Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
De linten ook besteld bij Ian, TuffSaws.
Het is het volgende geworden:
- SuperTuff Carbon 1/4" x 10tpi
- Premium Vari-tooth 1/2" x 3/4tpi
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Lijkt me niks mis mee om in de proefopstelling v-snaarschijven van multiplex te proberen. (Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat draaien. Niet uit een gebrek aan vertrouwen hoor; ik zou het zelf waarschijnlijk ook zo doen :)). Voor de definitieve opstelling zou ik wel "echte" schijven nemen met een profiel dat hoort bij je v-snaar. De 19 mm asdiameter is een courante maat.


mvg
Klaas

PS. Ja, die wangen van je multiplex schijf lijken ook mij wat dun.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Voor de definitieve opstelling zou ik wel "echte" schijven nemen met een profiel dat hoort bij je v-snaar.
Dat zou voor de motor nog wel gaan inderdaad, voor 3 tientjes heb je daar een passende ijzeren poelie voor.
Maar voor op het wiel zal ik er sowieso één zelf moeten maken, want dat formaat (30cm) is niet te vinden, als het er al is zal het ook wel heel duur zijn.
Matthias gebruikt ook houten poelies op zijn verschillende lintzagen. Ik heb er opzich wel vertrouwen in, maar dan moeten die wangen wel wat dikker.

Jij bent nog niet begonnen Klaas? ;-) Je kan je nog inhouden?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
OK, als het al eens is gedaan, wie ben ik dan om er twijfels over te hebben :). (@ de Haan: Maakte Tuoh ze van multiplex of uit massief hout?).

ja Michel, ik bedwing me nog. Voorlopig ben ik stuurman aan wal :). Een van de redenen daarvoor is dat ik via het internet wel mensen ken die begonnen aan het bouwen van een lintzaag en hem soms af kregen. Maar ik ken buiten Matthias niemand die met foto's en goede voorbeelden rapporteerden over hoe goed of slecht zijn machiene werkte.

Maar ik heb wel vertrouwen in je resultaten tot nu. Ziet er allemaal heel goed uit vind ik en het schiet ook op. Dat laatste (de voortgang of eigenlijk het gebrek daaraan) zou bij mij een probleem kunnen worden.

Met groet,
klaas
 

tuoh

Oud hout
Nou, ik kan jullie het herlezen besparen:D Multiplex riemschijven werken perfect, ze zijn ook redelijk duurzaam op voorwaarde dat het profiel klopt met de snaar. Op de foto hierboven is dat duidelijk niet het geval, zo mis je een deel grip. Voor een riem van 13mm breed volstaat een multiplexplaat van 18mm dik, de zijflanken zijn dan nog zwaar genoeg.

Bij het uitdraaien van de V-groef is het belangrijk dat de hoek van de flanken gerespecteerd word. De diepte van de groef is perfect als de riem, in de groef gelegd, nog een kleine mm vrij blijft van de bodem. Bij het onder belasting draaien zakt de riem dan naar de bodem en hebben de zijkanten van de riem de juiste aanlegdruk op de flanken. Op deze manier kan de riem nooit de multiplex riemschijf open drukken en dat komt de levensduur van de houten riemschijven zeer ten goede.

Tot vermogens van ongeveer 2pk, en niet te hoge toerentallen doet een multiplex poulie niet onder voor een gietijzeren of alu ding. Voor dit lintzaagje zie ik geen problemen in het verschiet.

Tot hier toe al een knap staaltje van bouwen trouwens, dat gaat zeker werken.


Mvg,

André
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Bedankt André, dat was net het zetje dat ik nodig had om een nieuwe poelie te maken. Ik had toch al een geen goed gevoel bij mijn poelie.
Binnenkort dus versie twee :-D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een berichtje wat zijdelings met dit item te maken heeft.
Een jaar geleden kocht ik een tweede of derde hands Flottjet lintzaag. Kreeg het machien moeilijk goed aan de praat. En mijn interessse verschoof naar andere dingen waardoor de zaag steeds verder naar een hoekje van mijn "atelier" schoof (mede een gevolg van dat ik met veel dingen tegelijk bezig ben).

