bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Zo, eindelijk weer de camera terug om een paar fatsoenlijke foto's te maken, met mijn mobiel was het niet al te best:p
Ik heb veel schuursessies gehouden en nog meer schuursessies en daarna gelukkig wat anders namelijk schuursessies.... Daarna werd het wel leuk namelijk het oliën en het lakken van een aantal onderdelen. Hieronder een aantal foto's van een aantal gelakte onderdelen. Heel interessant was het ook niet weer niet om foto's te maken van het schuren. Ik ga vandaag of morgen nog verder met de laatjes en sierrandjes. Verder moeten de zijkanten opnieuw gedaan worden, de andere zijkant is uiteindelijk ook gebroken tijdens het buigen. Ik was al bang dat het niet zou gaan lukken en dat was dus ook zo. Ik ga nu een mal maken en met vuren fineer de juiste ronding en dikte zien te krijgen. Ik hoop dat dit wel lukt, binnenkort hier een update over. Nu eerst een aantal foto's ik hoop later vandaag er nog wat meer te hebben.
SAM_5612.jpg
Het onderste gedeelte van ziricote is er erg mooi uitgekomen. Ik wilde dat het donker zou worden maar wel met wat bruine strepen er doorheen en dat is goed gelukt.
SAM_5613.jpg
Het contrast is goed aanwezig met de essenburl en het donkere ziricote komt mooi terug in het coromandel fineer.
SAM_5614.jpg
Ik ben ook tevreden hoe het coromandel fineer doorloopt naar de achterkant:)
SAM_5615.jpg
Met de deksel erop. Ik vind de kleuren van het ziricote cormandel en essenburl erg goed bij elkaar passen. Dit was ook wel met opzet gedaan maar je weet het pas echt zeker als het allemaal klaar is.
SAM_5616.jpg
De laatste alweer, ik hoop dadelijk de schuiflaatjes erin te kunnen zetten. Ze waren net iets te hoog en wil ze niet in de opening forceren. Ik denk dat het geheel er dan ook wat meer ''af'' uitziet.

Dit was weer de update, later vandaag wat meer en bedankt voor het lezen!
 
P

Pel

Guest
Lars, in een woord geweldig wat je tot nu toe gemaakt hebt, de houtsoorten passen heel mooi bij elkaar het licht essen burl en het donkere ziricote, dat zie je nu goed nu het gelakt is. ik vind de voet er ook heel mooi bij passen met die rondingen. Hier heb je ongelooflijk veel werk aan gehad, vooral het schuren, maar goed dat hoort er eenmaal bij. Ik denk dat ik de laadjes een voor een passend zou schuren, omdat die niet opdek zijn heb je al gauw dat het gaat gapen als je er teveel vanaf haalt?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Lars, in een woord geweldig wat je tot nu toe gemaakt hebt, de houtsoorten passen heel mooi bij elkaar het licht essen burl en het donkere ziricote, dat zie je nu goed nu het gelakt is. ik vind de voet er ook heel mooi bij passen met die rondingen. Hier heb je ongelooflijk veel werk aan gehad, vooral het schuren, maar goed dat hoort er eenmaal bij. Ik denk dat ik de laadjes een voor een passend zou schuren, omdat die niet opdek zijn heb je al gauw dat het gaat gapen als je er teveel vanaf haalt?

Groet Pel.

Bedankt voor het compliment!
Je krijgt inderdaad heel snel kieren als je er teveel afhaalt, dat is het nadeel als je geen opdek laatjes gebruikt en helaas kon dat hier niet anders.
Als ik nu denk hoeveel tijd er nu al zit en hoeveel er nog bij komt vind ik het wel knap hoe professionele houtbewerkers dit kunnen doen als baan.
 
P

Pel

Guest
Ja Lars, maar die hebben denk ik dan ook professioneler gereedschap, o.a grote persen, precisiezagen en frezen, en alles is door computer uitgetekend, daar komt bij dat ze series van bv. 100 stuks maken. Wat jij heb gemaakt is uniek en uit jou brein ontsproten, daar is een maar een van, daar mag je gerust trots op zijn.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@pel, ja absoluut! Ik heb ook nog een messing kettinkje zodat de klep niet te verder open kan, leek mij wel een goede combi met het hout:)

Net nog even een aantal sierrandjes gefreesd, persoonlijk vind ik dat een van de engste te dingen, een klein latje dat je nooit heel goed vast kan houden... Vooralsnog is er nooit wat fout gegaan en dat komt misschien ook omdat ik dan ook erg voorzichtig te werk ga.

