Borg Variabele Hout Draaibank MC1218 VD welke chuck en onbalans?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Meerder chucks is erg handig vind ik. Maar het is wel een luxe. Ik heb er 4, 3 van axminster waarvan een oude en de andere zijn ook van voor de brexit. Nu zijn die prijzen wel erg hoog geworden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Meerder chucks is erg handig vind ik. Maar het is wel een luxe. Ik heb er 4, 3 van axminster waarvan een oude en de andere zijn ook van voor de brexit. Nu zijn die prijzen wel erg hoog geworden.
Ja, en waarom dan niet eerst met een eenvoudige HBM-chuck beginnen? Het betreft nu eenmaal ook een eenvoudig draaibankje. Eerst maar eens uitproberen en wie weet koopt hij na een of twee jaar een grotere en betere bank met betere chucks. Die HBM-chuck kun je altijd nog gebruiken, niets mis mee. Ik heb zelf een Stronghold, 2 SuperNova's en 2 HBM-chucks die ik ook nog steeds zeer regelmatig gebruik. Voordeel is dat er gelijk een aantal verschillende bekken bij zitten. Ik begrijp niet helemaal waarom jullie iemand die net begint met een simpel bankje gelijk dure chucks willen aanbevelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja, en waarom dan niet eerst met een eenvoudige HBM-chuck beginnen? Het betreft nu eenmaal ook een eenvoudig draaibankje. Eerst maar eens uitproberen en wie weet koopt hij na een of twee jaar een grotere en betere bank met betere chucks. Die HBM-chuck kun je altijd nog gebruiken, niets mis mee. Ik heb zelf een Stronghold, 2 SuperNova's en 2 HBM-chucks die ik ook nog steeds zeer regelmatig gebruik. Voordeel is dat er gelijk een aantal verschillende bekken bij zitten. Ik begrijp niet helemaal waarom jullie iemand die net begint met een simpel bankje gelijk dure chucks willen aanbevelen.
Pieter waar staat dat ik hier dure chucks adviseer? Toen ik de keuze maakte was die van axminster voor mij de goedkoopste. Soms heb je als gereedschappenhandelaar voordeeltjes. Dat is echter al lang voorbij. Als je al van die bekken hebt is het makkelijk als die ook op een nieuwe passen. Inmiddels zitten de grote axminster ruim boven de 300, ik schrijf dat de prijzen hoog zijn geworden.(zijn nu wel in de actie) Ik vermijd het woord duur want dat vind ik een subjectief woord. Wat voor de een goedkoop is vind de ander veel geld. Ja dat heeft natuurlijk met inkomen te maken. Zelf heb ik de laatste keer een goedkope chuck uit engeland laten meenemen 75 euro met extra bekken en een wormschroef. Ik heb ook enkele keren met een hbm chuck gewerkt. Ja niet mijn voorkeur maar aan het resultaat kon ik het niet merken. Als ik mij aan een budget zou houden dan zou dit best eens mijn keuze zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je budget het toelaat vind ik het persoonlijk slim om gelijk iets goeds te kopen.
Je kunt een goede Chuck op elke draaibank gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Op het goedkoopste model van HBM na ( 70 euro) zit er niet zoveel prijsverschil meer met de Teknatool. Als je besluit dat houtdraaien niets wordt ben je beter af met een iets duurdere die je verkocht krijgt dan met een low budget model.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Ja, en waarom dan niet eerst met een eenvoudige HBM-chuck beginnen? Het betreft nu eenmaal ook een eenvoudig draaibankje. Eerst maar eens uitproberen en wie weet koopt hij na een of twee jaar een grotere en betere bank met betere chucks. Die HBM-chuck kun je altijd nog gebruiken, niets mis mee. Ik heb zelf een Stronghold, 2 SuperNova's en 2 HBM-chucks die ik ook nog steeds zeer regelmatig gebruik. Voordeel is dat er gelijk een aantal verschillende bekken bij zitten. Ik begrijp niet helemaal waarom jullie iemand die net begint met een simpel bankje gelijk dure chucks willen aanbevelen.
Ik had ook geen idee wat er allemaal te koop is, daarom vraag ik hier ook om advies. Ik ben een klein beetje gaan zoeken, en als eerste kijk ik naar de prijs en zo kwam ik op een chuck van HBM of een Record Power SC1 of SC2.
