Centreer problemen Festool domino 500

Wil86

Nieuw lid
21 apr 2024
2
0
Noord-Brabant
Hi,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Festool domino 500 machine.

Bij eerste klus liep ik al direct ergens tegen aan.

Ik had namelijk 2 plaatjes MDF 18mm welke ik aan elkaar wilde verbinden het was de bedoeling dat deze 2 kleine platen samen 1 grote plaat gingen vormen.

Om te bepalen waar ik ging frezen met mijn 8mm frees heb ik 2 methodes geprobeerd.
1. Met een dunnen potloodlijn (vulpotlood) aftekenen en
2. met de aanslag nokjes van de machine zelf.

Ik heb voor beide plankjes de nauwste/kleinste freesstand gebruikt. Schuiven t.o.v elkaar kan dan dus niet

Echter bij het verbinden bleek dat de plankjes niet goed uitlijnde op elkaar. Qua links/rechts versprongen de plankjes 1 a 2 mm van elkaar.

Natuurlijk kan ik dit oplossen door bij 1 plankje bredere sleuven (2e stand) te gebruiken, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Ik had verwacht dat bij het gebruik van de aanslag (en deze zorgvuldig en nauwkeurig gebruik er van) dat Festool dit wel 100% zou uitlijnen.

Wat gaat er mis? Zijn mijn verwachtingen te hoog? Is mijn machine niet goed of zie ik een fijnafstelling over het hoofd.

Ik heb diverse proefjes gedaan, heel geconcentreerd en nauwkeurig te werk gegaan, maar telkens krijg ik dezelfde afwijking. Ik heb dus niet het idee dat ik het verkeerd doe.

Groeten, Wil
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Klinkt alsof je aanslagnokjes niet hetzelfde ingesteld staan, maak anders s een foto van de machine zelf?
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
In principe moet je met de aanslagen goed zitten, deze zijn volgens mij niet na te stellen tov de voet. Als je dezelfde fout krijgt bij aftekenen of als je de buitenkant van de voet als referentie neemt dan klinkt het alsof de ganse voetplaat verkeerd staat tov de rest van de machine.
Het plexi met de centerlijn op in de voet is wel lichtjes af te stellen, dat zit met 2 schroefjes vast.

Kan je eens een foto posten van de mdf die je aan elkaar zet? Zelf doe ik maar een domino met vaste setting in beide delen en de rest in middelste setting voor beiden.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Het ingefreesde lijntje op het venstertje kan iets uit het midden liggen. Dat is na te stellen.

Dat gezegd hebbend kan dat wel goed gekalibreerd zijn, maar is er sprake van 'user error' — als je niet steeds op dezelfde manier kijkt (hoek en afstand), kun je iets naast je potloodstreepje geraken.

En dat weer gezegd hebben: er is geen enkele goede reden om enkel te krapste instelling te gebruiken. De beste manier is:
1. Vanaf een referentierand een krappe sleuf frezen. Gebruik de nokjes.
2. Overige gaten op de middelste sleufmaat frezen. Gebruik de nopjes of teken het af.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
1. Vanaf een referentierand een krappe sleuf frezen. Gebruik de nokjes.
2. Overige gaten op de middelste sleufmaat frezen. Gebruik de nopjes of teken het af.
zoals @bert beschrijft, is dit de normale procedure. Zo vermijdt je onnauwkeurigheden/spelingen in je plaatmateriaal (0,X mm speling) in de exacte locatie van je nokjes en in je eigen onnauwkeurigheden (of je nu van links of rechts kijken op het schaalverdeling, haaks houden van de domino, juist positioneren van de machine op het moment dat het boortje invalt, ..) ……
En of je nu de krappe of middenstand van domino passing neemt, door het uitzetten van de domino ga je ook niet veel sterkte verliezen denk ik
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Opvallend dat met beide methodes dezelfde fout onstaat.
En inderdaad, graag wat foto’s zodat we beter kunne inschatten wat er niet goed gaat.
Met de beide nokjes als referentie zou het goed moeten zijn, je gebruikt natuurlijk eerst de linker en dan de rechter maar van fabriekswege moet dit exact hetzelfde zijn.
 

