Dirk's anarchisten werkbank

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Al meer dan een jaar wonen we in ons mooie nieuwe huis met grote kluskelder. Allerlei dingen zijn er al in die kelder gemaakt, maar het ontbreekt nog steeds aan een dikke beuker van een werkbank. Die staat al heel lang op het lijstje, maar er is altijd wel iets wat er tussen komt. Nu mooi dus niet meer. Na een uitvoerig selectieproces is de keuze gevallen op een 'Anarchist workbench'. Als je iets meer over werkbanken wilt weten en wat tijd over hebt, is dat wel een leuk boek. Meneer Schwarz gebruikte Yellow pine voor z'n bank, een iets opgevoerde versie van ons vuren. Bij mij is de keuze op beuken gevallen. Lekker standaard, maar goed, dat is niet voor niets en nog redelijk vriendelijk voor de portemonnee. De eerste taak was dus een berg beuken scoren voor deze beuker van een werkbank. Daarvoor even naar Amsterdam gekard en daar een halve kuub 40 mm beuken op de kop getikt.

Berg hout.jpg

Daarna maar eens begonnen met het blad. Dat wordt gelamineerd uit 18 beuken planken. Dus eerst maar 'eventjes' 18 planken gevlakt, geschulpt enzo. Iemand nog wat zaagsel voor z'n konijnhok nodig toevallig? Uiteindelijk hield ik 18 plankjes van 242 cm lang met een kopse maat van 130 x 34 mm over. Aan elkaar geplakt levert dit een blad op van een dikke 60 cm diep. En ook 130 Kg. Niet op je tenen laten vallen dus...

Zoiets dan.jpg

Tellen.jpg

In 1 keer 18 plankjes aan elkaar lijmen is wat gedoe. Vandaar in 3 keer, dus 6 stuks per keer. Kan je de individuele stukken ook nog eventjes door de VVD halen. Zo gezegd, zo gedaan dus.

Ready to go.jpg

Alles klaar gezet, even droog geoefend. Als de lijmpot open gaat, daalt het IQ 50 punten volgens Schwarz in z'n boek. Nooooit last van gehad natuurlijk, maar je kan maar voorbereid zijn. Titebond III gekozen vanwege de lange open tijd. Uiteindelijk kostte mij het een kwartier om de boel aan elkaar te hebben. Een oude roller in een bakje is erg handig om een beetje vlot door te smeren met de lijm.


Klaar.jpg

Dit is de huidige staat. Morgen het volgende setje, dit mag een nachtje drogen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vraag me af hoe je je werkplaats zo mooi, proper, ordelijk en gelikt weet te houden. Ik doe mijn best om niet teveel te verzamelen, maak regelmatig schoon en ruim op maar toch blijft het chaos.
Succes met je werkbank!
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Waarom heeft die Swartz dit nu toch een anarchist workbench genoemd?
Ik denk dat hij de anarchisten niet in hun historische context kan situeren.

Hoe dan ook , er niets anarchistisch aan een ( dit model) werkbank.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik vraag me af hoe je je werkplaats zo mooi, proper, ordelijk en gelikt weet te houden. Ik doe mijn best om niet teveel te verzamelen, maak regelmatig schoon en ruim op maar toch blijft het chaos.
Succes met je werkbank!
Dank. En na iedere klussessie even een bezem erdoorheen en alles terug op z'n plek doet wonderen. Begin ik de volgende keer ook weer schoon en kan ik het meeste snel terugvinden.

Waarom heeft die Swartz dit nu toch een anarchist workbench genoemd?
Ik denk dat hij de anarchisten niet in hun historische context kan situeren.

Hoe dan ook , er niets anarchistisch aan een ( dit model) werkbank.

Ja, dat vroeg ik mij ook al af. Je moet de titel van mijn topic ook een beetje met een knipoog lezen. Ach, het bekt wel lekker en het wordt vast een prima werkbank. Anarchistisch of niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vandaag dus het tweede setje balken geplakt.

Set twee.jpg

De oplettende kijker valt dan meteen op dat het nu 12 en geen 6 planken zijn. Correct! Echter zit er tussen het zesde en zevende plankje geen lijm. Het leek me handig het zo aan te pakken, grotere kans dat de boel straks, bij het samenstellen van het blad uit de drie delen, goed aansluit. Het eerste setje was prima vlak opgedroogd trouwens.

