Deur(kozijn) maken tussen zolderbalken

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Goedendag allen,

Graag zou ik jullie om wat advies/ideeën vragen voor het volgende. Ik ben onze zolder aan het verbouwen (volledig gestript, isoleren en opnieuw opbouwen), 2/3e gaat slaapkamer worden en 1/3e blijft bergzolder.
Nu is het zo dat de horizontale balken van de balkconstructie van onze mansardedak een cm of 50 boven de verdiepingsvloer zweven (50cm is bovenkant balk). Die constructie kon niet aangepast worden, dus dat die balken daar lopen is een voldongen feit. Deze balken en bijbehorende spanten maken dat de ruimte in 3 vakken ingedeeld is (3m en 2x 2,5e meter, geen idee waarom dat niet gelijk verdeeld is). Het voorste vak, waar je met de trap boven komt, blijft 'berg'zolder de andere twee vakken wordt de slaapkamer.
Die slaapkamer moet uiteraard een deur gaan krijgen en daar zit nu een kleine uitdaging. Ik zou een klein portaaltje nog voor de balk kunnen maken met daarin een deur, maar liever zou ik de deuropening graag tussen de balken maken. Echter die balken staan alle kanten op krom/scheef en ook de ruimte houdt niet echt over. Op de bijgevoegde foto's te zien de balken, met daarop geplakt 50mm tape. De binnenmaten van de tape is 80cm breed en 190cm hoog, maten die ik toch graag als minimale doorgang zou zien. Dat de deur 'maar' 190cm hoog is, is geen probleem. Voor en achter de balk komt een opstapje, waardoor je over de balk heen stapt ipv erop, dat maakt dat je zelf eigenlijk een cm of 20 lager staat als je door de deuropening stapt.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Andere praktische opties, anders dan een klassieke deur constructie zijn ook bespreekbaar (mits esthetisch wel enigszins verantwoord).

p.s. waar de blauwe plaat staat (even voor de beeldvorming) en rechts van de balk zal dichtgemaakt worden.
p.s. 2 de spijltjes die je voor de balk ziet, zijn van het traphekje (nu deels gedemonteerd).
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07(3).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07(3).jpeg
    76,5 KB · Weergaven: 78
  • WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07(2).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07(2).jpeg
    78,3 KB · Weergaven: 79
  • WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-01 at 09.21.07.jpeg
    78,4 KB · Weergaven: 80

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom heb je niet eerst de kap gewijzigd, voordat je er verder geld in gaat pompen. Wat je nu ook verder doet, blijft gerommel. Kniestukken aan de zijkant en een trekstrip over de vloer. Heb dat al meerdere keren zo gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zoals gezegd, aanpassen van de constructie was geen optie.
Los van het feit dat deze balk geen trek, maar een duw functie* heeft, ligt deze in de dwarsverband muur die je aan de linkerzijde ziet en draagt deze, achter die muur, het verhoogde plafond van de badkamer.

Daarom was de vraag ook niet wat ik mogelijk wel/niet had moeten doen, maar is de vraag over hoe ik de beste oplossing kan vinden, voor deze situatie.


* duwfunctie. De knik van de mansardekap zit aan de buitenzijde van deze balken. De balken voorkomen dat het dak naar binnen klapt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Is het een idee om de bergzolder achteraan te maken, kun je een deur voor de slaapkamer meteen bij trap maken.
Deur naar de bergzolder kan dan een groot luik in de wand worden, of je maakt een grote bergkast
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kan niet is onzin. Je vond het te duur of te veel werk, of beide. En dus ga je nu met trapjes staan te rommelen. Waar je nu met tape een deuropening hebt gemaakt, wil je dat die gewoon op de grond staat. Dus dat wordt een bezoekje aan de constructeur, de ijzerboer en de gemeente. Als dit alleen het bovenste deel van een mansardekap is en de knik zit een verdieping lager, dan kunnen de krachten prima in de vloer worden opgevangen en kunnen de balken die in de weg zitten dus ook weg.
 
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: Emilio en Lars.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan niet is onzin. Je vond het te duur of te veel werk, of beide. En dus ga je nu met trapjes staan te rommelen. Waar je nu met tape een deuropening hebt gemaakt, wil je dat die gewoon op de grond staat. Dus dat wordt een bezoekje aan de constructeur, de ijzerboer en de gemeente. Als dit alleen het bovenste deel van een mansardekap is en de knik zit een verdieping lager, dan kunnen de krachten prima in de vloer worden opgevangen en kunnen de balken die in de weg zitten dus ook weg.
De knik zit dus niet een verdieping lager, maar zit ter hoogte van deze balken. De (dunne) vloerbalken liggen her dwars op en kunnen die krachten ook niet opvangen.

Het zal vast mogelijk zijn geweest met een enorme aanpassing van de kap, daar heb jij ook je gelijk, maar de kosten hadden dan niet in verhouding gestaan. We hebben er voor gekozen het zo te doen en de vraag is en blijft dus om mee te denken over de situatie die voorhanden is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Is het een idee om de bergzolder achteraan te maken, kun je een deur voor de slaapkamer meteen bij trap maken.
Deur naar de bergzolder kan dan een groot luik in de wand worden, of je maakt een grote bergkast
Dat had eventueel ook gekund, maar om een aantal redenen was het wenselijker om het op deze manier te doen. De verdeling van daglicht, zoals H@ns ook benoemd, is er daar zeker eentje van.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik zou of een deurframe (balken of multiplex) maken dat haaks/vlak is je schroeft dat tussen of tegen de balken waarbij je de laagtes opvult. Orientatie wat het minste uitvullen geeft. Vanvoor ertegen zorgt dat je geen opening verliest.

Of je tekent de krommingen af of brengt t via karton over en dan met de decoupeerzaag en de rasp bewerken tot het aansluit.

Derde optie is zagen en schaven aan de binnenzijde van je bestaande balken tot deze vlak zijn.

Mijn vraagteken bij alles is of deze balken niet meer gaan werken en je het dus wel daar wilt aan vast maken over de volledige lengte. Je zou ook een nieuw net iets kleiner frame kunnen maken wat je op de vloer bovenaan vastmaakt via stuk balk
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Het lijkt me super onpraktisch op deze manier. Maar goed je geeft aan dat het niet anders kon en kan. Het kan in ieder geval een bepaalde charme hebben om op deze manier je kamer in te klimmen en ik denk qua uitstraling een beetje in de richting van een bedstee. Ik zou dus denken aan 2 smalle louvre deurtjes, 2 opgeklampte luiken of een gordijn.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Een hele uitdaging! Het wordt wel knus :)

Waarom maak je het achterste gedeelte niet bergruimte? En in het middelste gedeelte maak je dan een bedstede? Over de volle breedte. Hoogte matras is dan gelijk aan de hoogte van de balk. Het voorste gedeelte maak je dan kleedruimte. De manier waarop het nu is ingedeeld moet je al "op de knieën" om naar binnen te kunnen en dan helemaal naar achteren.

Wellicht nog een suggestie om toch de constructeur te benaderen. Zelf dacht ik aan een onderbreking van de balk middels een stalen kozijn met moment vaste hoeken. Daarin plaats je dan de deur. Dan heb je ook geen last van hoofdpijn omdat het plafond in de weg zit.

Of toch een verandering van de balken zoals @chevy66 voorstelt. Ook al wil je dit niet en heb je misschien nu pijn van de kosten, het zit dan wel goed. Voor nu en ook voor later als je mogelijk minder mobiel wordt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.