Chuck kiezen

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Om het draadje af te ronden: vandaag is mijn Talon binnen gekomen. Nu oefenen met schaaltjes. Bedankt voor alle adviezen.image.jpg
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
ik heb de record gekocht enkele weken geleden maar ik heb moeite om m'n werkstuk goed te monteren in m'n chuck met die vijs in het midden. telkens ik hem er wil opzetten zit ik uit center of zit hij niet pas op die stomme bout.

En als ik hem dan relatief recht heb gekregen en hij spant niet genoeg op de bekken dan draait hij binnen de kortste keren los eruit. Iemand advies? Anders ben ik wel tevreden van m'n klauwplaat :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik begin voor een schaal met een opspanplaat, die ik aan de latere binnenzijde van de schaal vastschroef. Dan draai ik de buitenkant inkl. de voet voor in de vierklauw.
Daarna schroef ik de opspanplaat er af en monteer de schaal in de vierklauw. De schroef die in de vierklauw vind ik minder nuttig. Een productie-draaier als Ronald heeft een MK2 boorkopadapter die hij als schroef gebruikt, die is echter schat ik zo 20 mm doorsnede, licht conisch en 30 mm lang. Hij boort een gat in het hout en steekt dan het blok op die adapter. Dat gaat zeker sneller dan mijn opspanplaat, en is stevig genoeg. Ik denk dat een schroef die ik dik en lang genoeg zou vinden om er op te vertrouwen, zelfs met voorboren lastig er in te draaien is.
 
ik heb de record gekocht enkele weken geleden maar ik heb moeite om m'n werkstuk goed te monteren in m'n chuck met die vijs in het midden. telkens ik hem er wil opzetten zit ik uit center of zit hij niet pas op die stomme bout.

En als ik hem dan relatief recht heb gekregen en hij spant niet genoeg op de bekken dan draait hij binnen de kortste keren los eruit. Iemand advies? Anders ben ik wel tevreden van m'n klauwplaat :)

Voor schalen tot ongeveer 25 gebruik ik de houtwormschroef wel eens.
Wat er volgens mij fout kan gaan is het volgende,
1, de schroef zit niet in de juiste gleuf in de klauwplaat en/of hij zit niet vast genoeg aangedraaid.
2, het voor te boren gat is te klein en daardoor sluit het hout niet goed aan tegen de bekken van de klauwplaat.
3, het voor te boren gat is te groot en daardoor gaat het hout zich zelf lossen.
4, het voor te boren gat is niet loodrecht genoeg op het hout geboord, waardoor het hout scheef tegen de bekken aankomt.
Ook is het goed om wat kaarsvet aan de schroef te doen.
Begin ook met een niet te hoog toerental en gebruik het tegencenter tot alles in balans is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof bankie (heb er ook 1....voor de vakanties, kan ie mee achterin, misschien gun ik mezelf dan meer rust voor leuke/kleine dingen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.