Morgen het laatste setje plakken, die wijkt wat af van de rest omdat daar een uitsparing voor een schaafstop (is dit de juiste Nederlandsche term?) in komt. Die kan je natuurlijk achteraf erin aanbrengen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Dit moet het gat worden:

Gat.jpg

Dus daar de boel even doorzagen en van wat reststukjes hout een vulstuk maken. Dat heb ik vastgezet met twee spijkertjes. Na het lijmen van de laatste set kan dit vulstukje dan verwijderd worden en heb je alvast een mooi vierkant gat voor de schaafstop.

Blokjes.jpg

Dat was het dan weer voor vandaag!
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Athanor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de link ook maar even gedownload! Ik ben voornemens mijn eigen 'ultieme' werkbank te bouwen dit of volgend jaar en kan alle ideëen goed gebruiken. En inderdaad, wat is jouw werkplaats netjes....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat word een hele mooie werkbank. Bij mijn werkplaats is alleen de lucht schoner dan een operatiekamer. Met dank aan Kor kiesvoorminderfijnstof. Over de rest zullen we het maar niet hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De volgende keer als er iemand vraagt hoeveel klemmen hij/zij nodig heeft per lopende meter, zeg ik "Tel het aantal van de werkbank van Dirk op bij dat van de snijplank van @jorisvh en deel dat door 2" 😄

All jokes aside: een dijk van een werkbank is het enige dat nog ontbreekt in die kraaknette werkplaats, wordt een mooie toevoeging (y)
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: graats en jorisvh

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waarom heeft die Swartz dit nu toch een anarchist workbench genoemd?
Ik denk dat hij de anarchisten niet in hun historische context kan situeren.

Hoe dan ook , er niets anarchistisch aan een ( dit model) werkbank.
Ik ben het boek aan het lezen, en in de eerste pagina's word duidelijk dat het de schrijver er ook om te doen is om 'consumerism' een halt toe te roepen. De IKEA's met hun meubels en de Amazon's met hun 'gereedschap' voor doe het zelvers. Zijn vorm van 'anarchisme' is handel terug naar de lokale ondernemer brengen en meer zelf leren doen om 1) zelfredzamer te worden maar vooral ook 2) door eigen productie meer kans te hebben die lokale ondernemers te steunen.

Wat hij in feite mogelijk maakt met de kennis in dit boek is in plaats van een 1500,- euro werkbank bij Baptist te kopen voor 500,- euro hout bij de lokale houtzagerij te kopen (en dan goeie kwaliteit, zelf de zaagsnede kiezen bijvoorbeeld) en een betere bank te bouwen dan je van een commerciele partij had gehad. Hij geeft vooral af op de banken die je b.v. van het merk 'Daytona' kunt kopen.

Hij schrijft ook dat mensen het soms te moeilijk maken en dat je sommige dingen echt niet nodig hebt. Een werkbank is geen pronkstuk, het is een gereedschap en het gaat, als het goed is, intensief gebruikt worden.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Kijk aan Dirk je bent begonnen, mooi project, in een even mooie werkplek, ik ga het volgen, succes, het begin is gelegd
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vanavond een korte update uit de operatiekamer. Laatste setje gelijmd. Truc met het blokje werkte prima. Morgen eens kijken of we deze deeltje netjes door de vvd krijgen. Ze zijn aardig zwaar...

IMG20230814201919.jpg

IMG20230814202156.jpg

Zo, ik ga weer even vegen enzo... ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vandaag was ik vrij, dus even de handen flink uit de mouwen gestoken. Gisterenavond ook nog wat gedaan, maar ach, we doen net alsof het in een moeite was!

Om te beginnen moesten de drie setjes van zes aan elkaar gelijmde planken even door de VVD. Zo'n balkje weegt ongeveer 40 Kg, dat was dus een mooi klusje om het luie zweet er even uit te zweten.

balkje vlakken.jpg

Met behulp van een aantal goed afgestelde rolbokken, bovenmenselijke kracht en wat geluk is het allemaal goed gekomen, drie stuks vlakke en mooie haakse balken. Wat hielp was de beginstukken waar wat veel oneffenheden waren even met het handje voor te vlakken.

handschaven.jpg


De stukken vervolgens aan elkaar gelijmd. Stiekem een paar dominootjes ertussen tegen het verschuiven. We hebben een blad! Erg blij met het resultaat. Er zit een fractie hoogte verschil tussen de drie delen, vrijwel verwaarloosbaar. Niets wat niet opgelost is met een paar halen van de schaaf. Het blad is uiteindelijk 126 mm dik, zal zo'n 125 zijn na 't schaven en schuren.