SAM_5626.jpg
Een aantal sierrandjes op lengte gezaagd.
SAM_5627.jpg
Hier is het profiel wat beter te zien, het is gefreesd uit latjes van ongeveer 9x9mm.
SAM_5629.jpg
Ik heb er alvast 2 op een laatje geplakt.
SAM_5630.jpg
Het onderste laatje zal ook aan de onderkant een randje hebben en het bovenste laatje aan de bovenkant ook een, zo loopt het mooi door:) Ik heb nog even gepast voor de zekerheid en laatjes passen erg goed:)

Ik hoop binnenkort weer een update te kunnen geven:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Tijd voor een update! Omdat de zijkanten allebei doormidden zijn gebroken ben ik toch maar iets anders gaan verzinnen om de holle zijkanten te kunnen maken. Ik heb nu gekozen om een mal te maken en met fineer een multiplex plaatje te maken. De mal moet nog in elkaar worden gezet maar ik moet eerst nog een wagonhouten vensterbank schuren en oliën en dat heeft wat meer prioriteit dus het in elkaar zetten gebeurd waarschijnlijk morgen.
SAM_5631.jpg
Eerst een reststuk mdf gepakt. Deze rare driehoek leek mij wel geschikt om een paar latten van te zagen.
SAM_5632.jpg
Latjes gezaagd:)
SAM_5633.jpg
Op lengte gezaagd met een stopblokje, als lengte heb ik de mal aangehouden plus een paar millimeter erbij. Zo is de mal altijd groot genoeg.
SAM_5635.jpg
Ik heb de mal die ik al had op het plankje geschroefd en daarmee kan ik met de frees dezelfde contour krijgen.
SAM_5637.jpg
De eerste is al af, ondanks dat het redelijk dik mdf is ga je er redelijk makkelijk er doorheen.
SAM_5639.jpg
Alle vier de stukken af, nu is het tijd voor de bovenkant van de mal.
SAM_5640.jpg
Ik heb de bestaande mal op een stuk 6mm multiplex geschroefd, ik wil nu alleen langs de mal frezen zodat het contrastuk bruikbaar is.
SAM_5642.jpg
Ongeveer zo dus:)
SAM_5645.jpg
Nog even een aantal plaatjes gezaagd.
SAM_5646.jpg
Zo wordt de opbouw van de onderkant van de mal. Het bovenste plaatje is 4mm multiplex wat op de mdf ''ribben'' wordt bevestigd.
SAM_5647.jpg
Hier is de totale opbouw te zien. Tussen de mal wil ik een aantal vellen fineer persen om zo een gekromde plaat te krijgen die precies de juiste ronding heeft.
Ik heb benieuwd of dit meer succes oplevert dan de vorige keer.

Tot zo ver de update, morgen weer een nieuwe!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het ziet er prachtig uit!
Ik vind het zelf ook erg leuk om met iets te beginnen wat je nog nooit gedaan hebt. En dan zien hoe het uitpakt. In dit geval is het heel goed geslaagd!!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@SunRayes bedankt voor het compliment:)

Toch nog een kleine update, had nog wat tijd over om de mal te verlijmen en dat is prima gegaan:)
SAM_5651.jpg
Hier nog in de klemmen.
SAM_5652.jpg
De twee delen van de mal, het krom geperste 4mm multiplex is perfect blijven zitten.
SAM_5653.jpg
De kromming nog even vergelijken en het komt aardig goed overeen.

Ik hoop zo snel mogelijk de zij plaatjes te kunnen maken dus binnenkort weer een update, 25 mei komt snel dichterbij!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Weer een kleine update. Heb het fineer grof gesneden is zit nu geklemd tussen de mallen:)
SAM_5654.jpg
Vuren of grenen fineer, in ieder geval alles behalve interessant... Gelukkig heb ik het gewoon bewaard met de gedachte dat ik er ooit gebogen plaatjes mee kun maken. En vandaag was het dus zo ver:)
SAM_5655.jpg
Grof in stukken gesneden. Ik wil het fineer zo in de mal persen dat het fineer zo min mogelijk terug buigt. Daarom heb ik ervoor gekozen om de vellen niet in de lengte richting te verlijmen maar eigenlijk dwars. Het fineer buigt beter over de breedte dan over de lengte.
SAM_5656.jpg
Alles in de klemmen, over een paar uur eruit en halen en dan kijken of het echt goed gelukt is...
Snel dus weer een update!:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
De lijm was droog genoeg dus het plaatje maar uit de mal gehaald. De persing was goed gelukt maar het plaatje is iets slapper dan dat ik had verwacht. Op zich niet heel erg hoop ik. Ik heb de boel grof op maat gesneden en nu moet de burl fineer er nog op aan allebei de kanten.
SAM_5657.jpg
Het plaatje op maat gesneden.
SAM_5658.jpg
De kromming blijft goed staan gelukkig.
SAM_5659.jpg
Even gepast met de coromandel/palissander randjes.
SAM_5660.jpg
Vooralsnog gaat het prima, ik moet de andere kant natuurlijk ook nog doen en er kan nog best wat mis gaan met het lijmen van de burl...

