CutlistOptimizer, voorkeur om reststukken eerst te gebruiken mogelijk?

jorisvh

Post veel
in een ander draadje leerde ik van @JochemK dat cutlistoptimizer meer kan dan ik dacht.
namelijk dat je 1 materiaal (bvb gefineerd MDF 19mm) kan definiëren en dan verschillende afmetingen toevoegen.
dat zouden verschillende afmetingen van platen kunnen zijn die mijn leverancier heeft (bvb 2440x1220, 2500x1250, 3050x1530, ...).
dan kan de software me vertellen welke mix ik best bestel.
ik dacht dat ik voor elke maat een apart materiaal moest definiëren. zo kon ik enkel berekenen in welke maat ik best alles bestel.

met het nieuwe inzicht zou ik de reststukken in mijn voorraad kunnen toevoegen (bvb 2st 2500x550, 1st 1250x1000, ...) plus de platen op voorraad bij mijn leverancier.
is er dan een methode/foefeltruuk om voorkeur aan die reststukken te geven zodat die eerst gebruikt worden?
ik gebruik liever mijn reststukken op en koop 2 nieuwe platen waardoor totaal verlies op reststukken + nieuwe platen 20% is dan dat ik 3 platen koop waarbij totaal verlies op die platen maar 10% is.
dit uiteraard enkel als het de moeite waard is, dure plaatmaterialen dus zoals bvb plaatsklaar (gevernist) gefineerd MDF waar 1 plaat richting 300€ kan gaan.

cutlistoptimizer gaat voor zover ik weet optimaliseren naar minimaal verlies, dus ik vrees van niet.
maar, misschien heeft iemand een workaround?
of, een alternatief programma dat dit wel kan?
ben benieuwd ...
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Werkt dat niet als je gewoon enkel je rest stukken als beschikbaar materiaal aangeeft en dat je meer wilt maken dan uit die stukken mogelijk is? Ik heb in het verleden ooit 6 volledige platen ingevoerd als beschikbaar en dan 8 platen aan materiaal, daarbij gaf het ook aan dat er onvoldoende was.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
ah, ik dacht dat de berekening zou falen bij te weinig voorraad materiaal.
had dat eerlijk gezegd nog nooit voorgehad want ik zet voorraad altijd op 100.
ik zie nu dat je bij te weinig voorraad een lijstje met “past niet“ krijgt maar wel een resultaat voor wat wel past 👍.

dus eerst een berekening met enkel reststukken als voorraad om te zien wat daar uit past, dan die onderdelen desactiveren en voor de rest een berekening doen met de voorraad van de leverancier.
dat werkt inderdaad prima, bedankt voor de tip.

heb ook eens geprobeerd met gradueel hele platen toevoegen tot het net past.
dat geeft hetzelfde resultaat qua aantal platen aan te kopen maar wel een andere zaaglijst, waarbij de originele reststukken niet meer noodzakelijk benut worden. maar dat is uiteindelijk toch maar in ruil voor minder rest van de nieuwe platen. dus ook te overwegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.