Bankirai vlonderterras op een aflopende oevertuin

Ruud D

Nieuw lid
28 feb 2024
3
1
Amsterdam
Beste allen,

Ik heb een ruime oevertuin met een vlonderterras van ongeveer 100m2 met verschillende niveau's, van bankirai planken. Het terras moet de komende jaren in delen vervangen worden. Het eerste deel van een kleine 25 m2 lag half onder de klimop en was min of verrot, zowel de klimop als de planken heb ik weggehaald.

De palen en de meeste regels zijn nog prima in orde. Het is alleen wel wat schots en scheef en de afstanden tussen de onderleggers zijn niet altijd gelijkmatig. Het plan is om zelf op deze oude basis nieuwe vlonder planken te gaan leggen en ik ben nog op zoek naar tips & trics.

Zoals;
* Goede houthandel - zie redelijk wat slechte feedback van some grotere tuin / buiten leveranciers.
* Groef naar boven of toch de vlakke kant. Wat zijn de voor- en nadelen?
* Alternatief voor RVS schroeven - heb liever schroeven die visueel wegvallen in de kleur van het hout.
* Moet er eigenlijk een beetje afschot zijn om het water af te voeren - of strak waterpas en (regen)water verdampt.
* Moet er DPC folie tussen de planken en de onderbouw (dit hebben ze nu gedaan - maar dat ziet er eigenlijk niet uit.
* Zijn 28mm dikke planken nodig indien de afstand tussen de palen > 50 cm
* ...

Ik hoor graag van jullie.
Ruud
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Goede houthandel - zie redelijk wat slechte feedback van some grotere tuin / buiten leveranciers.
* Groef naar boven of toch de vlakke kant. Wat zijn de voor- en nadelen?
* Alternatief voor RVS schroeven - heb liever schroeven die visueel wegvallen in de kleur van het hout.
* Moet er eigenlijk een beetje afschot zijn om het water af te voeren - of strak waterpas en (regen)water verdampt.
* Moet er DPC folie tussen de planken en de onderbouw (dit hebben ze nu gedaan - maar dat ziet er eigenlijk niet uit.
* Zijn 28mm dikke planken nodig indien de afstand tussen de palen > 50 cm
* ...

Qua houthandel kan ik je niet adviseren, maar ik kan je als tip meegeven om het hout zelf uit te gaan zoeken. Dan weet je wat je koopt.

De groef naar boven of onder. Met de groef naar boven, heb je een minder glad oppervlak dan met de groef naar beneden. Persoonlijk vind ik met de groef naar boven ook mooier, maar dat is per persoon verschillend. Ga in ieder geval nooit met een hogedrukspuit de planken schoonspuiten. Dat trekt later alleen maar meer groenaanslag aan.

Er zijn rvs schroeven met een gekleurde kop. Ik gebruik ze blank, maar ook zwart of bruin. Helemaal weg krijg je ze niet. Het voordeel met de groef in het zicht, is dat je de schroeven in de groef kan schroeven, waardoor ze minder opvallen. En als je ze in een strakke lijn schroeft, dan vind ik het persoonlijk niet verkeerd lijken. Als de schroeven niet mooi in lijn zitten, dan valt dat (mij in ieder geval) meer op. De schroeven zitten ook altijd iets verdiept in het hout, waardoor ze nog minder opvallen. Een gekleurde kop is dan naar mijn mening ook niet nodig.

Je kan de onderbouw iets af laten lopen om het water af te voeren, maar ik maak het altijd waterpas, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Als je het iets op afschot legt, blijft er toch altijd water op het eind staan, omdat er vuil blijft hangen, waardoor het water niet weg kan.

Ik plaats altijd worteldoek tussen de onderbouw en planken. Niet strak, maar een beetje hangend tussen de regels van de onderbouw. Zo zie je het niet/minder. Maar plaats je het niet, dan heb je kans dat er onkruid of kleine zaailingen van bomen tussen de planken doorgroeien. En krijg die er maar eens tussenuit, zonder planken weg te halen ;)

En 28mm is dik zat met een afstand van 50cm tussen de regels. Dat gaat niet doorzakken!
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Toevallig ben ik ook net gestart met het plaatsen van een vlonderterras, iets minder groot, ongeveer 30m2.
Ik doe de planken wel op afschot (2 graden) en de vlakke kant boven. Bij mijn vorige woning was het terras glad geworden op de plekken waar water bleef staan (mosgroei). Dat wil ik nu voorkomen, en in de ribbels blijft altijd water staan.
Ik wil de planken liefst blind bevestigen. Ik zit eraan te denken in de zijkanten van de planken een groefje te frezen en dan met metalen plaatjes de planken vast te schroeven (B-fix clips). Maar geen idee of dat goed werkt. Het is nogal wat freeswerk.
Ik gebruik 21mm dik Ipe hout op een paalafstand van 50cm. Lijkt me sterk zat.
En over het worteldoek ben ik nog niet uit. Ik wilde het ook tussen de balklaag en de planken doen, maar ik hoorde dat het voor de levensduur van de planken beter is om de planken vrij te houden en het worteldoek op de grond te leggen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor de houthandel kan ik je de Bruijn in Oudekerk aan de Amstel aanbevelen, redelijk geprijsd en goed spul. En niet te ver van Amsterdam.
Pas bij mijn zwager nog een terras vervangen, daar ribbels naar boven, een terras waar geen zon op schijnt krijgt altijd mosgroei/groene aanslag en ribbels geven dan nog enige grip.
Voor het worteldoek hebben we tussen de regels stroken gehangen door ze aan de zijkanten van de regels vast te nieten, lucht nietpistool en je loopt erlangs en het hangt. RVS Vlonderschroeven zie je na een jaar al bijna niet meer als je ze er een klein stukje intrekt. Wel alles goed voorboren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.