Blum Legrabox sluit stroef

Luc@s

Nieuw lid
26 feb 2024
5
0
Tilburg
Beste woodworkers,

Ik heb een tijd geleden bij een winkel een dressoir gekocht voor de badkamer.

Nu zitten daar Blum Legrabox Tip on BluMotion laden in met softclose. Echter, deze lade moet ik bijna dicht duwen om ze te laten sluiten door het soft close/BluMotion systeem. Als ik de lade een licht zetje geef, dan “stuitert” die als het ware gewoon terug.

Ik heb alle afstellingen naar mijn weten nagekeken. Zo heb ik aan de synchronisatiebalk en het oranje verstelwiel gedraaid, alleen dit zorgt er niet voor dat de lade zonder al te veel druk sluit/zichzelf dicht trekt.

Ik heb al veel video’s gekeken, maar dit kan ik nergens terug vinden. Wie weet hier de oplossing voor?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Dit is niet af te stellen. Mijn ervaring is dat je de tip-on blumotion lades best stevig moet dichtgooien om ze te laten sluiten, zeker bij kleine lichte lades die weinig gewicht van zichzelf hebben. Hierom pas ik ze ook liever niet toe en werk ik liever met een greep of greeplijst achter de fronten als het greeploos moet.
 

Rik Hendrikx

Nieuw lid
17 aug 2020
12
13
Ranst
Blum Blue Motion Tip on in combinatie met softclose behoeft idd een stevig zetje om ze uit zichzelf te laten dicht trekken. Een niet erg geslaagde combinatie. Ik heb ze ook eens ingebouwd in een kast en daar lang mee lopen sukkelen, totdat ik eens iemand zag die een ferme duw tegen zo een lade gaf en ik tot mijn verwondering zag dat de lade zichzelf mooi dicht trok. Ff oefenen op het juiste zetje en het probleem lost zich vanzelf op:)
 

jorisvh

Post veel
Je moet die lades inderdaad stevig dicht smijten, zodat ze over een bepaald punt gaan en zich verder zacht sluiten.
De lade zachtjes helemaal dicht duwen werkt gewoon niet.
Dat is even wennen.

Dit gezegd zijnde kan er natuurlijk wel een probleem zijn.
Misschien zit er een te zware tip-on set in?
1709363706847.png
Of misschien is die unit gewoon stuk?
Niet waarschijnlijk, heb het nog maar 1 keer meegemaakt maar het kan dus wel. Als je meerdere lades hebt en maar 1 heeft het probleem, evt units uitwisselen om dit uit te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

G-P

Nieuw lid
3 aug 2023
18
10
Ravenstein
Wat is het formaat van de lade? Probeer er maar eens wat serieus gewicht in te leggen om te kijken of het het nu beter sluit. Dit is helaas het nadeel van een tip-on systeem. Servo drive werkt vele malen beter.
 

Luc@s

Nieuw lid
26 feb 2024
5
0
Tilburg
Bedankt voor de reactie mede klussers. Het werkt inderdaad beter als er meer gewicht in ligt. De lade van het wastafelmeubel is namelijk 140 cm breed en er stond vrij weinig in wat ook nog eens erg licht is.
 

Luc@s

Nieuw lid
26 feb 2024
5
0
Tilburg
Overigens was ie destijds door een loodgieter gemonteerd ivm de waterleidingen en wastafels die moesten worden aangesloten. Hij is niet goed gemonteerd, want hij hangt door in heb midden. Ik ga dat nu verstevigen
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Bij zo'n brede lade zou er ook zijstabilisering toegepast moeten zijn, ten minste dat is raadzaam.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat is dan een goed, of beter, alternatief voor deze Blum Blue Motion Soft Close? Ik moet binnenkort een 10 tal lades maken voor een camperbus. Was eigenlijk van plan deze te bestellen en dus erg blij dat het hier voorbij komt.

jaap
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Als je niet voor de tip on variant gaat is het sowieso prima. In een camper zul je alleen wel willen kunnen vergrendelen neem ik aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jorisvh

Post veel
inderdaad, zonder tip-on en met lades die niet meer dan 2x zo breed als diep zijn gaat dat sowieso prima werken.
als gewicht een ding is (wat ik veronderstel in een camper), zijn ze misschien niet de beste keuze. die geleiders zijn best zwaar uitgevoerd. zo uit de losse pols schat ik 1,5kg per paar.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik heb onlangs deze gebruikt en vond dat eigenlijk super werken. Het zijn van die simpele rolgeleiders, maar wel van een degelijke kwaliteit.


Je maakt een bakje van populieren multiplex 12 of 15 mm. Die zet je op deze geleiders en je hebt een super degelijke en lichte lade.
 

jorisvh

Post veel
de Blum movento geleiders zijn zwaar wegens volledig uittrekbaar, verborgen en hoog draagvermogen.
om lichter uit te komen moet je daar compromissen maken, vrees ik.
naast de rol geleiders zijn er bvb deze kogelgeleiders, gedeeltelijk uittrekbaar
of volledig uittrekbaar vanaf 350mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.