Borg Variabele Hout Draaibank MC1218 VD welke chuck en onbalans?

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Vorige week zaterdag een draaibank opgehaald, een Borg MC1218 met variabele snelheid.
Vergelijkbaar met een HBM450 en nog wel meer merken.
Borgworld_101219-10.jpg
MC1218VD_label.jpg


Leek mij een leuke draaibank om mee te beginnen, niet te groot omdat ik voor eerst toch niet van plan ben om grote stukken te maken.
Nu ben ik op zoek naar een chuck.
Misschien heeft iemand advies,tips?
Moet ik gaan voor 1 van HBM of voor bijvoorbeeld een Record power SC1 of SC2?

Nog een ding.
Gisteren een beetje proberen met wat kleine stukken eiekn en mahonie.
Ging best aardig, alleen had ik na een tijdje een 'kleine' happer.
Nu lijkt het of er een heel klein beetje onbalans in zit, of ik verbeeld me dat.
Weet ook niet of dit kan, omdat me lijkt dat ie toch wel tegen een stootje moet kunnen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Happers horen bij het leerproces. Dat ligt niet aan de draaibank.
Het is een goedkope, piepkleine draaibank. Kleine onregelmatigheden in het werkstuk gaan trillingen geven die bij een grote machine niet zullen opvallen. Valt ook niet aan te ontkomen.
Vermits het M33 op de as is zullen alle gangbare klauwplaten passen. Onder andere Teknatool heeft degelijke klauwplaten voor deze machine.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Die happer lag ook niet aan de draaibank, alleen naar mijn idee heeft de draaibank nu een kleine onbalans.
Vroeg me alleen af of dat kan komen door die happer.
Er zit inderdaad een M33 as op.
Zit er nou veel verschil in een klauwplaat van HBM of een ander merk?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Die happer lag ook niet aan de draaibank, alleen naar mijn idee heeft de draaibank nu een kleine onbalans.
Vroeg me alleen af of dat kan komen door die happer.
Er zit inderdaad een M33 as op.
Zit er nou veel verschil in een klauwplaat van HBM of een ander merk?
Ik zou weg blijven van de HBM. Heb er zo eentje gehad maar niet lang gebruikt. Matige kwaliteit. Je kan beter iets meer uitgeven voor een goede klauw.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja Record Power is prima maar ook de midi is een prima draaibank. Zoek je ze tweede hands dan is in duitsland zoeken een grote bron tegen vaak een lagere prijs. Ja ietsje verder weg ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
IK was niet heel erg weg van de RP klauw die ik ooit had. Op mijn HBM 450, die ik nog maar sporadisch gebruik, heb ik een HBM klauwplaat. Dat werkt, maar is ook niet echt een aanrader. Ik zou minimaal gaan voor de kleinste Nova/Teknatool.
Waarom was je niet weg van de Record Power klauwplaat?
Werkt die niet fijn?
 
K was niet heel erg weg van de RP klauw die ik ooit had. Op mijn HBM 450, die ik nog maar sporadisch gebruik, heb ik een HBM klauwplaat. Dat werkt, maar is ook niet echt een aanrader. Ik zou minimaal gaan voor de kleinste Nova/Teknatool.

Il gebruik de klauw van multistar titan. Voordeel de bekjes steken niet buiten het huis van de klauw, waardoor vingers geen schade op lopen. Nadeel je hebt een hele reeks aan klauwtjes die niet echt goedkoop zijn + de verzendkosten vanuit Duitsland krijg je er ook nog bij.
Ik zou weg blijven bij HBM, slechte ervaringen met zowel het draaibankje als met de klauw van HBM.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik heb de SC4 van RecordPower en de SuperNova 2 PROTEC, dus ik kan niet helemaal vergelijken, maar als voor de kleinere SC3 en NovaG3 PROTEC hetzelfde kwaliteitsverschil geldt dan is het tientje extra dat je bij Baptist voor de NovaG3 betaalt zeer wel besteed.
Bij de RP zit wel als extra een opspanring. De NovaG3 heeft een ASR-vatting waarmee je de klauwplaat kunt fixeren om andersom te draaien.
De keuze bij Baptist is wel wat beperkt. Er is naast wat Baptist biedt bijvoorbeeld ook een 'lite' versie van de NovaG3:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik raad aan om een Chuck met asr/Eurolock profiel aan te schaffen. Nb voor deze bank heb je daar niet zoveel aan maar voor een volgende zou ik dat systeem aanraden. Met een aparte klemring wordt de Chuck verankerd aan de hoofdas en loopt er niet vanaf ook als je de draairichting omdraait. Nova G3 met M33 is dan een goede keus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als de vraag gaat wat is beter met betrekking tot een chuck/vierklauw dan kan ik zeggen dat mijn Record SC1 het niet lang heeft uitgehouden. Door een scheur in een stuk hout gingen de poetsschijven een eigen leven lijden. Resultaat as krom en de bekken waren verbogen. Dit heb ik recht geslagen maar de chuck loopt met draaien nu zwaar. Als ik de bekken bekijk is het metaal waar de gaten in zitten om de bekken op het huis te bevestigen de helft dunner als de andere bekken. Voor mijn geen goedkope vierklauw meer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De Record en Nova bekken die ik heb passen op beide body's. Dat werd zo ook aangegeven. Weet wel niet meer precies welk type ik heb. De Nova (Teknatool) is de 'jubileum versie'. Die werd enkele jaren geleden aangeboden met een set bekken van verschillende afmetingen voor een aantrekkelijke prijs.
De body van de RP is wel een stuk zwaarder als de Nova.
Dit is vind ik een mooie set om mee te beginnen aan een aantrekkelijke prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De SC1 bevalt mij prima voor klein werk en voor tussen de centers. Voor gewoon werk is hij veel te beperkt. Tenzij je alleen pennen, handvatten of knopjes wil draaien moet je daar als beginner niet naar kijken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De SC1 bevalt mij prima voor klein werk en voor tussen de centers. Voor gewoon werk is hij veel te beperkt. Tenzij je alleen pennen, handvatten of knopjes wil draaien moet je daar als beginner niet naar kijken.
Daar had ik hem ook voor. Tot ik mijn pen wilde polijsten en ik een draadeind met moer er in vastzette en het andere eind afsteunde op de losse kop. Daar ging dus wat mis.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De SC3 van rp vind ik een goede keuze voor dit soort bankjes, hoewel de losse bekken wat prijzig zijn.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de tallon en voor het zwaardere werk de stronghold.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Zit er veel verschil in de normale en de lite versie?
Een set is natuurlijk ook mooi, maar ook weer een stukje duurder en ga ik overal gebruik van maken?
Ben best bereid om iets meer uit te geven, maar als ik het niet ga gebruiken is dat ook zonde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.