Een freestafeltje, het eerste project

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.702
Terkaple
www.woodworking.nl
Het eerste Woodworking.nl Project wordt een freestafeltje. Op Open Dag Hout stond Simon van Nachdenksport.de. Hij maakt o.a. de Open Router Lift, een freeslift voor de kleine Makita freesmachine. OpenLift Archive » nachdenksport

Dat is een machine die in heel veel YT filmpjes mooie dingen laat zien.

Er zijn ook veel voorbeelden hoe je deze in een freestafeltje toepast. En je kunt de boel eindeloos opleuken en geld aan uit geven.

Maar hoe ziet volgens ons nu een bruikbaar freestafeltje er uit, compleet met een tekening, een filmpje hoe we hem maken en waar we de benodigde spullen kopen. Simon vindt het ook een prachtig idee en hij stelt een complete Open Router lift ter beschikking. Aan het einde van het project verloten we die onder iedereen die een post in het topic geschreven heeft.

Mijn voorstel is om eerst een lijstje met eisen te maken. Wie trapt er af!



jaap
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Mijn eerste gedachte is een goed bereikbare en goed werkende afzuiging. Zou leuk zijn als er een ruitje inzit om te kunnen zien of het stof ook verdwijnt.
Daarnaast zou ik het fijn vinden als ik hem kan koppelen aan mijn werktafel, maar weg kan zetten als ik hem niet nodig heb.
Verwisselen van freesjes geen vervelende taak.
Grote knoppen om hem eenvoudig aan en uit te zetten.
Afstel gereedschap moet in op aan de tafel zitten.
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Leuk idee, ik zat net te bedenken dat ik deze winter een freestafeltje op basis van een makita of katsu wil maken. Ik ga dit draadje zeker volgen en eventueel meedoen met bouwen.
Qua lijstje, wat kettingspanner zegt en
Geleiderails al dan niet met klem mogelijkheden
Opslag voor freesbitjes
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.590
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die openlift neemt al een hoop complexiteit weg en je hoeft ook niet lang na te denken welke frees je gaat gebruiken want hij is op een specifiek model gebouwd.

De componenten zijn dus in mijn beleving:

- afzuiging
- werkblad
- hoogte (poten, onderstel, eventueel verrijdbaar)
- geleiders

Technische gezien is een blad op poten al voldoende. Maak het blad wat dikker, dan kan de plaat van de openlift daarin vallen. Aangezien dat misschien wel iets te simpel is, zou ik dus dus alle 4 deze componenten in het ontwerp meenemen. Ik kan wel wat foto's maken en posten van de twee freesmachines die ik heb om inspiratie op te doen voor de afzuiging en geleiding? Ik heb ook een klein freestafeltje maar zou wel interesse hebben in het bouwen van een grotere (niet op basis van deze kleine makita frees).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Ik ben nu bezig met mijn freestafel met incra lift in/aan mijn mafell erica 85 te zetten. De oplossing die ik had met de incra TS op mijn tafel was te groot voor mijn werkplaats en ik moest steeds nastellen.
Vooral de incra ls erop te monteren en een afkortsled is puzzelen.

We hebben met Jaap over dit onderwerp al even contact gehad en wat ik er nog aan toe te voegen heb is maak er een miterslot in dan kun je met een slede veilig kleine stukken frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Hier een link voor inspiratie of gewoon kopieeren. Wel omrekenen of alles in inches afmeten,

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://wp.awwg.info/wp/plans/Router%20table.pdf

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ourhomefromscratch.com/wp-content/uploads/2013/12/Router-Table-Plans.pdf

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/2010/09/deluxe-router-table.pdf ( ook in mm)

ToolCrib.com's Ultimate Guide: 28 Free Router Table Plans | The Tool Crib (10 stuks)
 
Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Wim, de link werk niet zonder Google Chrome denk ik. Het zit in een soort van extentie van jouw browser. Heb je een andere bron?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Hee Jaap, en anderen, zelf weinig input ten aanzien van requirements, want ik ben al voorzien met een grotere en kleinere freestafel, maar bij deze wel het aanbod om 3d modellen en tekeningen te maken van de tafel.
Van huis uit ben ik werktuigbouwkundig ontwerper, dus ik heb nog een 3d CAD pakket op mijn werk PC (en dat probeer ik zo te houden :) ).
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth, jaap en Charel09

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
56
15
Alkmaar
Daar niet iedereen gezegend is met een enorme werkplaats is een relatief compact model handig ?
Een kleiner model voor de kleine werkplaats maar die dan ook op een soort van onderstel kan worden gemonteerd. Hierbij ben je dan vrij om te bepalen welke voor jou ruimte toepasbaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Dat is een pracht aanbod. Ik ben ook voorzien en dat "lichte werk" is niet zo mijn ding. Verder ontwerp ik alles uit het hoofd. Dus wel regelmatig last van voortschrijdend inzicht. Daar leer je van. Met een tekening is dat een stuk minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
  • Leuk
Waarderingen: Doc, stvno en Afgezaagd

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
66
7
Oss
Misschien om een losse inlay te maken zodat het voor meer gereedschappen te gebruiken is. Bijvoorbeeld decoupeerzaag zeker voor kleinere hobbyruimte. Heb gelukkig een grotere werkplaats met stationaire frees maar zat onlangs toch te puzzelen om er alsnog een bij te maken bij de losse tafel die waar ik bovenfrees in heb hangen naast stationaire freesmachine. Of mogelijkheid voor een slee
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Leuk project!

Ik ben al een eind op weg. Gemaakt van restmateriaal uit de werkplaats. Maatvoering werd bepaald door het restmateriaal.
Tafel is vast te zetten, indien nodig, met 2 lijmklemmen.
Afzuiging is nu in ieder geval aan de bovenkant.
Liftje zit in deze versie niet. Hoogte instelling gebeurd aan de hand van de Makita freesvoet die onder de tafel is vastgeschroefd. Zo kan een ieder de eigen Makita in de freeshouder schuiven.

To do:
-nullastschakelaar aanbrengen.
-Afzuiging aan de onderzijde, gekoppeld met een t-stuk. Nog even een bijpassend stuk slang tegen het lijf lopen.
-afscherming van de freeskop
-klem/ druk regel zodat het te frezen materiaal gelijkmatig over de frees kan bewegen.
 

Bijlagen

  • IMG_0889.jpeg
    IMG_0889.jpeg
    135,1 KB · Weergaven: 104
  • Leuk
Waarderingen: Doc en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Zoiets als dit? Waarbij de vraag is of dit beginners genoeg is of al weer te ingewikkeld wordt. Het wordt er wel heel multi-functioneel van en zeker mooi voor de kleine werkplaats.
Dit doet mij denken aan de oude festool basis met de diverse inlay's
Kijk ook eens bij klavieratelier op you tube. niet echt iets voor beginners en je moet er wel budget voor hebben Wel de moeite waard.
Hooked on wood heeft ook een leuk werktafel met frees en waarschijnlijk zijn daar ook tekeningen van
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.