Boekenkast op zolder in nok - advies gevraagd

Retro4444

Nieuw lid
22 apr 2024
4
1
Enschede
Hi allen,

Eerste post hier en dat n.a.v. een boekenkast die ik komende zomer wil gaan maken. Momenteel wordt onze zolder verbouwd en zodra zij klaar zijn wil ik starten met een zelfgemaakte boekenkast. Hierbij wil ik graag dat de boekenkast één volledige wand bedekt, dus vanaf links (laag knieschot) tot aan rechts (hoog knieschot).

In deze post wil ik graag mijn plan uitschrijven en hoop ik vooral van jullie do's en dont's te horen, aangezien dit de eerste keer is dat ik een project van dit formaat (letterlijk en figuurlijk) oppak!

De kast wil ik maken met meubelpanelen (2500mm x 300mm x 18mm). In de kast wil ik de verticale planken afwisselend per planklaag plaatsen, telkens met een afstand van 600mm tussen de verticale planken. Zie ter illustratie ook de bijgevoegd afbeelding.

Verder wil ik voor de opbouw de schuine panelen (die langs het dak lopen) vastmaken aan het dak, zodat het één volledig geheel wordt. De connecties tussen de verscheidene planken wil ik met deuvels maken (zowel horizontaal doorlopend als de T-stukken als de Y-stukken bij de schuine zijden). Qua opbouw wil ik eerst het frame maken (dus onderste plaat, zijplaten, schuine platen en bovenplaat) en vervolgens per plank opbouwen. Tot slot wil ik de uitstekende stukken (waar de lange planken, waar uiteindelijk de boeken op komen, overgaan naar de zijpanelen) extra ondersteunen met een plankdrager, zodat niet alle druk op de deuvels aan de zijkant komt. Zodra alles staat, wil ik alle plankovergangen kitten, zodat de naden niet meer zichtbaar zijn.

Ik twijfel met name over:
- Gewichtsverdeling, is het geheel sterk genoeg om vol te zetten met boeken? Gezien de breedte van de planken, kan er in totaal uiteindelijk een gigantische hoeveelheid boeken (en dus gewicht) op terecht komen. Zorgt het gewicht er wellicht voor dat de onderste plank doorzakt, of zou dit niet moeten kunnen? De onderste plank komt op vloerbedekking te staan. Weghalen van de vloerbedekking is niet wenselijk, omdat de onderste plank dan verdwijnt achter de vloerbedekking die hiervoor zou liggen.
- Kan ik de T-verbindingen aan de voorzijde van de kast ook met kit of plamuur dichtsmeren om de zichtbare naden te verbergen? Het liefst werk ik deze ook weg, maar tegelijkertijd wil ik de kast er niet lelijker door maken.
- Deuvels op schuine wand, moet ik ergens rekening mee houden wanneer ik een deuvel schuin in een plank aanbreng?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Boekenkast.pdf
    46,5 KB · Weergaven: 41

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Wellicht kan de topicstarter een foto plaatsen ipv een bijlage die ik moet downloaden?
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
88
36
Almen aan zee
Ik vermoed dat het sowieso gaat doorbuigen, bijna zelfs al zonder boeken.
En hoe verder naar beneden, hoe meer, door dat verspringende verband.

En een onderste plank op de vloerbedekking zou ik ook niet doen, zo'n formaat en gewicht vraagt echt een stabiele stijve ondergrond.

Ik zou het ontwerp aanpassen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Een ander ontwerp is inderdaad een goed idee. Er is een reden dat meestal de staander uit 1 stuk wordt gemaakt, en de planken tussen de staanders worden gelegd. Op die manier worden de krachten goed naar de ondergrond overgedragen. Bovendien kun je dan de planken verstelbaar maken, want op de getekende manier past er eigenlijk maar 1 maat boek netjes in de kast.

Normaal monteer je 2 latten onder je onderste plank. Deze dienen om je buitenste staanders te stabiliseren, en vormen gelijk een zeer stijve ondergrond. Je kunt de overige staanders dan op de onderste plank plaatsen, zonder dat deze door een niet 100% vlakke ondergrond gelijk gaat doorbuigen.

Ik zou zelf geen schuine bovenkant proberen te maken. Laat de staanders gewoon doorlopen tot het dak, en zet op de hoogte van de laagste staander steeds een plank vast tussen de staanders. Met een triplex of multiplex achterwand krijg je dan een zeer stevig geheel.
Met een afdeklat kun je eventueel de schuine kanten later nog afwerken, om voor het ook hetzelfde effect te krijgen maar dan met veel minder werk.

