De (zelf)bouw van een nieuwe berging - ca. 35 m2

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Update 2

Het is even stil geweest vanaf mijn kant, maar de werkzaamheden zijn ondertussen -op een iets lager tempo- vrolijk doorgegaan.

Begin december zijn de vijf stalen buispalen voor de fundering de grond in gegaan en direct door de heier van inwendige wapening en beton voorzien.

De volgende stap was het bouwrijp maken van het terrein cq. de achtertuin. De berging wordt tegen de erfgrens aan gerealiseerd, maar helaas bestaat de erfafscheiding uit een Hedera haag welke de afgelopen jaren behoorlijk breed is geworden. Oftewel; de Hedera moest het veld ruimen, zodat we fatsoenlijk sleuven kunnen graven voor een werkvloer en de bekisting.

Na het verwijderen van de Hedera hebben we een tijdelijke erfafscheiding gezet bestaande uit in de grond geslagen steigerbuis enn bouwstaalmatten (waartegen de Hedera in eerste instantie groeide), voorzien van rietmatten. Gelukkig zijn de buren vrij makkelijk en mochten we de tijdelijke erfafscheiding ca. een halve meter op hun terrein zetten. Hiermee kunnen we aan onze kant sleuven graven, terwijl de buren nog in de tuin kunnen zitten en weinig lastig hebben van onze activiteiten.

Op dit moment ben ik in de weer met het uitzetten van het bouwraam en het overzetten van het peil. Wanneer dat gedaan is, gaat het daadwerkelijke graafwerk beginnen.