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
24
19
Kapellen (Antwerpen)
De aanslagjes zijn vast ingesteld, dus als die links-rechts niet gelijk zijn, is dat een fout in de machine en krijg je van Festool gewoon een andere.
Bij mijn machine werkt dat feilloos en ik gebruik die aanslagnokjes enorm veel (ook telkens maar één sleuf in de "exacte" stand en de andere in de middenste stand, dat laatste maakt het monteren echt wel een stuk makkelijker).
Handige tip: als je op voorhand op het werkstuk aangeeft wat je referentiekant en referentie-oppervlak is, vermijd je vergissingen
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Alle verbindingen frezen in de smalste stand uit de hand op het oog moet normaliter prima kunnen. Tenzij je echt heel slecht kunt aanleggen of aftekenen kun je zonder problemen een flink aantal domino’s op de smalste stand in frezen op basis van een potlood streep is mijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander en henkverhaar

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.696
Terkaple
www.woodworking.nl
Met mijn Domino haal ik de beste resultaten als ik niet de onderkant van de machine op de tafel als referentie gebruik, maar de aanslag bovenop de machine gebruik, door die naar voren uit te klappen. De werkbank is schijnbaar nooit helemaal vlak of schoon, daardoor kreeg ik wel eens wat kleine verschillen.
En goed de aanslag nokjes aan de zijkant tegen het werkstuk houden, daar moeten geen splinters of zo tussen zitten.

Interessant filmpje van Spaander..

jaap
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Hi,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Festool domino 500 machine.

Bij eerste klus liep ik al direct ergens tegen aan.

Ik had namelijk 2 plaatjes MDF 18mm welke ik aan elkaar wilde verbinden het was de bedoeling dat deze 2 kleine platen samen 1 grote plaat gingen vormen.

Om te bepalen waar ik ging frezen met mijn 8mm frees heb ik 2 methodes geprobeerd.
1. Met een dunnen potloodlijn (vulpotlood) aftekenen en
2. met de aanslag nokjes van de machine zelf.

Ik heb voor beide plankjes de nauwste/kleinste freesstand gebruikt. Schuiven t.o.v elkaar kan dan dus niet

Echter bij het verbinden bleek dat de plankjes niet goed uitlijnde op elkaar. Qua links/rechts versprongen de plankjes 1 a 2 mm van elkaar.

Natuurlijk kan ik dit oplossen door bij 1 plankje bredere sleuven (2e stand) te gebruiken, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Ik had verwacht dat bij het gebruik van de aanslag (en deze zorgvuldig en nauwkeurig gebruik er van) dat Festool dit wel 100% zou uitlijnen.

Wat gaat er mis? Zijn mijn verwachtingen te hoog? Is mijn machine niet goed of zie ik een fijnafstelling over het hoofd.

Ik heb diverse proefjes gedaan, heel geconcentreerd en nauwkeurig te werk gegaan, maar telkens krijg ik dezelfde afwijking. Ik heb dus niet het idee dat ik het verkeerd doe.

Groeten, Wil
Heb je een nieuwe domino gekocht met de plastic nokjes of een gebruikte met de ronde metalen pinnetjes?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
358
45
Drunen bij Den Bosch
Je zal nog wel vaker voor verassingen komen staan met deze Domino. Ik heb hem al een paar jaar, maar gebruik hem te weinig om alle geheimen van het apparaat paraat te hebben wanneer ik hem maanden niet heb gebruikt.

Ik ga e.a. wel bij mijn eigen apparaat checken met dat filmpje.

Wat bij mij vaker misgaat is de hoogte verstelling. Deze week nog bij het maken van een eenvoudige corpus uit spaanplaat. Bij het ene paneel maak je de gaten in de kopse kant en bij het andere paneel in het vlak aan de rand. Bij montage blijkt vervolgens dat bij één paneel de gaten aan de rand ca 0,3mm te ver van de rand staan. Het afstellen van de juiste hoogte valt niet mee en ik heb het idee dat deze tijdens de klus iets verloopt.

Goed dat je het bespreekt!
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
@Rene71

Heb ik last van gehad.
Maar bij mij kwam het door de verkeerde referentie oppervlak te gebruiken.
Als ik het paneel omdraaide paste het wel perfect.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
358
45
Drunen bij Den Bosch
@Rene71

Heb ik last van gehad.
Maar bij mij kwam het door de verkeerde referentie oppervlak te gebruiken.
Als ik het paneel omdraaide paste het wel perfect.
Klopt, je dient vooraf te bepalen vanaf welke zijde je de gaten gaat maken.

Ik was meer gefocust op het boren van de gatenrij voor scharnieren en plankendragers. Ook al denk je dat je e.a. goed afgesteld hebt, is het bijna onmogelijk om op 0,1mm nauwkeurig de hoogte in te stellen. Maar volgens mij klemt mijn hoogte instelling ook niet voldoende, waardoor hij verschuift. Zal het eens checken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Wij proberen hier te helpen en intussen Is (zoals vaak) de forumstarter in heen velden of wegen meer te bekennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen elke avond/weekend tijd heeft om de tips van hier uit te proberen.

