DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Vanmiddag naar Rien geweest om het stammetje te zagen. Als eerste geweldige werkplaats! Lintzaag, draaibank, tafelzaag enz. geheel voorzien van mooi gereedschap. Ook nog de voorraad hout en een aantal schalen gezien, best wel indrukwekkend eigenlijk.
Het zagen van de stam ging prima, de zaag ging er makkelijk doorheen en het schaven ging erg goed. Ik had wat uitbreeksels verwacht maar het ging precies zoals gehoopt. Rien enorm bedankt!
Nog een foto als bewijs:
SAM_4621.jpg
Er zat al veel kleur in maar na het schaven was het helemaal een feest:)
 

Bijlagen

  • SAM_4622.jpg
    SAM_4622.jpg
    77 KB · Weergaven: 530
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi Lars, dat je geholpen bent, prima forum zo weer.
Echt een aanwinst deze vraagbaak voor als iemand even niet verder kan.
Zeker mooi hout zo na dat schaven, ben benieuwd hoe het zal zijn al je het in de olie/was hebt gezet.

Willem
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Rien,

Waarom denk jij dat je dit beter met een cirkelzaag kan zagen?
Lijkt me toch een flinke dikte!

Leo

Hey Lars,

Ik heb dit topic nog niet eerder gezien maar je bent van harte welkom in Oostelbeers.
Ik ben in het bezit van een vrij grote lintzaag maar met mijn de cirkelzaag kan dit waarschijnlijk beter.
Vlakken en vandikte is ook geen probleem.
Stuur maar een p.b. tje met je telefoonnummer en ik bel je voor iets af te spreken.
Alleen vanaf morgenmiddag tot en met zondag ben ik in Frankrijk om wat Notenhout te scoren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Duidelijk!
Als ik echter van twee kanten wil zagen moet ik mijn spouwmes verwijderen en dat vind ik te link!
Een beetje lintzaag kan die 15 cm ook makkelijk aan.

De cirkelzaag blijft zeker recht zagen, Leo in de zaaghoogte was 15cm.
Dat wil zeggen zaagblad 8cm hoog zetten en van 2 zijden zagen, geen enkel probleem.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Graag had ik ook even geprobeerd om een probleempje op te lossen via dit handige forum.

Ik ben een rij wandkasten aan het maken.
Ik had onvoldoende Blum scharnieren om te schroeven en heb per ongeluk de verkeerde (INSERTA) scharnieren bijbesteld.
Aangezien ik het niet aandurf die extra gaten gewoon uit de hand te boren (de deurtjes zijn gelamineerde spaanplaat waar ik echt geen fout in wil maken).

Nu heb ik gezien dat deze gaten wel correct geboord kunnen worden met een Blum Ecodrill en hoopte ik deze van iemand te kunnen gebruiken/huren.
Ikzelf woon in het Waasland (België) wat de zoektocht natuurlijk wat moeilijker zal maken.

fingers crossed :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Het is een erg drukke periode geweest, waardoor ik al even een tijdje buiten beeld ben geweest hier op het forum. Op zich een goed teken natuurlijk, maar ik heb al wel gemerkt dat ik behoorlijk wat heb gemist :eek:

Allereerst wil ik jullie even het eindresultaat laten zien van de kast met de paneeldeurtjes die aanleiding gaven tot dit topic. Het is niet de meest duidelijke foto, maar het geeft goed genoeg weer hoe het is geworden.

Aansluitend zal ik even reageren op het verzoek Kristiaan.

Project 15024 kantoor 12.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen Kristiaan,

Ik heb er een staan. Een ideaal ding !

Mocht het moeilijk worden om er een in de buurt van jouw residentie te vinden laat dan even weten. Wellicht kunnen we iets regelen middels opsturen, gaatjes boren en dan weer retourneren.

Blum ecodrill.jpg
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Goedemorgen Kristiaan,

Ik heb er een staan. Een ideaal ding !

Mocht het moeilijk worden om er een in de buurt van jouw residentie te vinden laat dan even weten. Wellicht kunnen we iets regelen middels opsturen, gaatjes boren en dan weer retourneren.

Bekijk bijlage 44836

Hartelijk dank voor het aanbod!
Ik vrees enkel dat die ecodrill heen en terug versturen meer gaat kosten dan mijn scharnieren terugsturen en andere (goedkopere) laten terugkomen, dat is namelijk mijn plan B.