IMG_1976.JPG
Heistelling

IMG_1987.JPG
Heiwerk in uitvoering


585F4EFC-B50E-4ED4-8612-D96872CBF39B.JPG
Verwijderen van Hedera
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Soms is het fijner om een goede buur te hebben, dan een verre vriend.
Ik wens je goed weer en succes met het project. Misschien nog een leuke tip. Volgens mij mag je maximaal 20% afwijken van je bouwtekening. (Dat is tenminste in mijn gemeente het geval.) Misschien is dat bij jou ook het geval en dat geeft je dat iets meer speelruimte, mocht je dat nodig hebben.
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Soms is het fijner om een goede buur te hebben, dan een verre vriend.
Ik wens je goed weer en succes met het project. Misschien nog een leuke tip. Volgens mij mag je maximaal 20% afwijken van je bouwtekening. (Dat is tenminste in mijn gemeente het geval.) Misschien is dat bij jou ook het geval en dat geeft je dat iets meer speelruimte, mocht je dat nodig hebben.
Bedankt Guus!
Dat is wel een interessante; had ik me niet gerealiseerd en ook niet in verdiept. Ik verwacht qua afmetingen niet af te gaan wijken van de tekening, maar wellicht dat er nog een beetje speling zit in de uiteindelijk hoogte van het geheel.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Voor de zekerheid zou ik eerst even informeren bij de gemeente en vragen of bijvoorbeeld de deuropening 8cm breder mag zijn dan op de tekening staat vermeld. Dan krijg je hopelijk vanzelf te horen wat de "spel-regels" zijn. Bij de gemeente moet je nooit slapende honden (of ambtenaren) wakker maken. Dat van "of ambtenaren" is een grapje, dat begrepen jullie al.
(Want je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.) :LOL:
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ff doorbladeren, nulletje teveel, het is dus 2% ...
30 Jaar geleden gaf de ambtenaar van de gemeente mij zwart op wit dat ik maximaal 20% mocht afwijken van de bouwtekening. Zelf vond ik dat toen ook best veel, maar ik deed daar natuurlijk niet moeilijk over. De regels zouden van gemeente tot gemeente kunnen verschillen of ik had een ambtenaar die niet zo nauw keek op een nulletje meer of minder. Daarom was toen mijn aanbouw (nieuwe keuken) ook een paar m2 groter geworden dan op de bouwtekening stond vermeld. :D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
30 Jaar geleden gaf de ambtenaar van de gemeente mij zwart op wit dat ik maximaal 20% mocht afwijken van de bouwtekening. Zelf vond ik dat toen ook best veel, maar ik deed daar natuurlijk niet moeilijk over. De regels zouden van gemeente tot gemeente kunnen verschillen of ik had een ambtenaar die niet zo nauw keek op een nulletje meer of minder. Daarom was toen mijn aanbouw (nieuwe keuken) ook een paar m2 groter geworden dan op de bouwtekening stond vermeld. :D
Die ambtenaar heeft je gewoon verkeerd voorgelicht. De regels zijn vastgelegd in de wet en zijn dus overal gelijk.
Als bijv. de buren hadden gaan klagen nadat het af was had je een serieus probleem gehad, want juridisch hadden ze het simpel gewonnen en had je kunnen slopen of betalen. Had wel een interessante discussie met de Gemeente geworden, want ja, staat zwart op wit en jij bent niet ter zake kundig....
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
En ik dacht te weten dat het "verjarings-termijn" 15 jaar is. Soms kreeg ik het best warm wanneer er een ambtenaar bij mijn voordeur aanbelde. Gelukkig stelde die ambtenaar toen alleen maar vragen hoe mijn andere verbouwingen verliepen die ik later had aangevraagd en door omstandigheden vertraagd waren. Soms moet je een beetje geluk hebben in het leven.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
En ik dacht te weten dat het "verjarings-termijn" 15 jaar is. Soms kreeg ik het best warm wanneer er een ambtenaar bij mijn voordeur aanbelde. Gelukkig stelde die ambtenaar toen alleen maar vragen hoe mijn andere verbouwingen verliepen die ik later had aangevraagd en door omstandigheden vertraagd waren. Soms moet je een beetje geluk hebben in het leven.
Er is geen formele verjaringstermijn voor illegale bebouwing, dus B&W kunnen altijd handhavend optreden. De kans is relatief klein en men is gehouden om eerst te bekijken of legalisering een optie is (sloop en dus verspilling van middelen is geen wenselijke optie juridisch gezien).
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Voor de zekerheid zou ik eerst even informeren bij de gemeente en vragen of bijvoorbeeld de deuropening 8cm breder mag zijn dan op de tekening staat vermeld. Dan krijg je hopelijk vanzelf te horen wat de "spel-regels" zijn. Bij de gemeente moet je nooit slapende honden (of ambtenaren) wakker maken. Dat van "of ambtenaren" is een grapje, dat begrepen jullie al.
(Want je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.) :LOL:
Gelukkig blijft het bouwwerk mooi binnen de regels van vergunningsvrij-bouwen :)
Had e.e.a. desondanks doorgestuurd naar de gemeente en ook direct van hen -zwart op wit- de bevestiging gekregen dat het beoogde bouwwerk vergunningsvrij neergezet mag worden. Voor zover ik weet is dat in dit geval enkel gebaseerd op hoogte van het bouwwerk, de totale oppervlakte van bouwwerk t.o.v. je achtererf en het feit dat er geen ramen komen richting de tuin van de buren. Of ik de deur dus een halve meter opschuif of niet, maakt de gemeente weinig uit. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven

@ Emilio,​

Je hebt gelijk wat illegale bebouwing betreft. Maar mijn aanbouw/verbouwingen zijn geen van allen illegaal, alleen de oppervlakte van mijn keuken wijkt "iets" af de maten die op bouwtekening staan vermeld. (Wanneer nodig ga ik proberen aanspraak te maken op het "gedoog-beleid". En gelukkig heb ik ook nog de papieren van die ambtenaar met zijn 20%.)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Gelukkig blijft het bouwwerk mooi binnen de regels van vergunningsvrij-bouwen :)
Had e.e.a. desondanks doorgestuurd naar de gemeente en ook direct van hen -zwart op wit- de bevestiging gekregen dat het beoogde bouwwerk vergunningsvrij neergezet mag worden. Voor zover ik weet is dat in dit geval enkel gebaseerd op hoogte van het bouwwerk, de totale oppervlakte van bouwwerk t.o.v. je achtererf en het feit dat er geen ramen komen richting de tuin van de buren. Of ik de deur dus een halve meter opschuif of niet, maakt de gemeente weinig uit. ;)
De regels voor vergunningsvrij gaan niet over ramen, alleen over bouwmassa irlt de omgeving.
Ramen is privaatrecht, BW5. Dat geeft dat je geen zicht mag hebben, wel licht. Kozijnen op de erfgrens kun je dus maken (wel 30min. WBDBO) mits vv folie of ondoorzichtig glas.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Update 3

Het is alweer 2 maanden geleden sinds mijn laatste update, dus tijd voor wat nieuws van mijn kant. Zoals ze zeggen; time flies when you're having fun.

