Weet je zeker dat het schroeischade is? Het lijkt er ook veel op dat het door metaal in het hout komt, waardoor er zwarte plekken inkomen.
Maar als we uitgaan van schroeischade,
Wat voor hout is het? En waarmee was het behandeld? Je zou met een roterende schuurmachine kunnen proberen met korrel 80. Komt er verbetering, dan doorschuren totdat de plek is verdwenen, en dan met een steeds hogere korrel de hele tafel naschuren.
Als je goed met een bandschuurmachine overweg kan, is het daarmee ook te proberen, maar als je daar geen vertrouwen in de machineomgang hebt, moet je dat niet doen. Die neemt veel meer af in 1 keer. Met een golvende tafel als gevolg.
Zou je betere fotos van de plek willen plaatsen om een betere indruk te krijgen? Ik heb toch het vermoeden dat het van metaal komt, en dan is er weinig aan te doen helaas, omdat dit vaak diep in het hout zit!
Onderkant geen zwarte plek. Iedergeval niet dat ik kan zien.Hallo Joelle, heb je al de onderkant bekeken? Zit daar de zwarte plek ook? Groter, kleiner?
Ik heb ook iets gehoord over ontweringswater?! Als ik het niet weg kan schuren wil ik het met grondverf en zijdeglans zwart verven. Wat is aan te raden? Welk merk ect.Dit lijkt me een eiken blad, en eiken krijgt zwarte vlekken door contact met ijzer. Dat zit vaak, zoals hiervoor al geschreven is, diep in het hout. Het lijkt zich vanuit de scheuren verspreid te hebben, dus de kans dat dit oppervlakkig is en weggeschuurd kan worden lijkt me klein.
Ik zou nog wel even uitzoeken of het door een granaatscherf komt. Dan is het opeens een tafel met een heel interessant verhaal. Misschien dat je de jaarringen tot aan de bron van de verkleurde plek kan tellen. Als je dan ongeveer bij 1940-45 uit komt zou dat best aannemelijk zijn.
Hoe krijg ik het dan weg of wat zou je mij aanraden?Met ontweringswater ga je dit niet weg krijgen ben ik bang.
Maar zwart verven? Dat zou zonde zijn!
Dan zou ik toch het verhaal van Houtnerveus uit mijn hoofd leren voor de visite
zie mijn 1e bericht, en de rest van de adviezen van de anderenHoe krijg ik het dan weg of wat zou je mij aanraden?
Oke, dankje!zie mijn 1e bericht, en de rest van de adviezen van de anderen