Zo snel mogelijk weer een update.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Weer een kleine update. Ik heb de twee holle plaatjes aan beide kanten kunnen fineren en dat ging er goed daarna nog even het een en ander gepast en ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met de plaatjes in de gleuf vallen zie hieronder de foto's.
SAM_5662.jpg
Altijd handig om een stammetje te hebben om als gewicht te kunnen gebruiken:)
SAM_5663.jpg
De twee plaatjes aan beide kanten gefineerd.
SAM_5666.jpg
Hier zit het plaatje in de gleuf en het past erg goed.:)
SAM_5667.jpg
Nog eentje van de andere kant.
SAM_5668.jpg
En toen was ik benieuwd hoe het totaal plaatje hieruit zo komen te zien. Uiteraard moet er voor de verandering veel worden geschuurd maar het begint al iets te worden.
SAM_5670.jpg
Ik hoop deze week het ding af te hebben. Dingen die nog moeten gebeuren: holle zijkanten schuren en afwerken, 4 laatjes maken en 4 laatjes afwerken, een aantal scharnieren plaatsen en een mechanisme maken zodat de boel uit kan schuiven. In ieder geval komt het einde steeds dichterbij!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Tijd voor een update, de tijd begint nu haast te dringen zou je zeggen, over minder dan een week moet het af zijn!!! Gelukkig zijn we goed op weg en heb ik nog genoeg tijd. Zo verschrikkelijk veel hoeft er namelijk niet meer te gebeuren. Ik moest nog 4 laatjes maken en een soort van bakjes maken aan de holle deurtjes. Alles ging eigenlijk wel soepeltjes behalve dat mn bandschuur even gerepareerd moest worden. Hieronder een aantal foto's
SAM_5687.jpg
De frontjes van de laden, de ziricote heeft een mooie tekening:)
SAM_5688.jpg
De achterkantjes zijn wat minder bijzonder, indisch palissander, maar het blijft mooi hout. Wordt wel wat donker na oliën en lakken, op zich ben ik daar wel blij mee maar wel even onthouden voor de volgende keer.
SAM_5689.jpg
De zijkanten ook in indisch palissander
SAM_5690.jpg
4x een 4mm multiplex bodem. Moet nog wel even gefineerd worden met essenwortel.
SAM_5691.jpg
Dit moeten de ''bakjes'' worden. Twee dunne strookjes ziricote met een onverwacht mooie tekening. De twee andere stukken zijn 9mm multiplex met aan 1 kant een ronding omdat dat wat mooier was dan gewoon recht. Uiteraard moet het multiplex nog gefineerd worden met essenwortel.
SAM_5692.jpg
Hier zie je het stuk multiplex zitten.
SAM_5694.jpg
Hier is te zien hoe het multiplex er omheen gaat.
SAM_5695.jpg
Je krijgt dus een omhoog staande rand. De bedoeling is om in de deurtjes kettinkjes te hangen. Omdat die te lang zijn voor het deurtje moeten ze ergens in liggen anders slepen ze overal overheen.
SAM_5686.jpg
De laatste foto van vandaag. Een overzicht van alle onderdelen.

De volgende stap is een aantal onderdelen fineren en de laatjes in elkaar zetten. Voor de verandering weer wat schuurwerk.....:p Misschien vanavond nog even kijken welke scharnieren ik overal voor wil gaan gebruiken. Zo snel mogelijk weer update!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
wow.....wow......sjemig......wow..... Naast dat ik het een knap stuk werk vind geniet ik ook wat alle unieke stukken hout en fineer die je gebruikt. Daar wordt deze mini-houtboer wel gelukkig van.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Door wat persoonlijke ontwikkelingen staat het kistje helaas op pauze. Misschien ga ik er over een x aantal weken weer mee verder maar de komende tijd dus niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.