Eind januari heb ik met behulp van de bouwlaser het peil + 30cm overgezet op het bouwraam (2 bij 3'en en rachels) en de uiteindelijke locatie van de betonbalken overgebracht op schroeven. Hiermee wordt de uiteindelijke vorm van het bouwwerk gelijk goed zichtbaar in de tuin. Ook leuk om de reacties te zien van mensen die langs komen :)

De afgelopen weken zijn in beslag genomen door het graafwerk (met spade, panbats en kruiwagen). Doordeweeks graaf ik de sleuven (ca. 80 cm breed). In het weekend worden de sleuven voorzien van van houten 'bruggetjes' die op de juiste hoogte gesteld worden a.h.v. het bouwraam en wordt de ruimtes tussen de bruggetjes volgestort met beton. Op deze manier hebben we een solide werkvloer om op de werken (we zitten hier midden in de kleigrond, dus anders wordt het een vieze bende...) en kan de bekisting vastgezet worden op de houten bruggetjes.

WhatsApp Image 2022-02-13 at 8.28.57 PM.jpeg
Resultaten van het eerste graafwerk; ca. 2 weken

WhatsApp Image 2022-02-26 at 10.41.30 AM.jpeg
Resultaten van het eerste graafwerk; ca. 2 weken


WhatsApp Image 2022-02-19 at 5.01.07 PM.jpeg
Plaatsen van de 'bruggetjes'

Op dit moment is ca. 75% van de sleuven gegraven en voorzien van een betonnen werkvloer. Ik heb geluk gehad dat het de afgelopen twee weken heerlijk weer is geweest en er vrijwel geen regen is gevallen; hierdoor zijn de wanden van de sleuven gelukkig nauwelijks ingestort. Dit wil ik echter graag zou houden, dus voordat we verder gaan met grafen, heb ik eerst de buitenrand van de bekisting geplaatst.

Hiervoor heb ik eerst de heipalen afgeslepen tot op de werkvloer en de wapening vrijgemaakt van beton (palen zijn direct na het heien al voorzien van wapening + beton). De bekisting wordt een 'ouderwetse' verloren bekisting van hout in plaats van een prefab EPS bouwpakket. Eerst heb ik 2 bij 3'en aangebracht op de betonvloer en deze vastgezet op de houten 'bruggetjes'. De plaatsing van de 'bruggetjes' kwam niet overal even lekker uit en dus heb ik ik de 2 bij 3'en hier en daar nog verder vastgezet met behulp van betonschroeven. Naderhand heb ik van underlayment de wanden van de bekisting gemaakt en vastgeschroefd op de 2 bij 3'en.

Aan de bovenzijde is de bekisting ook voorzien van 2 bij 3'en, zodat hier naderhand de bekisting gestempeld kan worden d.m.v. rachels en piketten.

De komende 1,5e week zal het restant van de sleuven gegraven worden en voorzien van 'bruggetjes' en betonnen werkvloer. Daarna kan de bekisting worden doorgetrokken en verder worden afgemaakt. Dan is het tijd om de wapening te plaatsen en kan e.e.a. worden volgestort.

Leermomentjes
Omdat dit de eerste keer is dat ik een dusdanig project uitvoer zijn er, ondanks de aanwijzingen van familie, wat dingen niet helemaal lekker uitgevoerd.
Allereerst; ik had bij de start niet gerealiseerd dat de houten 'bruggetjes' ook zouden dienen voor het bevestigen van de 2 bij 3'en voor de bekisting. Ik dacht enkel voor het op niveau brengen van de betonnen werkvloer. Er zijn in het begin dus wat te weinig bruggetjes gezet. Dit is opgelost door 2 bij 3'en extra vast te zetten met betonschroeven.
Ten tweede: het idee was om de betonnen werkvloer volledig waterpas te storten zodat de bekisting zonder stellen op de vloer gemonteerd kon worden. Uiteindelijk bleken er hier en daar wat hoogte verschillen in de vloer te zitten. Het merendeel is glad gemaakt met een komschijf, maar zelfs dan bleef er teveel hoogteverschil over. De bekisting moet 45 cm hoog worden. Om de hoogteverschillen te overbruggen heb ik underlayment op 44 centimeter gezaagd en e.e.a. met stelplaatjes op de juiste hoogte gezet en vastgeschroefd.

