Deuvels in verstekverbinding

deen_1980

Nieuw lid
3 feb 2024
3
1
nl
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een eettafel.
De Poten worden middels een verstekverbining met en dwarsverbinder verbonden.

4.JPG

2.jpg

3.jpg

1.jpg
Nu twijfel ik of ik het beste 2 of 4 deuvels moet gebruiken voor de verbinding.
Aanvankelijk wilde ik alleen de 2 groene 14mm deuvels gebruiken, maar omdat ik bang was dat de buitenste hoek gaat openstaan heb ik de 2 rode 10mm deuvels nog bijgeplaatst.

Nu vraag ik mij alleen af of het hout niet gaat scheuren bij gebruik van 4 deuvels. Als de poot gaat uitzetten in de richting van de paarse pijlen willen de deuvels uit elkaar.
de bovenste ligger echter zet niet uit in lengterichting, maar naar boven/beneden.

Dus moet ik max 2 deuvels gebruiken die bij het werken van het hout geen probleem geven, of kan ik er 4 plaatsen?
Het geheel wordt uiteraard ook gelijmd.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Alleen de groen omcirkelde en een fractie meer naar binnen plaatsen. Daar komt immers de meeste kracht te staan. De rood omcirkelde deuvels voegen niets toe maar verzwakken het geheel.
De onderregel iets lager plaatsen zodat deze het werken van het hout niet tegen gaat. de poot doorlopende regel(verstek)poot werkt in principe gelijk.
Groetnis,
Roeland
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Ik zou in totaal drie deuvels plaatsen: naast / tussen die twee van 14 mm nog een derde.

Als je een kruis trekt van bovenste groene naar onderste rode deuvel,
en van onderste groene naar bovenste rode,
daar waar die lijnen elkaar kruisen zo'n beetje.

Daar nog eentje van 14, dan zit het als een huis.
 

deen_1980

Nieuw lid
3 feb 2024
3
1
nl
Bedankt voor de tips. Ik heb de verstek verbinding vandaag gemaakt zoals jullie aangaven.

Roeland, jij gaf aan dat ik de onderregel iets lager moet plaatsen.
Is dit wat jij bedoeld?5.jpgIn de nieuwe tekening heb ik tussen A en B 5mm ruimte gelaten om het hout te laten werken.

Wat ik mij nu afvraag;

1: ik wilde A en B verbinden met schroeven (blauwe markeringen). Kan ik dan als beste vulringen plaatsen tussen A en B, anders trek ik ze met schroeven alsnog tegen elkaar aan?

2: Als poot C uitzet (dikker wordt), druk hij zich dan niet af van B? Waardoor veel spanning op de verstekhoek komt te staan met alle gevolgen van dien? En zo ja, hoe los ik dat op?

Alsvast bedankt voor het meedenken
Hier nog een sfeerfoto :)
1.jpg
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Ik wil het niet beter weten, maar ik zou juist geen afstand houden tussen A en B.
Die regel B zoals in je tekening hierboven is natuurlijk om je poten te verbinden en zo goed mogelijk te stabiliseren.
Maar daarnaast ook om het blad te ondersteunen en zo goed mogelijk vlak te houden.

Wat je tweede punt betreft: met strakke en goed verlijmde verbindingen hoef je niet bang te zijn voor een verstekhoek die dan uit elkaar gaat trekken of zoiets.

Als er al iets gaat werken ga je dat zien over de lengte van de poten.
(van een afstand gezien niet alle poten exact op een lijn, of misschien een pootje iets krom )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.