Die zitten ook in ongeveer dezelfde prijsklasse.
Ik ben best bereidt om meer uit te geven aan iets wat kwalitatief beter is en waar ik meer aan heb.
Maar moet ik dan gaan voor een set met meerdere klauwen of heb ik eerst genoeg aan 1 stel klauwen?
Een set van HBM met extra klauwen scheelt niet veel met een set van Teknatool.
Als ik later extra klauwen van Teknatool los moet kopen, ben ik een stuk duurder uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan best een setje met extra klauwen nemen zoals dat ‘verjaardagsset’ van Teknatool wat ik aangaf in een voorgaande post. Dan ben je gesteld om te beginnen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Met de standaardklauwen van de Teknatool kom je zeker op zo'n klein bankje een heel eind. Ik heb pas grotere (diepe) klauwen gekocht toen ik een andere bank had en grotere stukken nat hout ging draaien.
Als je hout wil draaien dat te klein is om in de standaardklauwen te klemmen kun je het eventueel opdikken of een holle prop maken en je werkstuk daarin klemmen of lijmen.
Een klauwplaat is een prima lijmtang, maar let wel op dat er geen lijm op komt want lijm is corrosieve troep.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
In het begin heb ik ook alles met een maat gedaan. Toch zou ik wel een set met meerder bekken kiezen als de mogelijkheid daar is. Nat hout is ook niet fijn voor blank ijzer. Dus meteen schoonmaken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik had ook geen idee wat er allemaal te koop is, daarom vraag ik hier ook om advies. Ik ben een klein beetje gaan zoeken, en als eerste kijk ik naar de prijs en zo kwam ik op een chuck van HBM of een Record Power SC1 of SC2.
Die zitten ook in ongeveer dezelfde prijsklasse.
Ik ben best bereidt om meer uit te geven aan iets wat kwalitatief beter is en waar ik meer aan heb.
Maar moet ik dan gaan voor een set met meerdere klauwen of heb ik eerst genoeg aan 1 stel klauwen?
Een set van HBM met extra klauwen scheelt niet veel met een set van Teknatool.
Als ik later extra klauwen van Teknatool los moet kopen, ben ik een stuk duurder uit.
Bijna niemand hier op dit forum werkt alleen nog maar met zijn allereerste aanschaf, ‘iedereen’ heeft de ervaring dat je na verloop van tijd kleinere en grotere bekken bij gaat kopen en soms een nieuwe Chuck erbij. Van HBM zou ik een set aanschaffen 80 mm diametee Chuck met klauwplaten dat is de meest voordelige route.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Een set lijkt mij met het oog op de toekomst de beste keuze.

Ik neig toch, voor een paar tientjes meer naar een set van Teknatool.

Voor mijn gevoel toch iets meer kwaliteit.

Zoiets behoudt volgens mij ook redelijk zijn waarde, mocht ik het ooit weer willen verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Een set lijkt mij met het oog op de toekomst de beste keuze.

Ik neig toch, voor een paar tientjes meer naar een set van Teknatool.

Voor mijn gevoel toch iets meer kwaliteit.

Zoiets behoudt volgens mij ook redelijk zijn waarde, mocht ik het ooit weer willen verkopen.
Ik heb sinds 5 jaar alleen maar Chucks (4*) en bekken van Nova of record power, die zijn uitwisselbaar. Mijn advies over ASR heb ik eerder geschreven.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Het is de NOVA G3 "PRO-TEK" chuck Anniversary SET geworden.
IMG20240408171852.jpg
Dit lijkt mij een mooie set om mee te beginnen.
Alles mooi in een koffertje, altijd handig omdat de draaibank geen vaste opstelling krijgt.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken! 👍🏽
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Een prima set, een prima keuze.
Daar ga je je hele leven blij mee zijn.

De HBM had je misschien na enige tijd vervangen, de Nova G 3 zul je nooit vervangen.

groeten


Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.