In twee delen maken is overigens handiger, je komt dan op 540mm planken uit door 1 kast met 3 schappen en 1 kast met 4 schappen te maken van standaard 250cm lang 18mm dik plaatmateriaal. Je houd dan nog een paar mm ruimte over om de kasten op zijn plaats te krijgen.
 

jorisvh

Post veel
leuk ontwerp maar ik vrees, zoals alle anderen hier, voor de sterkte.
is het geheel sterk genoeg om vol te zetten met boeken?
1 plank van 60cm vol boeken is al een risico. met paperbacks van 20cm hoog geen probleem, met glossy kunstboeken van 30cm hoog gaat die waarschijnlijk doorbuigen.
met de verdeelde belasting van 60cm boeken + de puntbelasting van de staander waar tot 7x 60 cm boeken op komen is het kansloos.
dit kan misschien goed komen als je een 18mm rug neemt en alles daar stevig aan verbindt met schroeven, lamellen, lijm, ...
maar dan moet je de kast eerst assembleren en dan plaatsen.
en dan zal het sowieso in stukken moeten.
maw, terug naar de tekentafel.
- Kan ik de T-verbindingen aan de voorzijde van de kast ook met kit of plamuur dichtsmeren om de zichtbare naden te verbergen? Het liefst werk ik deze ook weg, maar tegelijkertijd wil ik de kast er niet lelijker door maken.
T-verbindingen smeren zou ik niet doen. Als dat barst wordt het alleen maar lelijker.
Ik zou eerder alle staanders een paar mm laten inspringen t.o.v. de leggers. Iets dat 0,5mm verschilt is slordig gemaakt. Iets dat 5mm verschilt is zo ontworpen.
- Deuvels op schuine wand, moet ik ergens rekening mee houden wanneer ik een deuvel schuin in een plank aanbreng?
Ik weet niet of ik begrijp wat je bedoelt.
Je steekt die deuvels toch loodrecht op het verbindings vlak?
Uiteraard moet je er op letten dat je niet door je plank boort.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Je kunt ook 50 losse kistjes maken die je opstapelt. Wel iets meer werk en iets meer materiaal nodig, maar dan heb je wel je beoogde speelse effect.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Een ikea billy is meestal sterk genoeg met een overspanning van 80cm. Dus qua overspanning zie ik geen probleem met 60cm. Maar ben het wel eens met jorisvh dat je kast door gebrek aan doorlopende verticale delen op zichzelf niet sterk genoeg gaat zijn.
Je zou de verticale delen aan de muur kunnen bevestigen? Dan hangt alles aan de muur en hoeft de kast zichzelf niet rechtop te houden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Denk je er ook aan dat je, als je de kast geheel met deuvels oid wilt verbinden, en er een achterwand in komt, je de kast plat liggend op de grond in elkaar moet zetten. En als je deze rechtop gaat zetten, is de draaicirkel groter dan de hoogte van de uiteindelijke kast. In een ruimte met een recht plafond is dat al een dingetje, met een schuin (punt)dak is die uitdaging nog veel groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en H@ns

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
821
Omgeving Leiden
Afgezien van de constrcuctie valt mij op dat de tekening niet op schaal is. Tenminste als beoogd is de afstand tussen de staanders als 60cm weer te geven.
Onderop heb jebijvoorbeeld 7,5 x60 cm = 4,5 meter ipv 3,95m.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
194
41
Ik zou ook het ontwerp aanpassen. Het is misschien speels, maar al die boeken met al hun kleuren en afmetingen geven straks ook al een heel speels/druk beeld.
Deuvels onder een hoek in spaanplaat gaat ook niet werken.
Op de vloer zou ik werken met stelvoeten onder iedere staander.
 

Retro4444

Nieuw lid
22 apr 2024
4
1
Enschede
Bedankt voor de reacties allen! Toch blij dat ik inderdaad hier om advies gevraagd heb. Hopelijk voel ik me na de zomer wat minder een amateur dan dat ik nu het gevoel heb :D!

Het is voor mij geen probleem om de verticale staanders allen vast te maken aan de wand. Zou het geheel dan wel sterk genoeg moeten zijn? Het gewicht komt dan immers niet in zijn totaliteit op de onderste plank terecht, maar wordt als het goed is verdeeld per plank. Of is het dan handiger om juist de langere horizontale planken vast te zetten aan de muur, zodat het haast wandplanken worden?

Het zou overigens zelfs geen gigantisch probleem zijn als de kast geen verspringing kan hebben, maar moet bestaan uit rechte vakken. Mijn vrouw vindt vooral het speelse effect leuk, mij maakt dat wat minder uit ;)! Primaire reden dat ik geen gebruik maak van bestaande Billy-kasten is dat de zijkanten dan overal dubbele planken zouden zijn en de horizontale planken enkelvoudig zijn. Dit zorgt naar mijn mening voor een slordig effect.