Voor het niet blijven zitten van je hoogte instelling: die hendeltjes zijn na te stellen of zoals ik gedaan heb vervangen door van die standaard hendeltes waar je trekt en dan vrij het hendel kan verplaatsen. Ik heb deze gebruikt en de draad ingekort, maar de hendels vallen wat lang uit.
Server Busy

Wat betreft de hoogte instelling: er bestaan geprinte stukken om die standaard diktes aan te passen, want nu zit er bijvb. geen 18mm op.
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn redenering is dat zo'n plaat niet altijd exact 18mm is en je dus denkt in het midden te zitten maar toch net niet. Je kan dus beter de standaard gebruiken want dan kan je ook zien wat je als referentievlak gebruikt hebt en dat is belangrijker dan de exacte maat.

Mijn problemen met de domino zijn ook dat ik het te weinig gebruik en dus wel eens de mist in ga met referentie vlakken. Of proberen te veel strakke gaten te gebruiken, nu ga ik voor het minimale aan strakke gaten.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Wat bij mij vaker misgaat is de hoogte verstelling. Deze week nog bij het maken van een eenvoudige corpus uit spaanplaat. Bij het ene paneel maak je de gaten in de kopse kant en bij het andere paneel in het vlak aan de rand. Bij montage blijkt vervolgens dat bij één paneel de gaten aan de rand ca 0,3mm te ver van de rand staan. Het afstellen van de juiste hoogte valt niet mee en ik heb het idee dat deze tijdens de klus iets verloopt.
Dit is een probleem waar ik met de domino ook wel eens tegenaan loop. Ik heb ook andere klemgreepjes geinstalleerd om het verloop van de instelling te stoppen, soms gebeurt het nu nog.
Volgens mij situeert het probleem zich bij het maken van de gaten dicht bij de rand van het tweede paneel. Het trillen van de machine, de stofzuigerslang die eraan hangt en de verende voetjes maken het net wat moeilijker om de machine goed op zijn plaats te houden. Een kleine kanteling voorwaarts tijdens het frezen plaatst het gat een fractie van een millimeter te hoog in de plaat. Een hulpstuk zoals de domiplate van Seneca Woodworking (gemakkelijk zelf te maken), kan in dit geval helpen. Dit zorgt ervoor dat je de domino op z'n kop gebruikt, waardoor je een groter contactoppervlak hebt met het plaatmateriaal en het gewicht van de machine op een handigere plek zit.

De Lamello Zeta P2 heeft dit probleem bij hetzelfde gebruik niet, maar die machine trilt ook minder dan de domino, er is immers geen heen-en-weer bewegende freesbit. Het deel waar het blad uitkomt is hoger dan het deel van de domino waar de freesbit uit komt, dus meer contactoppervlak met het plaatmateriaal en stabieler. Ook zitten er geen verende voetjes die die machine wegduwen van de plaat.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
75
19
Die verende voetjes kan je inklappen en vast zetten met inbus sleuteltje als je ze tijdelijk niet gebruikt.
Festool even contacten die hebben een prachtig boek over de ins en outs van de dominofrees en dat kreeg ik gratis toegezonden. Weet uiteraard niet of ze dat nog doen maar proberen waard.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Wat betreft de hoogte instelling
Gaat bij mij ook wel eens mis. Maar als ik dan alles na meet dan is het toch heel vaak dikteverschil in de platen. Ik hergebruik waar mogelijk en dan loop je er tegenaan dat bijvoorbeeld niet iedere batch MDF even dik is en dat 18 mm ergens tussen de 16 en 19 zit, helemaal als het bij berschillende bronnen vandaan komt.

Die blokjes gebruik ik eigenlijk niet. Ik leg de machine op een vlakke plaat en stel dan die "klep" op hoogte met het materiaal waar ik mee werk.

Ik heb ook soms het idee dat men symmetrisch probeert te werken, de domino op het hart van de dikte in de plank, terwijl dat niet de gedachte achter de machine is. De afstand van het hart van de frees tov het referentie vlak is een gegeven, 10mm. Het maakt b.v. dat je een fout bij het draaien en flippen van een plank sneller in de gaten hebt. Het maakt dat je bijvoorbeeld bij alle kastplanken altijd alleen maar met die zelfde 10mm hoeft te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.