Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Hallo,

Na lange tijd verbouwen eindelijk begonnen met planning en daarna bouwen van een werkbank. De werkbank geïnspireerd van hooked on wood maar wel naar mijn wensen.
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk: router (Triton TRA01) incl. Incra 32” wonderfence, zaagtafel met dashboard systeem met makita invalzaag en bijbehorende langsgeleider, ujk parf dog systeem zowel haaks als onder 15, 30, 60 en 75 graden (al wordt dat even puzzelen). In de zijkant worden 2020 v-slot zwarte aluminium profielen weg gewerkt om bv dashboard systeem op aan vast te zetten. Aan de andere zijde versus router komt in de werkbank een pantorouter weggewerkt daarna kan ik dan ook grote en dikke balken voorzien van tapgat en pen verbindingen. Tevens aan de kant van de router een wabeco boorstandaard met twee houders (idee van klavieratelier van YouTube).
Werkbank wordt een eiland van ongeveer 120 bij 240. En om een en ander goed te kunnen plannen ben ik begonnen met het tekenen van de werkbank in fusion 360 en dat heb ik nog nooit gedaan dus er gaat redelijk wat tijd in zitten.
Ik ben begonnen met de tafelblad en hierbij ook de eerste view uit fusion 360. De graden lijnen zou ik met epoxy willen invullen na uitfrezen.
F7E9C08B-2DB8-4A4F-A802-9D40D4D5F96C.jpeg
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Hallo,

Na lange tijd verbouwen eindelijk begonnen met planning en daarna bouwen van een werkbank. De werkbank geïnspireerd van hooked on wood maar wel naar mijn wensen.
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk: router (Triton TRA01) incl. Incra 32” wonderfence, zaagtafel met dashboard systeem met makita invalzaag en bijbehorende langsgeleider, ujk parf dog systeem zowel haaks als onder 15, 30, 60 en 75 graden (al wordt dat even puzzelen). In de zijkant worden 2020 v-slot zwarte aluminium profielen weg gewerkt om bv dashboard systeem op aan vast te zetten. Aan de andere zijde versus router komt in de werkbank een pantorouter weggewerkt daarna kan ik dan ook grote en dikke balken voorzien van tapgat en pen verbindingen. Tevens aan de kant van de router een wabeco boorstandaard met twee houders (idee van klavieratelier van YouTube).
Werkbank wordt een eiland van ongeveer 120 bij 240. En om een en ander goed te kunnen plannen ben ik begonnen met het tekenen van de werkbank in fusion 360 en dat heb ik nog nooit gedaan dus er gaat redelijk wat tijd in zitten.
Ik ben begonnen met de tafelblad en hierbij ook de eerste view uit fusion 360. De graden lijnen zou ik met epoxy willen invullen na uitfrezen.
Bekijk bijlage 124820
Onthoud dat 15 - 60 - 105graden onderling ook 45 graden zijn, dus daar kan je je parf systeem ook voor gebruiken, maar dan dus onder een 15 graden hook tov de eerdere gaten. Dan nog een keer 15 graden opschuiven voor 30 en 75
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77 en Bartolomus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik zat meer te denken of de diepte wel handig is voor een invalzaag. Heb je al geprobeert of je je zaag zo wel over de rail kan duwen. Of komt dat niet voor bij jouw.
 

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Ik zat meer te denken of de diepte wel handig is voor een invalzaag. Heb je al geprobeert of je je zaag zo wel over de rail kan duwen. Of komt dat niet voor bij jouw.
De geleiderail is 150 cm diep de tafel 120. Met de dashboard erbij past dat naar mijn idee maar zal het nog even nameten. Uiteraard kun je dan 120 diep zagen dat gaat wel en gebruik je denk ik alleen als je volle platen verzaagt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik denk dat @Wim Kluck bedoelt of je met een diepte van 120 cm wel fijn kunt zagen, of je dan dus nog bij de andere kant kunt. Mijn armen zijn in ieder geval niet lang genoeg om dan nog bij de zaag te kunnen komen 🤔. Dat gaat m.i. alleen als je parallel aan de zaag/geleiderail kunt meelopen of je op de plaat gaat zitten.
 