V.w.b. de deuvels op de schuine wanden, wat zou hier het advies zijn? Zou het ook voldoende zijn om de meubelpanelen aan het plafond (gipsplaat) vast te maken en geen vast contactpunt te maken tussen de verticale staanders en de schuine wand? Dit eventueel enkel vastzetten met houtlijm? Of wellicht deze connectie met schroeven vastzetten?

De tekening is overigens inderdaad erg amateuristisch gemaakt, heb dit voor nu heel ruw en snel gedaan, omdat de exacte maatvoering toch nog niet bekend is. Het idee is echter dat niet iedere laag dezelfde hoogte heeft in ieder geval. En er komt in principe geen achterwand, de kast wordt verbonden met de muur om zo het gewicht hopelijk wat te compenseren.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
194
41
Respect dat je zelf iets wilt bouwen en vragen stelt. Gewoon blijven doordenken en ontwerpen. Neem daarin ook je volgorde van opbouwen mee. Een meubelpaneel aan het plafond bevestigen en daar tegenaan werken is heel onlogisch of is in ieder geval het jezelf heel moeilijk maken. Google ook eens op plaatjes van boekenkasten onder een schuine wand.
Het doorhangen en de stevigheid speelt aan de voorkant van de kast.
De stevigheid aan de voorzijde moet onstaan doordat alle krachten goed naar de vloer worden gebracht en door de overspanningen niet te groot te maken. Wanneer je met een achterschot en genoeg schroeven zou werken zal de achterzijde wel stijf zijn en je opmerkingen over extra bevestiging aan de wand zijn daarmee niet relevant.
 

Retro4444

Nieuw lid
22 apr 2024
4
1
Enschede
Respect dat je zelf iets wilt bouwen en vragen stelt. Gewoon blijven doordenken en ontwerpen. Neem daarin ook je volgorde van opbouwen mee. Een meubelpaneel aan het plafond bevestigen en daar tegenaan werken is heel onlogisch of is in ieder geval het jezelf heel moeilijk maken. Google ook eens op plaatjes van boekenkasten onder een schuine wand.
Het doorhangen en de stevigheid speelt aan de voorkant van de kast.
De stevigheid aan de voorzijde moet onstaan doordat alle krachten goed naar de vloer worden gebracht en door de overspanningen niet te groot te maken. Wanneer je met een achterschot en genoeg schroeven zou werken zal de achterzijde wel stijf zijn en je opmerkingen over extra bevestiging aan de wand zijn daarmee niet relevant.
Begrijpelijke suggestie, alleen kan ik het geheel dan volgens mij nooit rechtop zetten. Of ik zou hem in twee delen op moeten bouwen zodat ik het bovenste deel op het onderste deel kan zetten. Of zou je dit nog anders adviseren?
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Ik zou dat inderdaad in horizontale delen proberen te doen die je stapelt. Als je hierbij rekening houdt met materiaaldiktes (staanders bijv. dubbeldik tov liggers), wordt dit mooi en werkt het het makkelijkst.

Edit: ik bedoel dat je dan dezelfde einddikte in het zicht krijgt als je de delen gestapeld hebt van liggers en staanders.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
194
41
Ik zou zoiets doen, zie foto's. Stap 1 zijn 4 losse corpussen, met in ieder geval een paar vaste planken, overige kunnen op plankdragers.
Stap 2 zijn losse planken tussen de kasten. Deze leg je op plankdragers maar een paar zet je vast liefst onzichtbaar, dat kan op allerlei manieren. De kasten staan op stelvoeten. Onderlangs gaat een lange plinten. Rondom/boven kun je ook ruimte laten en een plint/lijst maken.
 

Bijlagen

  • PXL_20240425_102902801.jpg
    PXL_20240425_102902801.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 14
  • PXL_20240425_103046505.jpg
    PXL_20240425_103046505.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 14

Retro4444

Nieuw lid
22 apr 2024
4
1
Enschede
Ik zou zoiets doen, zie foto's. Stap 1 zijn 4 losse corpussen, met in ieder geval een paar vaste planken, overige kunnen op plankdragers.
Stap 2 zijn losse planken tussen de kasten. Deze leg je op plankdragers maar een paar zet je vast liefst onzichtbaar, dat kan op allerlei manieren. De kasten staan op stelvoeten. Onderlangs gaat een lange plinten. Rondom/boven kun je ook ruimte laten en een plint/lijst maken.
Ahh, dat is natuurlijk ook een slimme oplossing! Dan zou ik zelfs IKEA kasten als basis kunnen gebruiken (scheelt een hoop zaagwerk) en op deze wijze komt alle druk voornamelijk verticaal te liggen in plaats van horizontaal. Dan alleen nog even kijken hoe ik de 'tussenplanken' goed vastzet tegen de verticale zijkanten, zodat ze niet doorveren. Ik denk in ieder geval dat ik dit als basis eens verder ga uitwerken/-denken. Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtmoet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.