Behandelen kruk van beuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Mijn project van de Syntra opleiding is af. De kruk is van beuk. Ik twijfel nog wel waar ik hem mee ga behandelen. De docent noemt ‘isoleerlak’ wat denk ik een Belgische term is voor blanke vernis.

Iemand een advies in zo’n kruk mee te behandelen? We hadden nog transparante vernis van Bever maar op een proef stukje doet dat niet zo veel.
 

Bijlagen

  • 1F76AAE2-080B-46EA-8B46-8861F1CFD0FC.jpeg
    1F76AAE2-080B-46EA-8B46-8861F1CFD0FC.jpeg
    122,6 KB · Weergaven: 43

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Beuk wordt vaak vlekkerig als je transparante beitsen en dergelijke gebruikt. Als je de beschikking hebt over wat proefstukken en diverse afwerkingen zou ik dat uitgebreid testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Welk resultaat wil je hebben?
Ik heb goede ervaringen met Skylt lak als het geheel onbehandeld moet lijken. Alleen niet op beuk, bovenstaande opmerking over vlekvorming heb ik idd ook vaker gehoord.
Mag het wat donkerder kleuren (dus levendiger, maar dan helaas ook wat gelig) dan is een olie of hardwax een goed alternatief.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Heb zelf beuken meubels behandeld met Osmo 3028.
Maar afwerking blijft iets persoonlijks
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Mijn project van de Syntra opleiding is af. De kruk is van beuk. Ik twijfel nog wel waar ik hem mee ga behandelen. De docent noemt ‘isoleerlak’ wat denk ik een Belgische term is voor blanke vernis.

Iemand een advies in zo’n kruk mee te behandelen? We hadden nog transparante vernis van Bever maar op een proef stukje doet dat niet zo veel.
Nou die ziet er strak uit (y)

Ik volg zelf ook deze opleiding in Maaseik (deeltijd / avond), het eerste jaar zit er op. De kruk die wij hebben gemaakt was een stuk eenvoudiger (alle pen-gatverbindingen haaks). Ik ben benieuwd op welke locatie jij de opleiding volgt? En is dit deeltijd of voltijds?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Nou die ziet er strak uit (y)

Ik volg zelf ook deze opleiding in Maaseik (deeltijd / avond), het eerste jaar zit er op. De kruk die wij hebben gemaakt was een stuk eenvoudiger (alle pen-gatverbindingen haaks). Ik ben benieuwd op welke locatie jij de opleiding volgt? En is dit deeltijd of voltijds?
Ik volg de opleiding in Pelt. Dit was mijn 2e jaar. We hebben een 'vakmannetje' als docent die zijn eigen draai aan het programma geeft. Wie wilde mocht een salontafel maken maar elk ander project wat ook prima als er maar niveau en iets rond's in zat. Ook moest het in CAD getekend worden.

Toen ik het idee van de kruk opperde stelde hij voor deze poten voor met haakse pennen. Het koste de nodige uitdaging omdat het op de pennebank niet bleek te gaan, maar het was erg leuk om hem te maken.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Ik volg de opleiding in Pelt. Dit was mijn 2e jaar. We hebben een 'vakmannetje' als docent die zijn eigen draai aan het programma geeft. Wie wilde mocht een salontafel maken maar elk ander project wat ook prima als er maar niveau en iets rond's in zat. Ook moest het in CAD getekend worden.

Toen ik het idee van de kruk opperde stelde hij voor deze poten voor met haakse pennen. Het koste de nodige uitdaging omdat het op de pennebank niet bleek te gaan, maar het was erg leuk om hem te maken.
Het resultaat mag er zijn (y) Ik ben wel benieuwd wat de bewerkingsvolgorde is om het gat in de stijl te krijgen? Deze stijl is taps en staat onder een hoek, toch? En de schoudering heb je die met de hand gezaagd?

Zelf ben ik ook erg tevreden over de opleiding. Ik had ook een gedreven docent met veel praktijkervaring en beschikking over een actueel machinepark. Mochten anderen een opleiding overwegen en in de buurt van België wonen, ga dan zeker eens kijken bij Syntra. Voor de prijs van € 525 voor 34 lesavonden excl. materiaal hoef je het niet te laten. En nee, ik heb geen aandelen ;)
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Het resultaat mag er zijn (y) Ik ben wel benieuwd wat de bewerkingsvolgorde is om het gat in de stijl te krijgen? Deze stijl is taps en staat onder een hoek, toch? En de schoudering heb je die met de hand gezaagd?

Zelf ben ik ook erg tevreden over de opleiding. Ik had ook een gedreven docent met veel praktijkervaring en beschikking over een actueel machinepark. Mochten anderen een opleiding overwegen en in de buurt van België wonen, ga dan zeker eens kijken bij Syntra. Voor de prijs van € 525 voor 34 lesavonden excl. materiaal hoef je het niet te laten. En nee, ik heb geen aandelen ;)

Ik had eerst een mal gemaakt voor de pennenbank maar door de hoek werkte dat niet. Daarna met de afkortzaag in dubbel verstek de pennen grof gezaagd en vervolgens bij gewerkt met zaag / bijtel etc. Was een aardige klus :)

Klopt, dat was ook mijn reden. Bij Syntra betaal je net zo veel voor een jaar als in NL voor 10 avonden. Het schijnt dat het machine park in Pelt wel wat minder is dan in Maaseik maar dat was voor mij wel weer een stuk verder.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Heb zelf beuken meubels behandeld met Osmo 3028.
Maar afwerking blijft iets persoonlijks
Na contact gehad met Osmo verwezen ze me naar hun samples. Ik ga die een paar bestellen. Handig

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.