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Ik denk dat @Wim Kluck bedoelt of je met een diepte van 120 cm wel fijn kunt zagen, of je dan dus nog bij de andere kant kunt. Mijn armen zijn in ieder geval niet lang genoeg om dan nog bij de zaag te kunnen komen 🤔. Dat gaat m.i. alleen als je parallel aan de zaag/geleiderail kunt meelopen of je op de plaat gaat zitten.
Ik denk het wel want niet alle platen zullen 120 lang zijn. Je zaagt tot je het hout voorbij bent. Maar ik ga het eens opzetten om te zien of er een beperking is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
IK zie op het plaatje een positie van de invalszaag. Deze zit ongeveer in het midden van de tafel.
Dan moet ik met 190 cm al op de tafel klimmen om de snede te maken.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Zou je je manier om de 15, 30, 60 en 75 graden lijnen te maken met het UJK Parf systeem willen delen hier?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk

Dan kom je uit op een isometric werkblad. Dit kan de 30 en 60 graden toevoegen.
en dan van de 30 en kun je dmv pythagoras weer de 75 toevoegen en voor 60 zou dan de 15 moeten kunnen.
in theorie dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartolomus

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Ja is goed ik ga proberen er ook een filmpje van te maken maar dat duurt wel nog even.
Het klopt inderdaad maar ik wil niet al teveel kleine gaatjes in mijn werkblad dus ik moet nog even nadenken hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik zit nu te denken aan het boren van de gaten via de achterkant van de plaat en dan de plaat iets verdikken met ander materiaal want de pennetjes zijn 17,5 mm en werkblad is 18mm.
 

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Ik heb de geleiderail op mijn tafel gelegd deze is 100 cm breed. Ernaast ligt een meetlint welke de 20 cm extra weergeeft. Daarna geprobeerd of ik de overkant bereik. Dit gaat gewoon al misschien niet helemaal optimaal maar zo vaak komt deze afmeting ook niet voor.

F24F7746-DFBF-4270-A9A3-24955EAFFD31.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb de geleiderail op mijn tafel gelegd deze is 100 cm breed. Ernaast ligt een meetlint welke de 20 cm extra weergeeft. Daarna geprobeerd of ik de overkant bereik. Dit gaat gewoon al misschien niet helemaal optimaal maar zo vaak komt deze afmeting ook niet voor.

Bekijk bijlage 124839
Hoe je ook rekening met de lengte van je zaag. Voor het hout en erachter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartolomus

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Ja rekening mee gehouden. De 150 cm geleiderail in combinatie met de tafel en het dashboard systeem. Dan houd je aan de voorkant 4 cm over om hem goed op te tillen en kan de plaat volledig gezaagd worden. Wel starten met invallen als je zaagt de zaag kan niet eerst helemaal naar onder en dan naar voren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ja rekening mee gehouden. De 150 cm geleiderail in combinatie met de tafel en het dashboard systeem. Dan houd je aan de voorkant 4 cm over om hem goed op te tillen en kan de plaat volledig gezaagd worden. Wel starten met invallen als je zaagt de zaag kan niet eerst helemaal naar onder en dan naar voren.
Kijk wel uit met de terugslag als je zo gaat zagen. Langzaam beginnen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zou je het blad niet laten CNC-en? Is wel duurder, maar dan heb je alles perfect. En heel veel duurder zal het niet zijn, aangezien je het fusion bestand al hebt.
 

Bartolomus

Nieuw lid
30 nov 2020
19
6
Parf guide systeem heb ik al. En dat is ook een stukje hobby. Als ik een CNC zou gebruiken dan zou ik voor een volledige graden verdeling gaan. Zo iets als de vario lochplatte maar daar richt ik me nu nog niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.