detail aansluiting stalen balk op houtskeletbouw

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste forumleden,

Mijn werkplaats heeft een stalen draagconstructie (HEA180) met als fundering een betonnen ringbalk. De (houtskeletbouw)wanden die ik plaats staan tussen de stalen profielen. Nu ben ik op zoek naar een goede aansluiting op de stalen profielen zodat er zo min mogelijk sprake is van een koude / warmte overdracht. Ik heb wel eens wat gelezen over een soort deken, maar dacht eerlijk gezegd heel simpel door de staander aan beide zijden op te vullen met een houten stellat (nou ja qua afmeting eerder een balk). Dat maakt ook het plaatsen van de hsb wand simpel.

Wat denken jullie? Is dat voldoende?

Of zijn er nog betere / handigere manieren hoe de staander "in te pakken"?

Scherm­afbeelding 2023-12-11 om 20.01.52.pngScherm­afbeelding 2023-12-11 om 20.08.19.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
hoe ga je isoleren?
Als die stalen liggers van warm naar koud lopen zonder isoleerdend schil heeft vulling tussen de flenzen geen effect op de geleiding van het staalprofiel
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
hoe ga je isoleren?
Als die stalen liggers van warm naar koud lopen zonder isoleerdend schil heeft vulling tussen de flenzen geen effect op de geleiding van het staalprofiel
Dat vraag ik me dus juist ook af. Ik heb nu nog geen idee.

In het detail ontbreken overigens de binnenwanden (plaat) en de buitenwanden (potdeksel).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Normaal staat de staalconstructie binnen de geisoleerde schil. Zo Als je het nu hebt, zijn je stalen balken altijd nat van condens.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Normaal staat de staalconstructie binnen de geisoleerde schil. Zo Als je het nu hebt, zijn je stalen balken altijd nat van condens.
Ja goed opgemerkt. De stalen profielen zijn alleen wel bestaande bouw. Wat ik zou kunnen doen is om hsbwand wat meer naar buiten te plaatsen zodat er ruimte ontstaat om de stalen kolommen aan de buitenkant te isoleren. Tegelijkertijd ontbreekt er een drukstaaf / windverband tussen de kolommen. De wand heeft dus ook een constructieve functie. Helemaal buitenom gaat dus niet.

En kostentechnisch. Een breder profiel (van 184 naar 235) is de meter heel wat duurder
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
5 cm PIR voor de kolommen langs aan de buitenzijde en je probleem is opgelost.
Alleen heb je zo te zien een veel grotere koudebrug aan de onderzijde bij die klom beton?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als het geen probleem is om die wand naar buiten te zetten, dan doe je dat toch? Dan heb je ook ruimte voor windverbanden.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
5 cm PIR voor de kolommen langs aan de buitenzijde en je probleem is opgelost.
Alleen heb je zo te zien een veel grotere koudebrug aan de onderzijde bij die klom beton?



5 cm PIR voor de kolommen langs aan de buitenzijde en je probleem is opgelost.
Alleen heb je zo te zien een veel grotere koudebrug aan de onderzijde bij die klom beton?
Zelf dacht ik aan de buitenzijde isolatie (EPS) en folie toe te passen.
Aan de binnenzijde komt een houtenvloer die aan de onderzijde geïsoleerd is.

Of zou je dat anders oplossen?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Als het geen probleem is om die wand naar buiten te zetten, dan doe je dat toch? Dan heb je ook ruimte voor windverbanden.
Nee, wat meer betekent niet dat ze buitenom kunnen. Zoveel ruimte is er helaas niet. Het is misschien niet ideaal, eerder een tussenweg. En 5 cm PIR zoals @Emilio voorstelt lukt nog wel.

Bovendien waren de stalen windverbanden in het dak al duur zat :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zelf dacht ik aan de buitenzijde isolatie (EPS) en folie toe te passen.
Aan de binnenzijde komt een houtenvloer die aan de onderzijde geïsoleerd is.

