Douglas schuttingpalen plaatsen. Hoe?

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Hallo allemaal,

Ik ben op dit prachtige forum terecht gekomen omdat ik op zoek was naar de beste manier voor het plaatsen van een Douglas schutting (zweeds rabat) met Douglas palen omdat ik het mooi vind dat de palen zichtbaar zijn.

Met een regelwerk wil ik dan het zweeds rabat tussen de palen monteren.

Nu mijn vraag:

Hoe zouden jullie de palen (100x100) in de grond bevestigen? Ze mogen niet in de grond gezet worden. Dat snap ik.
Maar hoe krijg ik de palen goed stevig zodat de schutting wel vast staat?

Kan dit met poeren? Is dat stevig genoeg?

Paalhouders vind ik niet mooi. Zo'n vierkante bus onderaan de paal.
Een H- of U-houder zou een optie zijn, maar dat is weer lastig met het bevestigen van het regelwerk.

Of, zoals ik ergens las: De onderkant van de palen in de Rubber Seal zetten en alsnog in de grond?

Graag lees ik jullie tips over hoe ik een stevige schutting krijg met Douglas palen.

thanks !
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
mijn 100x100 (mogelijk 150x150, weet even niet zeker meer) staan gewoon in de grond.

1 meter diep en 2 meter boven de grond, palen van 3 meter dus.
daartussen zweeds rabat en die schutting gaat echt nergens naar toe.

hie rlinks op de foto zie je een staander en het rabat
schutting.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Kan inderdaad wel in de grond. Douglas is echter niet ideaal om zo in de grond te zetten dus behandelen is wel aan te raden. Dat kan met teer(vervanger) maar vloeibaar rubber zal ook wel werken. Tot 15cm boven de grond verven. Op deze manier zullen de palen het langste mee gaan.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Wat voor een grond heb je daar? Bij klei/veen zou ik voorzichtig zijn met in de grond zetten, met (droge) zandgrond kan er al een hoop meer.

Ik heb hier gewoon zandgrond. Ik woon in de Achterhoek. Wat hoger dus.

Goede tips. Thanks!

Gewoon in de grond dus, met Bison Rubber Seal er omheen.

Opluchting... Scheelt me veel werk en geld om het op deze manier te gaan doen i.p.v. met ankers in de beton plaatsen of poeren te moeten plaatsen.

Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan moet het inderdaad goed gaan.
Je kan voor de stevigheid nog wat toevoegmiddel toevoegen aan de grond/het zand wat rondom de paal gaat. Daar zijn speciale middelen voor, maar ik meen dat een paar scheppen cement door het zand mengen ook werkt. Zou je nog even naar kunnen Googlen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Insmeren met rubber seal tot ongeveer 10cm boven de grond. Een paal rot op de overgang van grond en lucht. In de grond zelf gebeurd er niet veel mee.

Eventueel wat zand om de paal om vaster te zetten, en minimaal 90 cm in de grond. Dan gebeurd er weinig meer mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Dan moet het inderdaad goed gaan.
Je kan voor de stevigheid nog wat toevoegmiddel toevoegen aan de grond/het zand wat rondom de paal gaat. Daar zijn speciale middelen voor, maar ik meen dat een paar scheppen cement door het zand mengen ook werkt. Zou je nog even naar kunnen Googlen.

Thanks!

Ik denk dat ik per paal een zak snelbeton er omheen ga storten...

Dat moet afdoende zijn lijkt me, samen met de diepte van +/- 1 mtr
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Ik zou er geen beton omheen storten. Gewoon het zand goed aanstampen, eventueel een beetje cement erdoor om het te stabiliseren. Zo’n klomp beton is niet fijn voor wie er na ons komt…
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik zou er geen beton omheen storten. Gewoon het zand goed aanstampen, eventueel een beetje cement erdoor om het te stabiliseren. Zo’n klomp beton is niet fijn voor wie er na ons komt…

Goeie tip, maar dan staat ie wel stevig...

Ik houd het in mijn achterhoofd. Woon hier nog wel twintig jaar verwacht ik...

:sneaky:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Ik zou ook geen beton gebruiken. Eventueel een beetje cement aan het zand toevoegen zoals de anderen aangaven, maar alleen zand is meer dan genoeg.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Nee, ik smeer ze niet tot onder. Dat heeft weinig zin. De verrotting van het hout vind plaats op de overgang van grond naar lucht. Omdat de paal daar elke keer nat word en weer opdroogt.
99% van alle oude palen die ik uit de grond haal, is verrot op die overgang. In de grond is de paal altijd nog puntgaaf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Hoi Bert, Ik zit midden in de afronding van een soortgelijk project, iets grotere overkapping wellicht. Ik heb alles op betonpoeren geplaatst van 60cm (15x15 Douglas Balken). Je kunt mijn eerste DIY project hier bekijken. Als je vragen hebt, dan kan ik je mijn ervaringen delen:


Succes, het is een zeer leuk project om te doen!
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Hoi Bert, Ik zit midden in de afronding van een soortgelijk project, iets grotere overkapping wellicht. Ik heb alles op betonpoeren geplaatst van 60cm (15x15 Douglas Balken). Je kunt mijn eerste DIY project hier bekijken. Als je vragen hebt, dan kan ik je mijn ervaringen delen:


Succes, het is een zeer leuk project om te doen!


Dat ziet er mooi uit !
Goed bezig.

De vraag over deze palen gaat eigenlijk over het plaatsen van een schutting. Of douglas palen voor een schutting ook op poeren moeten/kunnen.

Conclusie na alle reacties: Nee. Gewoon paal in de grond. Wel goed met rubber seal insmeren.

Ga eerst de schutting doen. Daarna (najaar, winter, voorjaar ligt aan het weer) de overkapping. Wil alles zelf doen. Dus zal wel een project van een aantal maanden worden.

Groeten,
Bert
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
70
Veldhoven
Ik zou ook geen beton gebruiken. Eventueel een beetje cement aan het zand toevoegen zoals de anderen aangaven, maar alleen zand is meer dan genoeg.
Ik ben de tel kwijt hoeveel palen ik al niet bij mezelf en bij anderen heb geplaatst, en kan dit alleen maar beamen. Ik stamp met een metalen strip van 40 bij 8 mm rondom en vlak langs het paaloppervlak alles goed aan. Als er geel zand in de buurt is, gebruik ik dat . Het gat maak ik met een palenboor.
Nog nooit bij al die palen klachten gehad. Ze staan allemaal nog recht en waterpas overeind.
Zand alleen is echt goed genoeg!
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.