Recent de Flottjet weer opgepakt. Ik kocht een paar zaaglinten van Tuffsaw. Voor de keuze van zaagbreedte etc heb ik me laten adviseren door Ian. Op dit forum bekend.
Probeerde met die zaaglinten de machine opnieuw in te regelen en aanvanklijk leek dat een succes. Mooi rechte dunne plakjes. Ik was onder de indruk. Maar .... de zaak ljkt niet stabiel. Wat een gedonder. Zal er in een apart draadje wel verder over uitweiden. Sluit overigens voorlopig niet uit dat het deels mijn onkunde en gebrek aan ervaring is.

Maar ondertussen denk ik ook en opnieuw: misschien moet ik de Flottjet als hulpmiddel gebruiken om TOCH zelf een lintzaag te bouwen. :)


Mvg
klaas
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
ik heb het heel anders gedaan die poelie haha,


Met een gatenzaag heb ik dat middelste stukje multiplex gemaakt, 2 stukjes triplex en tegen aan gelijmt, ding op de motor gemonteerd en de wobbel heb ik eruit gehaalt door met een gewone 9 mm baco houtbeitel er tegen aan te steken als het spulletje draait, haha 0142837276e0afb3e96ab4f2181cb4718d1dc14ac9.jpg

Werkt super
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Prachtig projekt Michel!
Heb er nooit bij stil gestaan om zoiets van hout te maken.
Ben benieuwd of je er verder mee gekomen bent.
Bert.
 

WR1944

Oud hout
Die hand gedreven lintzaag lijkt me wel heel erg derde wereld. Het minste dat je zou kunnen doen was een trapmechanisme aanbrengen zodat je met twee handen je werkstuk kan manipuleren. En dan is een klein electromotortje natuurlijk maar een klein stapje verder. En dan wel nog even bij de ARBO langs om het wat veiliger te maken. Was alles in het leven maar zo simpel. ;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
En dan is een klein electromotortje natuurlijk maar een klein stapje verder. En dan wel nog even bij de ARBO langs om het wat veiliger te maken. Was alles in het leven maar zo simpel. ;)

Ze volgden de goede raad op.
Het erf hebben ze al aangepakt om het veilig te maken.
En indien er geen wind is, schakelen ze over op een oude stationaire ontploffingsmotor. klik hier voor foto's.
Ze blijven dus niet met de hand draaien.....weer een periode die definitief afgesloten wordt.......want .......windkracht is (her)ontdekt.

Heeft Matthias Wandel dat trouwens al al eens geprobeerd?

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hé, dat is een unieke lintzaag geworden. Een heel (indrukwekkend) bouwwerk voor wat uiteindelijk "maar" een lintzaag inclusief (wind)aandrijving is. Het is een constructie geworden om duimen en vingers bij af te likken:D

Bedankt Ornament voor de link.


Ps: die klus is misschien ooit wel voor herhaling vatbaar
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
hallo Tuoh,

ik voelde je al aankomen. Dat jij nog geen lintzaag hebt gemaakt, naar je eigen ontwerp?


Ik ben gaan speuren omdat ik gefascineerd ben door de foto's die je in een gelijkaardige post hebt gezet en ik enkele dagen geleden ontdekt heb.

ter herinnering:

20870=4239-IMG_1443.jpg
20870=4238-IMG_1444.jpg

Minder verplaatsbaar maar het ziet er stoerder uit

En nu we het er toch over hebben, ik vroeg mij onmiddellijk af, waren de houten loopvlakken van de wielen met iets bekleed ? Of is het bij de introductie van gietijzeren wielen dat die noodzakelijk zijn geworden, en was het nog niet uitgevonden?

Een beetje animatie tot als er weer wat Matthias lintzaag nieuws komt.


groeten ,
Ornament
ttp://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.