De Shaper Tracer

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.701
Terkaple
www.woodworking.nl
De Tracer al een maanden geleden besteld via het Kickstarter project. Vandaag met de pakketdienst gekregen. Inmiddels uitgepakt en via de QR code op de achterkant aan mijn account toegevoegd. Deze week maar wat tijd insteken.

De Tracer is een soort van schilderij lijstje met codes rondom. Het object binnen het frame kan gefotografeerd worden met je mobiele telefoon op tablet. De software maakt daarop de contouren en kan met de Shaper, of een laser gemaakte worden.

Op de Open Dag Hout is Shaper ook aanwezig en ze hebben de Tracer ook bij zich.


jaap

20231010_124517.jpeg
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Leuk! Waar denk je hem het meest voor te gebruiken?

Ik heb hem vorige week besteld bij mijn SO. Ik verwacht hem eigenlijk niet voor het nieuwe jaar. Wellicht op tijd voor de kerstboom?
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb er ook twee besteld (een voor mezelf en een voor @ferdydesmet ).
Heel hendig ding en ja je kan ook met andere tools een tekening of bestaande vorm makkelijk naar een digitale vector omzetten, maar dit maakt het wel een heel stuk makkelijker en consistenter.

Die vectoren kan je vervolgens voor van alles gebruiken, waaronder om uit te snijden met de shaper origin, maar feitelijk via je ontwerptool is alles een optie; ander merk cnc, 3dprinter, laser, etcetera.

Een voorbeeld die ik aan Ferdy gaf; samen met zijn zoontje gaat ie een hamer maken op de cnc. Laat hem wat tekenen voor op de zijkant; scan dat via de tracer en carve dat in het hout. Extra persoonlijk tintje en toch ook meteen wat 'eigens' wat je zoontje 'zelf' heeft gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
welk schuim gebruik je daarvoor en waar vind je dat?
Bij mijn Shaper Origin kocht ik hun systainer met zelf-te-frezen inlegschuim en die kwaliteit is fantastisch, ik vind dat schuim alleen niet apart te koop...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het schuim van HBM heb ik gebruikt voor mijn systainer. Dit is het harde schuim dat ook in de shaper systainer zit. De lade op de foto is echter groter dan het hbm schuim.
Het schuim dat ik hiervoor gebruikt heb is meerlagenschuim van "powertools". Dit is echter een stuk zachter en niet zo fijn om met de Shaper te frezen. Door het gewicht van de Shaper wordt het schuim iets ingedrukt en raakt de Shaper soms in de war omdar hij denkt dat er beweging in de domino's zit (error: tape movement).
Het hbm schuim is in een andere maat te krijgen bij datona :
Foam inlay mat - 3 stuks online kopen - Gratis Verzending. Wel maar 3cm dik.
Ed
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Kreeg vandaag bericht van kickstarter dat alle voorinschrijvers hun trace hebben ontvangen. De mijne zelfs 1 maand eerder dan indertijd gemeld.
Dus die 3 tot 7 dagen voor nieuwe klanten kan goed kloppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.701
Terkaple
www.woodworking.nl
Op Shaperhub staat ook een versie die je op papier kunt printen. Dus als je een stapeltje meeneemt hoef je niet altijd met dat framepje te werken. Je kunt zo ook een versie met een laser of de shaper maken.
Je wel altijd een origineel in bezit hebben, want daar staat achterop een qr code om de app the autoriseren.

