Dorian Bracht alles over japanse zagen

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Beetje maniakaal 😂
Ik ben echt heel erg gefascineerd door die Japanse techniek. Zou er graag een keer naar afreizen om zo’n atelier te bezoeken en wat te leren.
Ben alleen bang dat wat discipline mis om echt zo’n superstrakke en mooi ogende verbinding te maken.
Maar die zaagjes werken fantastisch! Vooral bij handgemaakte zwaluwstaarten of handmatig contramallen van verbindingen
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
725
749
de buurt van den bosch
Als ik zwaluwstaarten maak dan gebruik ik ook een dozuki.
Maak eerst de staarten en teken dan de nesten af met een mes.
de zaag die ik heb is 0.2 mm dik en hiermee zaag ik in het mes lijntje.
Is hierdoor gelijk goed.Gebruik zo wie zo veel Japans gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: HarisWoodshop

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Ik vind het een beetje warrig van Dorian. Als hij vanuit zijn kennis een script had geschreven en zich daaraan had gehouden, ja - dan was het waarschijnlijk een goed verhaal geworden. Nu heeft hij een beetje ad hoc dingen gezegd zonder lijn in zijn verhaal. Dat kan beter. Voorbeeld: waar gaat het over het aantal tanden per, of zelfs maar over de geometrie van de tanden? Nee -- dit is niet wat ik de beginner zou laten zien.

En ook: als je wilt uitleggen waarom trek tegenover duw fundamenteel anders is, waarom niets gezegd over de dunne bladen en zaagsnede die middels trek mogelijk zijn?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Als ik zwaluwstaarten maak dan gebruik ik ook een dozuki.
Maak eerst de staarten en teken dan de nesten af met een mes.
de zaag die ik heb is 0.2 mm dik en hiermee zaag ik in het mes lijntje.
Is hierdoor gelijk goed.Gebruik zo wie zo veel Japans gereedschap.
Zagen met een heel dun blad geeft geen nauwkeuriger e zaagsnede. Exact naast de lijn zagen is belangrijk. Bij het schulpen zal een een heel dun blad vaker afwijken dan en dikker zaagblad. Een dunner zaagblad is nu eenmaal flexibeler en dus gevoeliger voor het hardheidsverschil tussen najaarshout en voorjaarshout.

Belangrijk is dat de tanden weinig gezet zijn.

Zelf kan ik zeggen dat door persoonlijke observatie van mensen die leren zwaluwstaarten zagen door gebruik te maken van Japanse zagen , dozuki , gebruiken helemaal niet beter evolueerden dan die met de westerse zagen. Ik heb het over meer dan 300 personen.

Hierbij moet ook gesteld worden dat bij ons , traditioneel (een paar eeuwen geleden,) juist dikke zaagbladen gebruikt weren om blaadjes fineer uit en brede balk te schulpen. Een dik blad om een stijf blad te bekomen. Om recht te blijven....

De Video overtuigd ook mij niet. Waar gaat het eigenlijk over?


groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: HarisWoodshop

HarisWoodshop

Nieuw lid
3 mei 2024
8
12
België
www.instagram.com
Zelf gebruik ik al een hele tijd enkel Japanse zagen van Suizan. Zo een plezier om mee te werken. Enkel de controle die Japanse trekzagen bieden volstaat om deze te gebruiken.
Voor de beginner, vind ik de algemene uitleg van Jonathan Katz-Moses de beste over Japanse zagen.
 

Bijlagen

  • IMG_6916.png
    IMG_6916.png
    332 KB · Weergaven: 9

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
725
749
de buurt van den bosch
Tijdens de opleiding ambachtelijk meubelmaker heb ik het ook geleerd met de westerse zagen(zwaluwstaarten)en daar gaat het natuurlijk ook goed mee.
Ben ongeveer 5 jaar geleden begonnen met japans gereedschap en moet zeggen dat ik dit zeer prettig vindt werken.Ik persoonlijk vindt het wel beter en fijner gaan met een dozuki.
Ben op dit moment 35 bakjes aan het maken met zwaluwstaarten en zal het eens doen met 2 verschillende zagen.Ik ben voor de japanse stijl maar zoals gezegd is dit voor iedereen anders.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Voor zwaluwstaarten vind ik persoonlijk de Japanse zagen met tanden op trek ideaal!
Bij langere snedes durven ze nog wel eens weg te lopen inderdaad. Maar dat is dan ook weer makkelijk te corrigeren
 
  • Leuk
Waarderingen: HarisWoodshop

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.