De afgelopen week ben ik bezig geweest om een gedempte kast te maken voor mijn nieuwe compressor.
Mijn doel is om het geluid zodanig te dempen dat ik zonder gehoorbescherming op een normal spraak geluids niveau kan werken.
bij het werken met de tacker is in mijn geval geen gehoorbescherming nodig omdat deze stil genoeg is.
Stap 1 was het tekenen van de kast in Sketchup.
er is rekening gehouden met 20mm dempingsmat en echtra ruimte voor het afvoeren van warmte.
Daarna aan de slag gegaan.
Met behulp van een festool invalzaag van mijn schoonvader de plaat MDF op maat gemaakt.
Ik kon mijn eigen circelzaag niet gebruiken omdat ik maar 140cm rail heb het 2e deel moet nog gekocht worden.
Maar dit ging ook prima uiteraard
Na het op maat zagen alle panelen mee naar huis en met behulp van de tacker en houtlijm inelkaar gezet.
Alles paste bijna perfect 1 paneeltje steekt een beetje uit en de deur was te krap.
nu is het voor in de shop dus dat ene peneeltje was niet erg.
de deur nog even ruimer gemaakt met de cirkelzaag en geleiderail.
Daarna samen met mijn vriendin de kast inelkaar gezet met de tacker en houtlijm.
was heel gezellig en handig om een extra paar handen te hebben om alles vast te houden.
eerst de kist gemaakt.
Daarna de luchtuitgang gemaakt.
Dit zigzag pad voor de uitgaande lucht geeft goede demping.
Toen dit deel vastgezet.
En de compressor gepast.
Past perfect.
Genoeg ruimte eromheen als er straks nog op alle wanden 20mm dempingsschuim komt.
onderin de bodem heb ik 1 groot gat geboord met de gatenboor om koude lucht aan te zuigen.
Ook nog een kleiner gat gemaakt om de compressor te ontluchten via kraantje aan de onderkant.
De deur zit met 3 scharnieren vast welke ik nog had liggen.
Daarna de deurstop gemonteerd met de magneetjes.
een onder en een beneden.
Daarna de deur dichtgedaan om te kijken of hij goed sloot.
En dat deed hij.
Zeker omdat ik het handvat vergeten was
Met behulp van een stuk ducktape weer open gemaakt.
Pootjes eronder geschroeft.
zijn eigenlijk korte deurstoppers maar werken prima als pootjes. ( En iets te dicht op de rand getackt zag ik)
Toen alles klaar was de compressor er in en 6 minuten lang laten draaien
Zonder het dempingsmateriaal dempt hij al behoorlijk.
alleen warm dat het binnen werdt!!!
er kwam bijna geen warmte door de uitgang dus dat heb ik opgelost met een 220v ventilator die ik van een vriend kreeg.
Heb een beetje vibraflex eromheen geplakt om de iritante trilling van de fan te dempen.
Zodra ik de knop om zet gaat de fan draaien ook al draait de compressor niet.
Dan blijft hij koelen ook als de compressor weer afslaat
Even een geaarde stekkerdoos gemonteerd zodat de compressor ook los meegenomen kan worden naar locatie.
Zodra het dempingsmateriaal er is ga ik weer verder.
De to do list is:
-Dempingsmat inlijmen.
-Alle spijkergaten dichtsmeren en de MDF randen plamuren.
-Schuren
-Grondverf en grijze toplaag.
-mischien nog een gril voor de uitgang maken.
ow ja en een handvat monteren
Mijn doel is om het geluid zodanig te dempen dat ik zonder gehoorbescherming op een normal spraak geluids niveau kan werken.
bij het werken met de tacker is in mijn geval geen gehoorbescherming nodig omdat deze stil genoeg is.
Stap 1 was het tekenen van de kast in Sketchup.
er is rekening gehouden met 20mm dempingsmat en echtra ruimte voor het afvoeren van warmte.
Daarna aan de slag gegaan.
Met behulp van een festool invalzaag van mijn schoonvader de plaat MDF op maat gemaakt.
Ik kon mijn eigen circelzaag niet gebruiken omdat ik maar 140cm rail heb het 2e deel moet nog gekocht worden.
Maar dit ging ook prima uiteraard
Na het op maat zagen alle panelen mee naar huis en met behulp van de tacker en houtlijm inelkaar gezet.
Alles paste bijna perfect 1 paneeltje steekt een beetje uit en de deur was te krap.
nu is het voor in de shop dus dat ene peneeltje was niet erg.
de deur nog even ruimer gemaakt met de cirkelzaag en geleiderail.
Daarna samen met mijn vriendin de kast inelkaar gezet met de tacker en houtlijm.
was heel gezellig en handig om een extra paar handen te hebben om alles vast te houden.
eerst de kist gemaakt.
Daarna de luchtuitgang gemaakt.
Dit zigzag pad voor de uitgaande lucht geeft goede demping.
Toen dit deel vastgezet.
En de compressor gepast.
Past perfect.
Genoeg ruimte eromheen als er straks nog op alle wanden 20mm dempingsschuim komt.
onderin de bodem heb ik 1 groot gat geboord met de gatenboor om koude lucht aan te zuigen.
Ook nog een kleiner gat gemaakt om de compressor te ontluchten via kraantje aan de onderkant.
De deur zit met 3 scharnieren vast welke ik nog had liggen.
Daarna de deurstop gemonteerd met de magneetjes.
een onder en een beneden.
Daarna de deur dichtgedaan om te kijken of hij goed sloot.
En dat deed hij.
Zeker omdat ik het handvat vergeten was
Met behulp van een stuk ducktape weer open gemaakt.
Pootjes eronder geschroeft.
zijn eigenlijk korte deurstoppers maar werken prima als pootjes. ( En iets te dicht op de rand getackt zag ik)
Toen alles klaar was de compressor er in en 6 minuten lang laten draaien
Zonder het dempingsmateriaal dempt hij al behoorlijk.
alleen warm dat het binnen werdt!!!
er kwam bijna geen warmte door de uitgang dus dat heb ik opgelost met een 220v ventilator die ik van een vriend kreeg.
Heb een beetje vibraflex eromheen geplakt om de iritante trilling van de fan te dempen.
Zodra ik de knop om zet gaat de fan draaien ook al draait de compressor niet.
Dan blijft hij koelen ook als de compressor weer afslaat
Even een geaarde stekkerdoos gemonteerd zodat de compressor ook los meegenomen kan worden naar locatie.
Zodra het dempingsmateriaal er is ga ik weer verder.
De to do list is:
-Dempingsmat inlijmen.
-Alle spijkergaten dichtsmeren en de MDF randen plamuren.
-Schuren
-Grondverf en grijze toplaag.
-mischien nog een gril voor de uitgang maken.
ow ja en een handvat monteren
Laatst bewerkt: