Deuvelsjabloon kopen, de moeite waard?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht

Ik heb deze, heel precies, ben er zeer tevreden over. Enige nadeel van deze is dat hij alleen voor 8mm deuvels geschikt is. Ik vind 't prima overigens. Met een beetje goed zoeken kan het voor minder.. ik heb er 55 euro voor betaald, losse klem had ik al. Die heb je wel nodig overigens..
 

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
41
9
Haarsteeg

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
6
12
Nijmegen
Ik kocht enige jaren terug dit exemplaar. Heel basic en van plastic, maar ik ben er heel tevreden over.

https://amzn.eu/d/1dBRIl5

Heb al een paar tafeltjes gemaakt, waarbij ik dit ding gebruikte voor de planken van het blad, maar ook om de poten aan de liggers te bevestigen...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.208
569
.... betere, goedkopere alternatieven ...?
Beter wil ik niet beweren, wel goedkoper:
1715204033176.png

Ik heb in een grijs verleden heel wat afgedeuveld maar ben gezwicht voor andere materialen & methodes. Noem het voortschrijdend inzicht...
De afgebeelde centreerpuntjes gebruik ik nog incidenteel. Op voorwaarde dat de te verbinden delen precies moeten worden uitgelijnd zijn ze vlot en goed bruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: BertBeekmans

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Die centreerpuntjes zelf werken best OK. Maar het gat op de juiste plek boren is soms wel een probleem, want meestal praten we dan over materiaal waarin de boor nogal wil gaan zwerven. Om dat te voorkomen heb je als snel een boor standaard of ander soort geleider nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
Ik heb een deuvellijst van wolffkraft van 600mm. Zitten verschillende maten boorbusjes bij. Die kan je ook midden op een plaat gebruiken, voor bijvoorbeeld kastplanken.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
726
749
de buurt van den bosch
  • Leuk
Waarderingen: jaap

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
41
9
Haarsteeg
Weer een hoop waardevolle ideeën, dank je wel iedereen!
Als je alleen met deuvel werkt zijn er legio mogelijkheden.

Met die aluminium jigs kun je ook dit soort verbinders gebruiken (tegelijker tijd met 2 deuvels) En je meubel demontabel maken. Naar voorbeeld van een groot Zweeds meubelwarenhuis.


Secotec Hettich Excentrische Meubelverbinder Rastex 15, 50 Stuks,zilver https://amzn.eu/d/9SvbM0H
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb denk ik al zijn boeken.
Ik helaas geen enkele, maar het web is weids, er zijn heel veel "jigs" te vinden voor iedere toepassing. Graham Blackburn bijvoorbeeld laat er met regelmaat zien. Gewoon van hout, gewoon zelf te maken en vaak van een prachtige eenvoud. Het is verbazingwekkend dat er zich zo veel gereedschapsmakers zich op dit soort dingen storten voor een markt van makers, die het dan ook nog kopen ook.

Natuurlijk, hobbyisten zijn wat makkelijker te verleiden. Jammer. Een gebrek aan scholing denk ik dan. Toen mij zoon naar de middelbare ging hield de directeur een betoog over klassieke talen en Frans ipv Duits. Toen stak ik mijn vinger op en vroeg, maar wanneer leren ze dan pijp-fitten en recht zagen..... het antwoord moet jaren later nog steeds komen. Ik geef toe, het belang zag ik ook pas toen ik bij de welbekende gloeilampenfabriek in een technische onderhoudsgroep kwam en dus een half jaar opleiding machinebankwerken en electro moest doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.