WhatsApp Image 2022-03-09 at 10.55.49 PM copy.jpeg
Stellen van de bekisting. Links bovenin zijn de 2 bij 3'en zichtbaar die op de betonnen werkvloer zijn geplaatst.

WhatsApp Image 2022-03-09 at 10.55.47 PM.jpeg
Resultaat na een ochtendje werk: de buitenkant van de bekisting staat. Ook zijn de afgeslepen heipalen en de kaal gemaakte wapening zichtbaar

WhatsApp Image 2022-03-09 at 10.55.49 PM copy 2.jpeg
Resultaat na een ochtendje werk: foto 2.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer, Zjeeraar en Rdl

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Dat je zoveel aandacht geeft aan alleen al de bekisting beloofd nog wat voor de verdere opbouw!
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Update 4

Tijd voor weer een nieuwe update :)

De vorige update eindigde met het stellen van de bekisting voor de fundering van de berging. Ondertussen zijn de funderingsbalken gestort en is het middengedeelte ca. 30 centimeter uitgegraven voor het plaatsen van de systeemvloer. In z'n totaliteit ca. 16 kuub zand/grond/klei af laten voeren.

Na het verwijderen van de bekisting en het uitgraven van het middenstuk, was het tijd om voorbereidingen voor de vloer te treffen. De vloer bestaat wordt een combinatievloer (betonliggers + polystyreen vulelementen) welke afgewerkt wordt met een gevlinderde betonvloer.

Uiteindelijk gekozen voor betonliggers met een h.o.h. afstand van 470 mm en vulelementen met een isolatiewaarde van Rc 6.0. Voor woningbouw is een h.o.h. maat van 600 mm in principe voldoende, maar toch besloten voor een kleinere h.o.h. maat, zodat het plaatsen van zwaardere machines geen problemen oplevert qua belasting. Onder het motto; 'baat het niet, dan schaadt het niet' gekozen voor de vulelementen met de hoogst beschikbare isolatiewaarde. Het prijsverschil met de reguliere Rc 3.7 vulelementen was beperkt en ook was het verschil in dikte (en daarmee de noodzaak om het middenstuk verder uit te diepen) tussen de twee types vulelementen ook niet onoverkomelijk.

WhatsApp Image 2022-04-04 at 11.21.54 AM.jpeg
Gestorte strokenfundering

IMG_2136.JPG
Situatie na verwijderen van binnenkist, afgraven middenstuk en (tijdelijk) plaatsen van de betonliggers voor de systeemvloer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en jelmer

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Update 5

En dan gelijk de volgende update er achteraan :)

Nu het grondverzet eindelijk achter de rug is en de hele tuin niet meer bezaaid is met stukken klei en aarde, is het tijd om de combinatievloer te plaatsen.

De combinatievloer is afgetopt met een druklaag van ca. 7 cm, welke voorzien is van vloerverwarming (h.o.h. maat van 150 mm). De vloerverwarming is ca. 300 mm vanaf de randen geplaatst. Enerzijds om niet voor Jan-met-de-korte-achternaam de gevel te verwarmen, maar ook om met slagpluggen en betonschroeven nog metselen profielen te kunnen monteren op de betonvloer.

De vloerverwarming is in twee lussen gelegd, zodat ik de mogelijkheid heb om de schuur op een later tijdstip (indien nodig) in twee delen te splitsen. Beide delen kunnen dan onafhankelijk van elkaar verwarmd worden. Het is even de vraag of de vloerverwarming alleen voldoende gaat zijn om het geheel op temperatuur te houden, maar dat gaan we ondervinden als e.e.a. klaar is. Indien nodig kan er altijd nog een radiator bijgeplaatst worden.

De vloer is voorzien van meerdere doorvoeren voor het aanleggen van warm/koud kraanwater, aan-/afvoer van de vloerverwarming, (kracht)stroom, en een afvoer voor een uitstortgootsteen.

WhatsApp Image 2022-07-05 at 7.41.14 AM.jpeg
Situatie enkele minuten voor het arriveren van de betonpompwagen. Achterin ligt de badding die gebruikt is om het geheel met twee man glad te trekken.

