Beste houtconserveer middel

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Goedemiddag,

Ik wil wat elektradraden mooi wegwerken onder een afwerkbalk van douglas hout. Bovenkant wordt geschilderd en de onderkant moet ook iets mee gebeuren tegen houtrot.

Is met d4 houtlijm een goede optie? Lijkt mij toch beter dan de onderkant schilderen?

Vroeg mij daarnaast af voor in de toekomst wat ik anders het beste kan gebruiken, een impregneer die je er aan één kant op kan smeren?

Wil ook met 1x smeren klaar zijn en niet 2 lagen moeten zoals bij verf denk ik al gauw aan te raden is.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Laat eens een schets zien, ik snap de situatie niet echt. Waarom zou de "onderkant" gaan rotten?

Lijm is geen afwerklaag. Verf wel. Verf is nogal een breed begrip, er is veel keuze voor verschillende toepassingen.

Als je iets goed wilt beschermen zet je er een "systeem" op, impregneren + gronderen + afwerken. Je zit zo aan de 3 tot 5 lagen voor het goed is voor de komende 20 jaar.
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Ik heb 2 poortenpalen. Die 2 palen zijn bovenlangs verbonden met een dwarsbalk om te voorkomen dat de palen naar elkaar toe gaan hangen. Bovenop die dwarsbalk heb ik nu elektradraad lopen welke ik met een afwerklat wil afschermen voor de afwerking zodat ik niet tegen die kabels aankijk.

Alleen als ik een onbehandelde onderkant van die afwerklat bovenop die balk schroef wat toch altijd vochtig wordt met regen, trekt er teveel vocht in het hout vanaf de onderkant lijkt me.

Maar rubberseal is denk ik ook een goede optie. Die heb ik nog liggen.

Met werking van hout doel je.op het feit dat er geen scheurtjes in de afwerklaag zouden ontstaan?? Dat gebeurt met lijm en verf toch ook allemaal niet??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.