mag ook geen einde hebben van me, anders moet ik iets anders zoeken.

Pracht resultaat Didier, alleen hiervoor kom ik al naar Zutphen.

Heel veel succes met de onderkant, dat gaat een heel ander manier van werk worden, ik ben benieuwd.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Geweldig!
Als ik zie hoe een en ander wordt opgebouwd en uitgevoerd......om jaloers op te worden.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mijn favoriete topic, en het is nog niet af :). Mooi, een goed boek mag ook geen einde hebben van me, anders moet ik iets anders zoeken.

Pracht resultaat Didier, alleen hiervoor kom ik al naar Zutphen.

Heel veel succes met de onderkant, dat gaat een heel ander manier van werk worden, ik ben benieuwd.

Ik ben in ieder geval heel tevreden u weer te ontmoeten in Zutphen.
Wat de mand betreft zal geen draaiwerk worden aangezien het een vierkant zal worden, maar het detail dat erin moet komen zal te vergelijken zijn hoe een segment gemaakt wordt.
Eigenlijk komt het erop ,eer dat het nu wat gewoon houtbewerking wordt, behalve de onderkant voet waar de ballon aan komt te hangen.

Hoe is het met de nieuwe draaibank, Wim?
Hopelijk heel veel plezier ermee.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Geweldig!
Als ik zie hoe een en ander wordt opgebouwd en uitgevoerd......om jaloers op te worden.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Je hoeft daar niet jaloers op te zijn hoor.
Gewoon eraan beginnen en ervoor gaan.
Ik ben ook begonnen in het niets zonder een tekening te maken, maar op een bepaald ogenblik moet je toch gaan uittekenen.
Het is met een bevlieging begonnen bij mij.
Normaal start ik altijd met een tekening . Zo zie je maar wat het resultaat kan worden.

Motivatie, inzicht en er voor gaan is bij mij de kracht om iets te realiseren.
Ik denk dat iedereen dit kan.
Waar een wil is, is een weg.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Prachtig hogeschool vakwerk! Ik kom nog niet veel verder dan oefenen en uitproberen, voelen wat hout doet en weggooien wat niet gelukt is sinds ik een paar weken terug een 2ehands bankje kocht. Inmiddels wel een paar stukjes gedraaid waar ik niet ontevreden over ben ( appels en peren, paar sleutelhangers) maar nog lang niet van dit niveau; Chapeau!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.