Een eiken tafelblad opnieuw afwerken...advies gevraagd

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Beste heren,

Een kennis heeft me gevraagd het blad van hun eettafel, deel van een set, opnieuw af te werken. Lijkt mij een mooie uitdaging.

Het gaat om een eiken tafel waar alleen maar de bovenkant opnieuw in de olie/lak moet. De afwerking die er nu op zit vindt ik echter lastig vast te stellen, volgens mij is het een lak. Hieronder een paar foto's van de staat van de laag.

Ik heb de onderkant van de tafel om te experimenteren met het vinden van de juiste kleur. Zelf dacht ik aan Corcol met misschien daar over heen een was of laklaag ter bescherming en om de glans terug te krijgen. Hopelijk kan een van jullie mij wat meer vertellen over de afwerking en nog liever met wat constructieve feedback op het plan.

Dank voor het kijken

IMG_2979.jpg

IMG_2978.jpg

IMG_2982.jpg

IMG_2984.jpg

IMG_2985.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2984.jpg
    IMG_2984.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 166

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
100% een lak laag. Het lijkt wel een beetje op een soort van scheepstafel. Voor de zelfde uitstraling zou ik toch voor een 2k lak gaan of misschien epoxy?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
100% een lak laag. Het lijkt wel een beetje op een soort van scheepstafel. Voor de zelfde uitstraling zou ik toch voor een 2k lak gaan of misschien epoxy?

Dan krijg je nooit meer die kleur - zonder het blanke hout eerst (zwaar) te kleuren/beitsen. Ik zou denk ik voor een klassieke lijnolievernis, of een 'ouderwetse' alkydvernis gaan - grote kans dat de oorspronkelijke afwerklaag iets dergelijks is - en dan nog zal er kleurverschil zijn tussen oude laag (onderkant) en nieuwe. Je kunt dan het hout kleuren, met het risico dat de bovenkant, met het vergelen van de afwerklaag, op den duur donkerder wordt dan oorspronkelijk bedoeld, of het licht laten en gedurende een aantal jaar laten 'bijtrekken'...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Als je h je het oppervlak 100% wilt herstellen dan alle oude lak verwijderen en twee of drie nieuwe lagen aanbrengen. Je krijgt de kleur nooit meer terug als je hersteld.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
De precies dezelfde kleur terug krijgen is niet mogelijk, maar zo dicht mogelijk bij moet toch lukken.

Heeft een van jullie een merknaam van een goede alkydvernis? En ik zie dat de meeste van deze afwerkingen blank zijn, dit dwingt mij om een kleurbeits onder de lak aan te brengen of zijn er ook lakken met pigment of iets dergelijks?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
ik noem maar even wat hoor maar ceta bever vloerlak heeft ook een wat bruine gelige kleur misschien kun je het daarin zoeken
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
PU Siegel




Kleurloos,vergeelt vrijwel niet, droogt snel en is heel eenvoudig te verwerken. Het is slijtvast en toch elastisch. De gedroogde lak geeft het hout een fraai aanzien en ruikt aangenaam. PU-Siegel is zowel binnen als buiten te gebruiken voor alle houtsoorten. Pu-siegel is uitermate geschikt voor de afwerking en verzegeling van houtconstructies, houten meubelen, houten vloeren en parketvloeren, ramen en deuren en alle andere houten objecten waaraan zeer hoge eisen gesteld worden. Product kan in een transparante beits kleur gemengd worden, neem hiervoor contact met ons op.
www.verfshop.nl voor info
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.