Heb de tekst van de disclaimer en de zip file waar ze in staan hieronder bijgevoegd.

jaap

----------------------------
Instructions
DISCLAIMER: THIS IS NOT AN OFFICIAL SHAPER PRODUCT. Shaper support should NOT be contacted for any issues or questions.Trace Frame - Printable/Cuttable/ScreenableThis will NOT be as accurate as Frame itself due to the dots being on the same plane as the drawing and the App's compensation for that. Recommend taking the capture from as head on as the app will allow. ------------- This has been quite popular with the kids where attention to scale really doesn't matter too much. It also helps maintain the Frame in the shop where it belongs instead of being borrowed. - This can also be made into a cuttable Frame for a light box. Trace-Lite- Placing it on a monitor screen, iPad, etc. will allow you to scan it in the app.- The 18mm lines in the upper left can be used to determine scale since all printers are not equal. The resulting ratio calculation should be close but likely not exact due to the dots being compensated for by the app.- You can additionally cut out the corners on the black frame to reduce ink usage. Leave about 6mm at the ends around the dots. - A large 1:1 scale black frame is present along with a thinner one that also seems to work just as well.- The inner bounding box is very helpful to the kids but is an approximation. You can easily see some detail outside of it or make it completely disappear depending on the angle of your capture. - Trace Frame Shaper.svg has the dots boolean added to all change cut type at once on tool. It only includes the 1:1 frame.
 

Bijlagen

  • Trace Frame - Printable_Cuttable_Screenable.zip
    7,9 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.701
Terkaple
www.woodworking.nl
Vraagje: werkt die app ook zonder toegang tot het internet?
Zoals ik het nu gebruik is het geen specifieke app, maar werkt het in de browser, net als studio. Ik gebruik een iPad.
Heb het net geprobeerd, Shapertrace in de browser actief, daarna de wifi uitgezet en dan scant tracer prima en converteert het naar een svg bestand. Daar kun je dan niks mee, om dat bestand in de Shaper te krijgen, heeft zowel de iPad als de Shaper wifi verbinding nodig.
Als je niet over een vaste lijn beschikt, werkt dat ook prima via de hotspot op je mobiele telefoon.
Je kunt bestanden ook overdragen met een usb stickje ...... daar heb ik geen ervaring mee.

jaap
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Ah, dat is dan jammer. Ik had best interesse in iets dergelijks, maar ik heb te vaak totaal geen verbinding tot mijn beschikking om er vanuit te kunnen gaan dat het werkt als ik het nodig heb.

Bedankt voor de feedback!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Ah, dat is dan jammer. Ik had best interesse in iets dergelijks, maar ik heb te vaak totaal geen verbinding tot mijn beschikking om er vanuit te kunnen gaan dat het werkt als ik het nodig heb.

Bedankt voor de feedback!
tot nu toe paste ik zo'n foto's aan in Photoshop om ze dan in Inkscape van bitmap naar vector om te zetten - werkt best ok en geeft veel mogelijkheden om aan te passen, maar neemt wel veel tijd in beslag, daarom kijk ik wel uit naar die Trace

Kreeg vandaag bericht van kickstarter dat alle voorinschrijvers hun trace hebben ontvangen. De mijne zelfs 1 maand eerder dan indertijd gemeld.
Dus die 3 tot 7 dagen voor nieuwe klanten kan goed kloppen.
Helaas heeft het transportbedrijf mijn adres zonder huisnummer overgenomen en hebben ze mijn Trace dus teruggestuurd - Shapertools heeft me beloofd die meteen opnieuw te verzenden zodra die bij hen terug is, mijn geduld wordt nog een beetje langer op de proef gesteld. Fingers crossed...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Inkscape heeft al een poosje potrace als functionaliteit in zich opgenomen en dat werkt inderdaad goed genoeg. Maar het kost best wat tijd als je dit regelmatig doet. Vandaar dat ik geïnteresseerd was. Temeer daar ik niet over Windows beschik en dus ook niet over de tools die voor dat platform gemaakt worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Kreeg vandaag bericht van kickstarter dat alle voorinschrijvers hun trace hebben ontvangen. De mijne zelfs 1 maand eerder dan indertijd gemeld.
Dus die 3 tot 7 dagen voor nieuwe klanten kan goed kloppen.
helaas niet.... foutje op de website..... gaat weken duren helaas.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik zou even contact opnemen. Ik had 4-5 weken geleden besteld bij SO zelf en had hem met een week of 3 binnen. Wel voor de volle prijs natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.