Bookmatch, lijmvlakken haaks en vlak krijgen met handtools

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Ik heb voor een aantal gitaarbodies wat planken liggen die ik bookmatched wil verlijmen. Echter te verlijmen vlakken zijn net niet haaks en de vlakheid kan ook beter. Weet iemand nog slimme manieren om deze vlakken voor te bereiden op een strakke verlijming, met handgereedschap. Ik dacht zelf aan een haaks schuurblok.

Even voor de verbeelding, de te verlijmen vlakken zijn ca. 100cm bij 4cm.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Op de bas die ik nu aan het bouwen ben heb ik dit met een schaaf gedaan, niet eens zo'n heel lang exemplaar, ik denk een 5 of 5 1/2. Wat wel lastig is, is als je tearout krijgt, omdat ik een aantal stukken birdseye maple gebruik had ik dat op een paar plekken. De schaaf heel fijn instellen, en de mond van de schaaf zo klein mogelijk zetten. Bij schuren ben ik zelf altijd bang dat je dingen af gaat ronden en het er niet rechter op wordt.
Om eventuele onhaaksheid van het lijmvlak op te lossen zou je de twee delen open kunnen klappen zodat eventuele afwijking gecompenseerd wordt in het andere deel, maar eigenlijk, moet het gewoon haaks :)

Als je ook op dikte gaat schaven, eerst de delen aan elkaar lijmen, ik had dat niet gedaan, en toen had ik wat afwijking in dikte tussen de twee delen, en moest er ik er nog wat afschaven.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Tussen twee zuiver vlakke en haakse rijen klemmen. En dan zoals hierboven beschreven schaven. Voor deze lengte misschien eerst met een rijschaaf of voorloper.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik zie nu ook de lengte, dus da's niet voor de top maar voor de (doorlopende) hals? Misschien dat ik daarvoor laatst wel de #7 schaaf tevoorschijn heb gehaald.
Tegelijkertijd is het om het halsblok te maken niet per se noodzakelijk dat het 100% haaks is, het moet wel recht zijn, maar na het lijmen moet je hem toch weer netjes haaks schaven om de toets erop te kunnen lijmen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je de 2 delen met de bovenkant naar buiten vouwt, zodat de onderkanten tegen elkaar aanzitten, en dan inklemt, kun je met een wat langere schaaf over beide kanten tegelijk de boel vlakschaven. Het maakt niet uit als het niet haaks is, als je ze na het schaven terug legt compenseert de ene hoek de andere. Het is een foutloze methode. Bij uitbreken kun ze ook zo schuren met een lang schuurblok.

edit: Paul Sellers heeft er een mooi filmpje van gemaakt, zouden we als forum eigenlijk ook zelf een keer moeten doen.
Als de delen er dun zijn, zoals een gitaartop, dan zou ik er een extra, makkelijk schaafbaar hout, bij klemmen voor wat meer draagvlak voor de schaaf.

jaap

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.