Of zou je dat anders oplossen?
ik zou het onderdetail eens uittekenen, want ik zie zo niet hoe e.e.a. nu netjes op elkaar aansluit zonder koudebruggen. Het beton zou rondom geïsoleerd moeten zijn om dat geheel te voorkomen. Ik neem dat het al gestort is?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Een detail heb ik niet zo 123. Komende vrijdag wordt er gestort.

Om je een beeld te geven wat foto's. De stalen kolommen / portalen staan op bestaande poeren (volgestorte oliedrums). Over de hele werkplaats ligt zo'n 20 a 25 cm beton. Gewoon zo gestort zonder enige afwerking en met veel hoogteschillen. Die vloer ligt er schat ik in zo'n 40 tot 70 jaar. Net als de rest van de schuur.
Omdat totale sloop en herbouw te duur was werken we vanuit de bestaande situatie. We hebben er voor gekozen een balk rondom te storten die dienst doet als nieuwe fundering. De portalen komen daarmee ook weer goed vast te zitten. Op de nieuwe fundering plaatsen we de HSB.
De rechter foto betreft de buitenmuur (waar je nog geen wapening ziet) die ik later voorzie aan de buiten zijde van isolatie. De linkerfoto betreft een buitenmuur waar later nog een stal tegen aan wordt geplaatst.

Op de binnenvloer zijn we van plan een nieuwe balkenlaag te plaatsen met daarbovenop vloerdelen. Tussen de balken wordt isolatie aangebracht. De keuze voor een houten vloer is vooral een kwestie van smaak.


IMG_4689.JPG20231203_102955995_iOS.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom gebruik je geen randbalken? En waarom betonplex? Voor eenmalig gebruik is groene spaanplaat goed zat. Ben je nu niet bang dat je balken tussen de staanders gaan buiken, als je gaat trillen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een paar lengtes 70 x 10 gestraald gemenied voor windverbanden kosten toch niet zo veel? Meestal iets van 10 /12 euro de meter in de btw. Ik snap niet dat je daar dan over valt, maar wel je bekisting van betonplex maakt. En zonder randbalk heb je ook meer beton nodig.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Zag vandaag een YT waarin iemand een dergekijk gebouw isoleert door buitenom sandwichpanelen te plaatsen als vervanging van damwandprofiel. Sandwich met iets van 6 cm pur, geloof ik.
voordeel: geen koudebruggen, want alle staal in de schil.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zag vandaag een YT waarin iemand een dergekijk gebouw isoleert door buitenom sandwichpanelen te plaatsen als vervanging van damwandprofiel. Sandwich met iets van 6 cm pur, geloof ik.
voordeel: geen koudebruggen, want alle staal in de schil.
Vraag is of je de look iets vindt. Ik ben ook iets dergelijks van plan mocht mijn Franse bouwvergunning ooit rond komen..... 🙄
Alleen ga ik de buitenzijde nog wel afwerken met natuurstenen plint en daarboven vertikaal houten bekleding, moet alleen nog onderzoeken hoe rachels op de sandwich te bevestigen.
De vraag is hier ook wat voor uitstraling gewenst is, is dit pragmatisch of is er een esthetische wens?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Waarom gebruik je geen randbalken? En waarom betonplex? Voor eenmalig gebruik is groene spaanplaat goed zat. Ben je nu niet bang dat je balken tussen de staanders gaan buiken, als je gaat trillen?
Die groene plaat heb ik wel overwogen, maar ik hergebruik de platen nog. Het is niet het enige wat ik nog moet storten.

Dat buiken is inderdaad een zorg. Vandaar dat er praktisch elke meter / anderhalve meter een schraag staat. Aan de kant van de buitengevel komt overigens nog een randbalk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
1 advies.
laat er eerst een constructeur naar kijken voordat je het grijs maakt.
en breng langs de kist aan de bovenkant een doorgaande rib aan die je over de balk met elkaar verbind anders is de kans behoorlijk groot dat de kist klapt als je trild of stort met een pomp
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Is het qua brandveiligheid niet verplicht om aan de binnenzijde (binnenruimte) van een staalconstructie een afwerking met een dubbele laag gipsplaten te doen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.