Behandeling buitenschrijnwerk

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's forumleden,
Een paar jaar geleden (maximum 3 jaar) hebben we ons buitenschrijnwerk behandeld met een vernis (type en merk niet meer bekend).
Bij gebrek aan ervaring hebben we ons volledig laten leiden door het technisch advies van de verkoper in een verfwinkel..
Eigenlijk zijn we niet erg tevreden want vandaag moeten we dringend het hout een nieuwe behandeling geven.
Op de foto's zie je de huidige toestand.

_MG_9246.jpg
_MG_9248.jpg
_MG_9247.jpg

De twee eerste foto's betreffen de voordeur en garagepoort (in eik) beiden naar het Oosten gericht.
De derde foto is het raam (in afzelia) pal naar het Zuiden gericht.
Mijn concrete vraag: is het aan te raden dit buitenschrijnwerk te behandelen met bootlak?
De bedoeling is een degelijke, satijnglans, kleurloze bescherming aan te brengen.
Heeft iemand ervaring met dit dit product?
Of zijn er alternatieven die eveneens een goed resultaat op lange termijn leveren?
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.

Bert
 
P

Pel

Guest
Ik kan mij vergissen Bert, maar het lijkt op vocht onder de vernislaag? Doordat de vernis het helemaal afsluit kan het vocht ook niet weg. Afzelia is een beetje vettige houtsoort kan ook zijn dat je het eerst goed had moeten schoon maken met terpentine of thinner? Maar ik ben ook geen schilder, ik zou er een echte vakman na laten kijken.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
3 lagen voor nieuw werk vind ik weinig, ik heb er de eerste keer 5 lagen opgezet, waarvan de eerste verdund, die je daarna weer bijna helemaal wegschuurd.
Ik zet er wel iets kleur op, blank vind ik niet sterk genoeg, maar daar zullen anderen ook wel een mening over hebben.
Het is behoorlijk vergrijsd, dat moet vorig jaar ook al zichtbaar geweest zijn.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Blanke lak is altijd minder qua UV bescherming. Verder kun je bij een lak soms bij wijze van spreken blijven verven: een enkel barstje is genoeg om de bescherming teniet te doen. Zelf heb ik blank opgegeven voor onbeschermd houtwerk op het zuiden: er gaat gewoon teveel tijd in zitten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Blank werk is vooral een kwestie van bijhouden. Elk jaar nalopen of nog alles hecht en om de 2 jaar opschuren en er weer 2 lagen opzetten, liggende delen 1x extra. Ik heb ook wel eens 3 jaar gewacht maar de randjes en liggende deel beginnen dan toch wel kaal te worden. Om de 10?jaar haal ik alles eraf omdat er dan te veel kleurverschillen zichtbaar zijn. Houtsoorten merantie, merbau en afzelia op het westen, behandeld met sikkens tgl met kleur.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Osmo 420 kleurloze UV beschermingsolie. Is bedoeld voor verticaal werk dus niet voor bijvoorbeeld tafelbladen. Kijk maar eens rond wat mensen daar voor goede ervaringen mee hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.