Bureaublad uit vurenhout

Mark96

Nieuw lid
21 apr 2020
2
0
Hoi Allemaal,

Eerste bericht op dit forum, een poosje geleden lid geworden om wat gereedschap reviews te lezen en foto's daarbij te kunnen bekijken.
Na ook de goede feedback die iedereen op zijn/haar werkstukken krijgt besloten om mijn meest recente werkstuk ook te plaatsen;

Aangezien het mijn eerste bericht is ook een kleine introductie:
Een jaar of 4 geleden ben ik begonnen met het houtbewerken, ik heb een bed uit vurenhout gemaakt, gewoon simpel en stevig met zichtbare schroefverbindingen.
Daarna heb ik verschillende dingen zoals een mobiele werkbank op dezelfde simpele manier gemaakt.
Ik begon het houtbewerken steeds leuker te vinden en 2 jaar geleden volgenden er 2 kasten en een bureau, nu met zo veel mogelijk onzichtbare schroef en lijm verbindingen.

Het meest recente project is een nieuw bureaublad uit vurenhout.
Dit heb ik vooral gedaan om te oefenen met het verlijmen van een blad met wat goedkoper materiaal, voor het volgende project wil ik dit namelijk met massief eiken gaan doen.

Ik ben begonnen verlijmen van 3 stukken geschaafd vuren balk van 150cm lang. Dit heb ik 3x gedaan om zo 3 stukken te krijgen die nog door de vandiktebank pasten.
bureablad4.jpg

Deze 3 stukken heb ik door de vandiktebank gehaald om een vlak geheel te krijgen en de 3 stukken van gelijke dikte te maken.
Vervolgens heb ik deze 3 stukken aan elkaar gelijmd met behulp van een paar domino's voor de uitlijning.
Vervolgend de kopse kanten recht en haaks gezaagd met de cirkelzaag, het blad opgeschuurd tot k220, van een afronding voorzien met de bovenfrees, en blank gelakt. Het blad heb ik daarna van onderaf op 2 zelfgemaakte schap dragers geschroefd om maximale beenruimte te creëren.

Het resultaat is als volgt:
bureaublad3.jpg
bureaublad2.jpg

Ik moet nog even tijd maken om er een kabelgootje bij onder te maken maar verder is ie af.
Al met al het viel het verlijmen het reeds geschaafde hout me niets tegen. Dit was uiteraard niet kaarsrecht en zeker bij de 1e verlijm stap kwam ik goed weg door genoeg klemkracht en de flex in het hout.
De naden tussen de drie aan elkaar gelijmde delen zijn helaas licht zichtbaar (zie foto 2), de flex in deze bredere stukken was uiteraard een stuk minder.

Voordat ik met het massief eiken aan de slag ga in het volgende project wacht ik in ieder geval op de komst van de vlak/vandikte combi, dat zal strakke lijmnaden ten goede komen.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Welkom op het forum Mark!
Voor de meesten van ons begint het vaak met eenvoudige/kleine projecten en eindigt het met 'Help mijn man heeft een hobby', dus pas maar op :D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Welkom. En dit is keurig gemaakt. Kanten mooi gebroken en heb je het blad gelakt zo te zien?

Je kan eventueel van het onderstel d3 kanten ook nog breken net zoals het blad. Dat heb je niet gedaan voor zover ik op de foto kan zien. Dan heb je meer eenheid.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
ziet er prima uit.

maar in deze dikte is het waarschijnlijk goedkoper om een timmerpaneel of werkblad te gebruiken
(die zijn er ook in eik)
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik vind het er ook mooi uitzien. En je hebt wat geleerd. Dat lukt niet als je zo'n plaat uit de winkel haalt.
Leuk dat je dit deelt
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Zeer netjes gedaan zeg! En slim om de bevestiging zo te doen. Veel beenruimte inderdaad. Welke kopmaat balken heb je gebruikt? 44x69?
Lijmnaden krijg je inderdaad strakker naarmate je het vlakken beter kunt doen, dat is mijn ervaring ook :)
 

Mark96

Nieuw lid
21 apr 2020
2
0
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

@Jelmer Klopt, moeten nog een paar kleine puntjes aangepakt worden waaronder de dragers.

@Boertje125 Dat zeker, en ook wel iets om in sommige gevallen te overwegen. In dit geval ging het zoals klauterkamer ook zei om er wat van te leren.

@Welp75 Kopmaat 44x69 inderdaad, wel behoorlijk wat af moeten schaven omdat de balken niet echt recht waren en van lichte afronding waren voorzien, daardoor een goede 3cm dikte overgehouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.