Maar ik kon me de bijkomende verzendingskosten (en dubbele milieuimpact van al die verzendingen) besparen als iemand in de buurt me zoiets kon uitlenen :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Ekko, het ziet er keurig uit.
De paneeldeurtjes hangen er netjes in hoor.
Keurig freeswerk, ook in de staanders (en de deuren natuurlijk ook)
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik Durf (schoorvoetend) Te Vragen om een Helpende Hand:

Een zeer attente collega realiseerde zich dat de gevelde 70-jaar oude perenboom in de tuin van zijn vaders huis, misschien wel iets voor mij zou zijn. De stam van de boom is helaas al in 6 stukken gezaagd, waarvan ik er nu één in de garage heb liggen. Dit is het het onderste deel, ongeveer 45cm in diameter en ongeveer 40cm hoog. Net te tillen :)

IMG_0312.jpg


Langere planken zit er dus niet meer in, maar toch zou ik willen proberen wat bruikbaar hout uit deze delen te halen. Bv. om eens een snijplank van te maken, of bv. een heft voor een mes, een kistje, of een speelgoedje. Iets in die trant.

De vraag ik die ik heb is: wie in de buurt van Rotterdam (ruim genomen) heeft de beschikking over een grote lintzaag (of anderszins) die mij zou willen helpen deze stam-delen in dikke plakken te zagen?

Ik ben heel benieuwd of dit lukken gaat; alvast bedankt voor enige reactie!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Heb je beide koppen/zijden al ingesmeerd met verdunde witte houtlijm. Er komen erg snel scheuren in en dan is het hout "waardeloos". Ik denk niet dat er hier medeforumer's zijn met een lintzaag die dat aankan. Het zal wel een alaskanmill of een mobilezaag worden. Daarvan zijn er wel enkele hier op het forum.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Heb je beide koppen/zijden al ingesmeerd met verdunde witte houtlijm. Er komen erg snel scheuren in en dan is het hout "waardeloos". Ik denk niet dat er hier medeforumer's zijn met een lintzaag die dat aankan. Het zal wel een alaskanmill of een mobilezaag worden. Daarvan zijn er wel enkele hier op het forum.

Ga ik doen! Bedankt voor de tip. Ik hoop dat ik nog op tijd ben, vooral omdat ik de rest nog moet op zien te halen.


Ja, misschien is dat al met al het meest praktisch. Veel zaagverlies, maar iets is altijd meer dan niets :)



Bedankt voor het meedenken!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit wordt wel een hele warrige post, uiteindelijk is het hele forum een vraag en help baak.
Volgens mij kan de vraag van Jan wijbrand prima in een aparte vraag.

Ik zou, als je het hele stuk niet in de draaibank wilt stoppen, het hout splitsen, net als brandhout, b.v. in kwarten. Die drogen scheurvrij op als je het insmeert en is daarna op de zaag goed te verwerken tot balkjes of plankjes om nog wat mee te doen.

jaap
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dit wordt wel een hele warrige post, uiteindelijk is het hele forum een vraag en help baak.

Primaire doel van dit topic is het vragen naar een helpende hand in het geval er voor een eenmalige handeling niet een nieuwe tool gekocht wil of kan worden.
De voorbeelden tot nu toe passen daar m.i. prima binnen.
In het geval van het voorbeeld van Jan Wijbrand zal hij niet apart een lintzaag gaan aanschaffen om zijn "probleem" opgelost te krijgen.
Sec de vraag wie er een lintzaag heeft past binnen dit topic. De (goedbedoelde!) tips en adviezen tegen droging/inscheuring maken het wellicht warrig...

Ik hoop dat je iemand in de nabije omgeving vind die je kan helpen er mooie plakken van te maken, Jan.

En - als het lukt - laat weten / zien wat het resultaat is geworden.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dit wordt wel een hele warrige post, uiteindelijk is het hele forum een vraag en help baak.
Volgens mij kan de vraag van Jan wijbrand prima in een aparte vraag.

Ik zou, als je het hele stuk niet in de draaibank wilt stoppen, het hout splitsen, net als brandhout, b.v. in kwarten. Die drogen scheurvrij op als je het insmeert en is daarna op de zaag goed te verwerken tot balkjes of plankjes om nog wat mee te doen.

jaap

+1, Wat Jaap zegt.

Ook mijn ervaring om uit dit korte stukken nog iets bruikbaars te halen, m.i. ook beter dan een ketting of lintzaag lukraak rechte plakken eruit te halen die vervolgens zo snel krom trekken dat je weer de helft weg kan schaven om het recht te krijgen. Dus 2 keer verlies.

- goed een week of 2 laten drogen en alleenernaar kijken, wachten tot je 1 scheur krijgt vanuit het midden. Dit is de voorkeurs richting waarin die wil splijten.
- met een stalen splijtwig en kloofhamer de boel splijten volgens die scheur
- helft nog eens doormidden, nu is al veel spanning uit het stuk.

- denken wat je ervan wil maken

- en blijven halveren met wig of een froe tot je ruim je benodigde afmeting hebt (hou rekening met twist)
- of eventueel over vlkabank een rechte kant eraan maken en over de tafelzaag, plankjes maken

- kopse kanten insmeren met verf of lijm
- in een doos stoppen
- maandje of 2? (afhankelijk van dikte) binnen zetten --> droog scheurvrij hout --> meubelmaken maar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.