Na het storten van het beton en glad trekken van de vloer, heb ik de vloer gevlinderd met een kleine vlindermachine. Het was even wennen voor een eerste keer, maar uiteindelijk zijn we niet ontevreden over het resultaat. Naderhand wordt de vloer nog voorzien van een 2K Epoxy laag, dus eventuele oneffenheden werken we op die manier nog wel weg.

Na het uitharden van de vloer was het tijd om de metselprofielen en deurkozijnen te plaatsen. Samen met mijn vriendin de metselprofielen gesteld en op een zaterdagochtend samen met mijn vader de kozijnen op z'n plek gezet en gesteld.

WhatsApp Image 2022-07-23 at 10.51.58 AM.jpeg
Kozijn met blinde deur aan de zijkant van de berging

WhatsApp Image 2022-07-23 at 10.51.58 AM copy.jpeg
Kozijn met stapeldorpeldeur en raam op kopse kant van de berging.

Dan wordt het nu tijd voor hetgeen waar wellicht de meeste tijd in gaat zitten; het optrekken van de muren van de berging. We hebben bewust gekozen voor traditioneel metselwerk en niet voor HSB. De berging wordt dan ook voorzien van een kalkzandstenen binnenblad en een gevelbakstenen buitenblad. In eerste instantie wilde ik het binnenblad neerzetten d.m.v. kalkzandsteen lijmblokken. Omdat dit echter mijn eerste 'echte' metselklus wordt (tot op heden enkel een metselcursus gedaan), hebben we er voor gekozen om het binnenblad ook traditioneel te metselen en om zo ervaring op te doen voor het buitenblad. Mocht het uiteindelijk geen gezicht zijn, dan kunnen we de binnenkant altijd nog laten stuken :cool:

Afgelopen vrijdag is de eerste steen gelegd en vanaf dat moment is het doel om elke dag wat meters te maken. Voor het eind van het jaar wil ik het binnenblad volledig af hebben en het dak er op hebben liggen, zodat in de wintermaanden zaken als steenzaagmachine en betonmolen droog kunnen staan.


WhatsApp Image 2022-07-29 at 7.49.16 PM.jpeg
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Heel gaaf om te zien!

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik ben toch wel benieuwd hoe hoe veel dit project (ongeveer) kost.
Ik begrijp dat je (bijna?) alles zelf doet qua manuren, maar hoe veel geld denk je uiteindelijk kwijt te zijn aan een project van dit formaat?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Wat tof! En mooi gedocumenteerd. Wat ik me afvraag, waarom geen bredere deur of openslaande deuren? ik kan me zomaar voorstellen dat je die op enig moment gaat missen.. Zeker met machines op krachtstroom. Die kunnen nog wel eens flink zijn...
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Heel gaaf om te zien!

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik ben toch wel benieuwd hoe hoe veel dit project (ongeveer) kost.
Ik begrijp dat je (bijna?) alles zelf doet qua manuren, maar hoe veel geld denk je uiteindelijk kwijt te zijn aan een project van dit formaat?
Dat is een hele goede vraag en eentje waar ik, eerlijk gezegd, niet precies het antwoord op weet. Een jaar of drie geleden had ik het op een goede 20.000 euro geschat, maar daar gaan we -o.a. vanwege de geëxplodeerde prijzen van bouwmateriaal- sowieso overheen.

Wat ik wel weet, is dat we er op dit moment ca. 17.500 euro in hebben gestoken, waarbij m.n. heipalen en kozijnen de grootste kostenposten waren (ieder ca. 5000 euro). Dan komen daar later dit jaar nog de kosten voor de gevelbakstenen bij, de spouwmuurisolatie en de (plat)dak constructie nog bij. Alles bij elkaar denk ik dat we makkelijk over 25.000 euro heen gaan en waarschijnlijk behoorlijk dicht bij de 30.000 euro komen.

Staat natuurlijk wel tegenover dat, omdat ik vrijwel alles zelf doe, het geen uitgave is die je in 1x doet. Dat maakt het ook allemaal een stuk beter behapbaar :) En ik houd mezelf maar voor dat het volledig uitbesteden helemaal niet te betalen was geweest...
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.