Inderdaad zijn deze elektroden er. De vraag is of je dat goed kunt lassen. Ik denk dat het voor de meeste mensen lastig is om dit met een elektrode te lassen. Las je veel is dat weer een ander verhaal. Hardsolderen is afhankelijk van de situatie een eenvoudigere oplossing.Er bestaan nikkel-ijzer elektroden waarmee je gietijzer goed kunt lassen.
Kijk anders even op het lasforum voor meer info.
Ik weet niet hoever de scheur doorloopt, en of het nodig is, om deze breuk te herstellen?........de werking prevaleert boven die van het esthetische. Historisch gezien, zou ik zeggen, laat ik hem weer in de staat terugbrengen, zoals hij ooit uit de fabriek rolde, zo'n goeie 100 jaar geleden,.....echter mijn simplistische gedachte zegt ook, laat ik hem maar verstevigen door hem opnieuw te lassen op de breuk, dat komt de stabiliteit alleen maar ten goede. Is het wit gietijzer waar veel ijzercarbiden in zit, dat valt bijna niet te lassen.Lijkt op zich afdoende. Wil je dit nog lassen of deel uit laten maken van de historie van het apparaat?
Wat bedoel je precies met; je hebt weinig extra meer te verliezen?Gietijzer kun je niet lassen volgens mij (maar ik ben geen expert als het op metaal aankomt). Wat ik mensen op video's zie doen is het metaal verhitten en dan een soort van solderen, en daar lijkt dit ook op. In principe zou dat voldoende moeten zijn, maar ik zeg erbij, je kan behoorlijk wat kracht zetten met dit apparaat en deze hefboom, dus ik zou zeggen probeer het gewoon, je hebt weinig extra meer te verliezen nu.
Ga ik doen ik ben redelijk onwetend op dit gebied, ik kan wel bakken maar niet echt goed lassen dus ik ga iemand ga raadplegen die bekend is met deze materie.Er bestaan nikkel-ijzer elektroden waarmee je gietijzer goed kunt lassen.
Kijk anders even op het lasforum voor meer info.
Inderdaad zijn deze elektroden er. De vraag is of je dat goed kunt lassen. Ik denk dat het voor de meeste mensen lastig is om dit met een elektrode te lassen. Las je veel is dat weer een ander verhaal. Hardsolderen is afhankelijk van de situatie een eenvoudigere oplossing.
Wijze raad hier had ik ook al over nagedacht, bedankt!!!Zou eerst goed in beeld brengen hoever je scheur loopt. Een scheur heeft de vervelende eigenschap dat er op het puntje van de scheur een spanningscontratie ontstaat, waardoor die verder scheurt. Een gat boren op de punt van de scheur neemt die spanningscontratie weg.
Daarna inventariseren in hoeverre de scheur belast wordt bij normaal gebruik, en dan bedenken hoe en of je verder wil repareren.
Je hebt hem voor schootprijs gekocht, vervoerd en hij staat in je werkplaats. Terugbrengen gaat niet. Je verliest weinig meer door gewoon door te gaan en te kijken waar het schip strand.Wat bedoel je precies met; je hebt weinig extra meer te verliezen?
Inderdaad er is geen weg terug en eerlijk gezegd was ik dat ook niet van plan. Gisteravond eventjes gekeken naar Athanor's filmpje en nog een aantal van die Youtube filmpjes het lijkt niet onmogelijk om dit te repareren. Eén ding weet ik zeker, dit ga ik niet zelf doen, daar ben ik te onervaren in,...... maar eerst moet ik zien of ik de hendel weer in beweging krijg tot nu toe draait hij alleen naar rechts, links zit hij nog vast en ik heb hem nog niet helemaal eruit weten te draaien.Je hebt hem voor schootprijs gekocht, vervoerd en hij staat in je werkplaats. Terugbrengen gaat niet. Je verliest weinig meer door gewoon door te gaan en te kijken waar het schip strand.
Als deze van mij was zou ik overwegen om het gedeelte waar de bouten in zitten plus het massieve deel daartussen weg te laten vrezen, draad in het gietwerk tappen en een compleet massief nieuw stuk staal plaatsen.
Lijkt me ook beter voor de 2 verende plaatjes die nu met het extra plaatje hoger geplaatst zijn.
Plus dat je dit mooier weg kunt werken voor het oog.
Klopt het het reparatiehulpstukje geeft sterkte en houdt het veertje op zijn plek, voor de rest hoeft het niet veel te doen er komen geen grote krachten op. Nieuwe gaten tappen in oud gietijzer, en een stuk uit de body van de beitelhouder frezen is een hele ingreep. De vraag is, als je over de gehele breedte van de beitelhouder een halve cm wegfeest, hoeveel staal houd je over om een fatsoenlijk gat te tappen, en is het nog sterk genoeg?? Op zich als het zou lukken ziet het er stukken beter uit, dan dat het nu is, maar als je die weg inslaat kun je niet meer terug, ook niet als het faliekant mislukt. Wel overwegingen die in mijn hoofd afspelen,....wederom wijze raad RVester, mijn dank daarvoorHeel persoonlijk zou ik het oogje met huidige reparatie laten voor wat het is. Alles wat je er aan doet verzwakt het geheel alleen maar, en het oogje hield alleen maar het veertje op zn plek.
Dat 'veertje' komt best wat spanning op, helemaal nu er een extra plaat tussen gezet is waardoor hij hoger staat en dus dieper moet doorbuigen wat nu extra belasting geeft en vermoedelijk ook niet lekker loopt als je de knop omgooit.Heel persoonlijk zou ik het oogje met huidige reparatie laten voor wat het is. Alles wat je er aan doet verzwakt het geheel alleen maar, en het oogje hield alleen maar het veertje op zn plek.
Ruben je tip is zeker het overwegen waard dank daarvoor, echter ik ga het eerst aanzien het heeft immers al die tijd zo ook gewerkt, mocht het niet bevredigend zijn dan ga ik jou tip zeker meenemen. Eerst alles netjes opknappen, in elkaar zetten, en een tijdje mee gaan werken.Dat 'veertje' komt best wat spanning op, helemaal nu er een extra plaat tussen gezet is waardoor hij hoger staat en dus dieper moet doorbuigen wat nu extra belasting geeft en vermoedelijk ook niet lekker loopt als je de knop omgooit.
Er zit een flinke massa loos gietwerk onder waar je prima iets op kunt bevestigen.
Ik zeg zeker niet dat je het moet doen, maar het kan wel.
Lijkt mij eleganter, beter aansluitend op de functie en steviger dan hoe het nu is opgelost.