Bestrijding houtworm goed gedaan?

Mascarponi

Nieuw lid
27 aug 2023
2
0
Nederland
Beste houtbewerkers,

Via de zoekmachines op dit reuze interessante forum terechtgekomen, en zou graag een vraag stellen over houtworm.

Ik heb een aantal maanden terug houtworm geconstateerd in een deel van de kruipruimte van mijn jaren '20 woning (houten draagbalken, houten vloer).
De aantasting was niet enorm, in slechts een deel van vloer onder de keuken zag ik gaatjes zitten (oud, maar ook gaatjes met vers boormeel). De draagbalken leken redelijk gespaard gebleven. De vloer van de aangrenzende woonkamer leek niet erg aangetast, maar ik heb daar niet alles kunnen bekijken.

Voor de bestrijding heb ik een (algemeen) ongedierte-bestrijding bedrijf gevraagd dit probleem te behandelen. Een week geleden is de hele vloer in de kruipruimte preventief behandeld met Perwood. Nu viel mij het volgende op, de bestrijder lengde het gif aan met behoorlijk veel water. Ook was de hoeveelheid gif die hij bij zich had beperkt (ik schat maximaal 2,5 liter). Het totale vloeroppervlak dat behandeld moest worden was zo'n ±40 m2. Op internet lees ik nu dat er minimaal 1 liter per 8 m2 hout voor preventieve toepassing gebruikt moet worden. Ik kan me niet voorstellen dat deze hoeveelheid gebruikt is, maar kan het niet controleren. De prijs van de bestrijding was daarnaast niet mals. Ik zou graag wat input van derden hebben over deze situatie. Maak ik me ten onrechte zorgen over de uitvoering, of is zo'n werkwijze normaal?

Alvast bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat je je over de effectiviteit van de behandeling niet zo veel zorgen hoeft te maken. Wel over de kosten - je kunt dit namelijk eenvoudig en zeker zo effectief zelf doen...

Let ook op - de (informatie over) Perwood waar je naar linkt is voor een ready-to-use product (concentraten mogen al een jaar of tien niet meer aan particulieren verkocht worden). De ongediertebestrijder die je inhuurde mag wel concentraat gebruiken (en heeft dat gezien je beschrijving ook gedaan). Je kunt de gebruikte hoeveelheden dus niet vergelijken met de gebruiksaanwijzing van het consumentenproduct.
 
Laatst bewerkt:

Mascarponi

Nieuw lid
27 aug 2023
2
0
Nederland
Dank voor je reactie Henk Verhaar. Ik had me niet gerealiseerd dat de bestrijder misschien wel een geconcentreerd middel heeft gebruikt. Alhoewel ze Perwood noemden als het middel dat ze bij zich hadden. (en daarvan zie ik voornamelijk consumentenspul online). Ook vond ik het meevallen met de stank/geur, maar hetgeen wat ik rook bleef wel enkele dagen hangen, ik ben daarna ook een aantal dagen het huis uit geweest.

Ik had het inderdaad zelf kunnen doen, maar wil liever niet teveel in aanraking komen met deze vergiften.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat je ruikt is oplosmiddel. Pyrethroiden hebben van zichzelf (voor mensen) weinig geur. Verder zijn pyrethroiden voor mensen en de meeste andere zoogdieren weinig giftig. Wel voor insecten en hogere waterorganismen, maar een middel dat je alleen op hout spuit (binnenshuis) zal niet snel in het milieu of oppervlaktewater komen. (Tenzij de lege vaten in de sloot gespoeld worden - komt helaas nog steeds voor...)

Interessant is overigens dat pyrethroiden, synthetische analoga van pyrethrum/pyrethrine, niet alleen insectendoden werken, maar ook als repellent. Pyrethrum is een plantenextract (van een soort afrikaantjes), dat de plant als natuurlijk insecticide aanmaakt (om vraat te voorkomen). Omdat het al een hele oude ontwikkeling is (evolutiebiologisch) zijn veel insectengroepen met deze planten/stoffen gecoevolueerd, en hebben het zo 'geleerd' te vermijden. Vandaar de repellent-eigenschappen van deze stoffen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Klopt helemaal @henkverhaar, goede uitleg. Gelukkig hebben de koolplant vretende beestjes alhier zich nog niet aangepast aan de pyrethrum. :giggle: Tagetes zijn trouwens echte afrikaantjes en de pyrethrum wordt gewonnen uit een chrysant-achtige. Chrysanthemum syn. Tanacetum, maar dit terzijde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
. :giggle: Tagetes zijn trouwens echte afrikaantjes en de pyrethrum wordt gewonnen uit een chrysant-achtige. Chrysanthemum syn. Tanacetum, maar dit terzijde.
klopt maar ik vergeet altijd wat voor soort het preciesis, dus roep ik maar afrikaantjes - zit in elk geval in de juiste hoek. en ik meen me te herinneren dat afrikaantjes overigens ook een repellent maken, maar dat weet ik niet zeker…
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Scheiden de wortels niet thienylderivaten af. Even gevraagd aan mijn dochter , die bestudeerd stress bij plantjes. Als ik meer wilde weten moest ze het nakijken. Moest toch nog even overleggen voor het D&D screen. Meer info lijkt me niet nodig voor dit forum.

 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Haha, teveel off topic? :giggle: Maar je hebt gelijk Wim, je meldt het net op tijd ik wilde net een aanvulling op Henk's antwoord geven. Dat antwoord is trouwens ja. On topic maar weer....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.497
961
Riemst
Afrikaantjes worden aangeplant in groentebedden om schadelijke insecten om op afstand te houden.
Een vriend van me gebruikt brandnetelgier om schapen en de pony vrij van vliegen te houden. Stinkt wel vreselijk zegt hij.
(Het woord 'repellent' kende ik trouwens niet!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.