HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Hallo houtbewerkers,

Ik zit met een houtverbinding gerelateerde kwestie.

Ik heb een tafel ontworpen en gemaakt maar deze begint een beetje wankel te worden in de lengte richting. Een verbindingsgedeelte zit slechts verbonden met een 6mm deuvel en dit is niet voldoende. Hier moet een stevigere verbinding (losse pen) komen. (althans ik denk dat dat de oplossing is)

Omdat de tafel al geheel in elkaar zit kan ik deze delen niet meer uit elkaar halen om het gat voor deze pen in beide delen apart te frezen.

Mijn vraag is tweeledig,

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik dacht zelf aan OF: het gat met een bovenfrees tot +/- 90 mm diepte infrezen en hier een losse pen in te slaan. OF: met een handzame kettingfrees (makita) geheel dwars door de verbinding te vrezen waardoor je een doorlopende pen hebt van +/- 115 mm. Deze doorlopende pen lijkt mij het sterkst, maar Is een kettingfrees geschikt voor dit soort (fijn) werk, en levert deze ketting niet te grof freeswerk voor het stabiel lijmen van een pen en gat in een meubel?

Tweede vraag: mocht de bovenfrees optie toch het beste zijn, weet iemand waar ik een frees (spiraal of beitel) kan vinden die +/- 100 mm kan frezen ? Ik heb deze gevonden: FREES & SPANGEREEDSCHAP | voor hobbyist en professional | online bestellen maar ik vraag me af of de kwaliteit wel te vertrouwen is, gezien de prijs?

Note (De lengte balk heeft een dikte van 28 mm en ik wil dus eigenlijk niet al te dikke gaten frezen om nog wel wat hout aan weerszijde van de pen over te houden) de kettingfrees zou 16,5 mm wegfrezen en de bovenfrees min 12 mm +

Nu heb ik wel een bovenfrees maar geen kettingfrees, die zou ik dan moeten huren.

Zie een foto van de situatie, in groen de pennen die door de horizontale lengte balk moet komen in de balk op de kop van de tafel ( mogelijk dwars erdoor heen zodat deze aan de onderkant door het dunne gebogen deel komt)

IK hoop een duidelijk verhaal te hebben omschreven,

Suggesties zijn welkom, ook als er andere ideeën zijn

Alvast bedankt



Hugo
 

Bijlagen

  • woodworking blog 1.jpg
    woodworking blog 1.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 61
  • woodworkingblog 2.jpg
    woodworkingblog 2.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 61

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Tafel omdraaien en met een boor gaten voor deuvels boren. Die er in lijmen en gelijk maken met de gebogen latten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Leuk - ik heb een soortgelijke tafel, type 'minst' van meubelmakerscollectief Kopshout uit Nijmegen, waar ook bij de poten de bovenkant ingezaagd en uitgebogen is. Geeft die gebogen lat in de lengte dan niet de gewenste stevigheid?

Kun je dan niet gewoon van onderaf door de lat, de dwarsbalk en tot in de lengtebalk een nieuwe pen inboren, zeg 10 mm? (Ik zie nu dat dat ongeveer gelijktijdig het altijd goede advies van chevy66 is).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Iets minder hout, maar wel zo stevig: een flinke schroef en afdichten met een propje hout.
 

HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Leuk - ik heb een soortgelijke tafel, type 'minst' van meubelmakerscollectief Kopshout uit Nijmegen, waar ook bij de poten de bovenkant ingezaagd en uitgebogen is. Geeft die gebogen lat in de lengte dan niet de gewenste stevigheid?

Kun je dan niet gewoon van onderaf door de lat, de dwarsbalk en tot in de lengtebalk een nieuwe pen inboren, zeg 10 mm? (Ik zie nu dat dat ongeveer gelijktijdig het altijd goede advies van chevy66 is).
Bedankt!!! dat is wel verruit de makkelijkste oplossing. Ik ga even wat testjes doen om te kijken of het sterk genoeg is ! die tafel kende ik nog niet van kopshout! leuk om te zien !
 

HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Iets minder hout, maar wel zo stevig: een flinke schroef en afdichten met een propje hout.
Bedankt voor je reactie en het mee-denken. ik ga een proefje maken om te kijken of een schroef de hefboom krachten aan kan die op de tafel worden uitgeoeffend op die plek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.