Bert de Belgische beginner

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Hoi medehoutliefhebbers

Ik ben Bert, kom uit België, ongeveer het punt waar Vlaams-Brabant, Limburg en Antwerpen elkaar ontmoeten. Ik hou al lang van mooie, creatieve houtprojecten, maar heb me er nooit echt in verdiept. Gezondheidsproblemen hebben me de kans gegeven om daar wat meer tijd voor vrij te maken. Nu ben ik bezig met een cursus houtbewerking (meubelmaker) en twijfel ik zelfs om in de nabije toekomst zzp'er/zelfstandige in bijberoep te worden.

Ik houd van de geur en het uitzicht van hout, maar ik ben ook een grote van techniek. Ik denk daarom graag ook bepaalde mechanismes uit, die ik met wat meer ervaring hopelijk ook in de praktijk kan omzetten. Op dit moment ben ik voor de avondles bezig aan een materialenkistje met zwaluwstaartverbinding. Daarna begin ik aan mijn eerste meubel; een werktafel uit hardhout met enkele extraatjes.

Ik weet niet hoe actief ik zal zijn, zeker niet aangezien mijn kennis nog beperkt is, maar ik kijk ernaar uit om van jullie te leren. Ik ben al verschillende keren op dit forum terecht gekomen toen ik informatie over houtbewerking opzocht, dus ik heb al een idee hoe goed jullie raad kunnen geven.
 

gdelaet

Nieuw lid
19 nov 2020
10
3
Dag Bert,

mag ik vragen waar je die cursus volgt ? Ben zelf ook geïnteresseerd in zoiets, vooral handmatige houtbewerking.

Ik bemerk net dat ik mezelf ook nog nooit voorgesteld heb. Mijn naam is Geert, ben eigenlijk beginnend houtbewerker uit Zoersel nabij Antwerpen. Ik wil vooral met handtools werken en kleine objectjes maken zoals kistjes.

Groetjes,
Geert.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
gdelaet,

misschien is het handiger dat je zelf een rubriek aanmaakt om je voor te stellen?

Om op je vraag over een opleiding handmatig houtbewerken te antwoorden:

In Antwerpen:

kijk eens naar Kaska-dko.

De jaarlijkse opendeurdag is er op zaterdag 9 maart van 10 h tot 16 h.

Blindestraat 35, 2000 Antwerpen

Je hebt er twee mogelijkheden, beide zijn gefocust op het echte handwerk

Hout - Meubel
Hout - Beeld

groeten,

ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gdelaet

gdelaet

Nieuw lid
19 nov 2020
10
3
Thx voor je antwoord ornament. Ik zal me idd voorstellen in apart bericht.

Die opleiding was ik tegengekomen en ik vermoed van hoog niveau. Is zoiets haalbaar voor een hobby houtbewerker denk je ? Ik zou het wel graag doen en ga naar de opendeurdag gaan, zoiezo.

Thx,
Geert.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
De bedoeling van een opleiding is dat je er iets leert, niet dat men komt tonen wat men al kan.

Men kan er dus beginnen vanaf nul.

Let wel: er is een verschil tussen een opleiding ( onderwijs) en een hobbyclub. De laatste is vrijblijvend, de eerste is dat niet. De leerling zal zich moeten engageren om veel bij te leren.

groeten,

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.