Blad to be.jpg

Dus door met de poten. Vlakken, schulpen, krullen maken! Elke poot bestaat uit vier planken van 31,25 mm dik en 125 mm breed zodat het straks vierkante poten van 125 mm zijn.

poten in wording.jpg

De poten hebben een slimme constructie waardoor je meteen een van de twee benodigde gaten en de pen, die het blad in valt, ook hebt. Een plaatje zet meer dan een hoop tekst (denk ik):

opbouw poot.jpg

Tegen de pen aan de bovenkant zitten twee stukjes resthout om het uitlijnen te vereenvoudigen.

Meteen de eerste poot verlijmd:

drogende poot.jpg

En toen was ik even door m'n lijmklemmen heen. Dus het hout voor de dwarsverbindingen tussen de poten maar even gevlakt en gezaagd. Het was een lange dag, dus tijd voor de traditionele fout... Twee van de plankjes afgekort op 30 in plaats van 35 cm. Ach ja, nog hout zat...

Dit weekend even vakantieachtige dingen doen, volgende week weer meer!
 

Bijlagen

  • Zoiets dan.jpg
    Zoiets dan.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 20
  • Klaar.jpg
    Klaar.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
De wekelijkse kluswoensdag loopt even wat anders deze week door een niet hout gerelateerd project wat even wat aandacht nodig heeft. Toch een paar kleine dingen gedaan. Even de paar randjes uit het blad geschaafd, gewoon omdat dat leuk is. Beste mindfulness die er bestaat, beetje schaven!
IMG20230823082538.jpg
De poten zijn klaar...

IMG20230823082523.jpg
En de horizontale dwarsbalken (wat is de vakterm voor die dingen eigenlijk?) Zijn gelijmd. Even een blokje vastschieten. De uitstekende delen vormen straks de pennen.
IMG20230823082516.jpg
Dit zijn de twee korte dwarsbalken, ruggelings tegen elkaar. In het midden zit dus geen lijm.

IMG20230823084201.jpg

Omdat deze pen en gat verbindingen worden vastgezet met een toogpen en ik daar geen ervaring mee heb, heb ik ook maar een proefstuk gemaakt van wat resthout. Kan ik daar mooi even mee oefenen.

IMG20230823084311.jpg
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
De wekelijkse kluswoensdag loopt even wat anders deze week door een niet hout gerelateerd project wat even wat aandacht nodig heeft. Toch een paar kleine dingen gedaan. Even de paar randjes uit het blad geschaafd, gewoon omdat dat leuk is. Beste mindfulness die er bestaat, beetje schaven!
Bekijk bijlage 134529
De poten zijn klaar...

Bekijk bijlage 134530
En de horizontale dwarsbalken (wat is de vakterm voor die dingen eigenlijk?) Zijn gelijmd. Even een blokje vastschieten. De uitstekende delen vormen straks de pennen.
Bekijk bijlage 134531
Dit zijn de twee korte dwarsbalken, ruggelings tegen elkaar. In het midden zit dus geen lijm.

Bekijk bijlage 134532

Omdat deze pen en gat verbindingen worden vastgezet met een toogpen en ik daar geen ervaring mee heb, heb ik ook maar een proefstuk gemaakt van wat resthout. Kan ik daar mooi even mee oefenen.

Bekijk bijlage 134533
In de gaten voor de toogpennen zit een mm verloop in zodat je als je de toogpennen erin slaat de verbinding naar elkaar wordt getrokken.Hoop dat het zo duidelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
De wekelijkse kluswoensdag loopt even wat anders deze week door een niet hout gerelateerd project wat even wat aandacht nodig heeft. Toch een paar kleine dingen gedaan. Even de paar randjes uit het blad geschaafd, gewoon omdat dat leuk is. Beste mindfulness die er bestaat, beetje schaven!
Bekijk bijlage 134529
Ziet er erg netjes uit! Schaven moet ik ook gaan doen zo. Heb mijn werkblad erg slecht en met veel te veel lijm verlijmd en daardoor heel veel moeten schuren voordat het weer schoon is. En nu is het verre van vlak 😭 En te zwaar om het machinaal te doen. Niet voor de machine, maar voor mij op te tillen en in bedwang te houden.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
In de gaten voor de toogpennen zit een mm verloop in zodat je als je de toogpennen erin slaat de verbinding naar elkaar wordt getrokken.Hoop dat het zo duidelijk is.
Ja, het wordt ook vrij duidelijk uitgelegd in het boek. Zelf heb ik het alleen nog nooit toegepast, vandaar het proefstuk. Ik was onder andere benieuwd naar het verloop. In het boek heeft men het over 2 mm (ongeveer, ze gebruiken inch maten). Maar ze gebruiken ook een soort dennenhout.

Bij beuken in combinatie met eiken toogpennen zou 1 mm een goed verloop zijn dus begrijp ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hansvv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.