Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
knutselaar zei:
en als je een frees met een lange as neemt? dan ben je toch overal vanaf?
dan steek je de as door de kopieerring en zet je hem vast

groeten bas

Maar het risico dat je per ongeluk de machine terug zet in de ruststand met draaiende motor is best groot, en dan verknal je meteen je ring en wellicht meer!. Ook als je ondiepere staarten gaat maken kan het zijn dat je frees aanloopt!
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Het formaat van de frezen volgt vlot uit de keuze voor de kopieerring.
Dat hangt weer samen met de dikte van het te gebruiken hout.

Mijn conclusie is een beetje: kopieerring 17 mm voor kleine ("dunne") werkstukken, met kleine frees.
kopieerring 27 mm voor grotere ("dikke") werkstukken, met dito grotere frees.

17 mm dus voor laadjes en doosjes,
27 mm voor grotere objecten (als kasten? grote opbergdozen ?)

Zelf zal ik het met name gebruiken voor kleinere objecten, dus mijn voorkeur heeft de 17 mm.
Qua freesbitjes wil ik of goedkope zooi, of duur goed spul. Bosch groen zit daar niet bij (te duur voor goedkoop, maar te slecht voor goed).
JVL (optie 1A) ben ik wel voor.

Het idee van het freesbitje door de kopieering, maar met te kleine opening zie ik idd ook niet zitten. Dat gaat bij mij een keer fout. Niet de eerste keer, maar wel ooit...

Een andere optie is niet met een kopieerring werken, maar met een aanlooplager op de as van het freesbitje. Alleen zijn die gelijk een heel stuk duurder.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Als ik het zo lees kunnen we beter de optie van een kopieerring van 17mm laten vallen. Als we toch een mooie mal enz gaan laten snijden voel ik er weinig voor om een 17mm ring uit te gaan vijlen e.d. zodat één bepaalde frees maar net past. Ik zou dan zeggen: neem of een 20mm ring of ga meteen naar 27mm.

Ergens heeft mijn voorkeur dan de 27mm. Hebben we veel meer keuze in frezen, en het past gewoon netjes. Als je een frees perse in engeland moet gaan halen (zoals hiervoor genoemd wordt) dan zit je dus bij vervanging tegen leuke verzendkosten te kijken :roll:

Laten we dan gewoon een standaard frees nemen die iedereen relatief voordelig altijd zelf kan nabestellen. Bijvoorbeeld deze: http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/051903

Asgat 8mm, freesdiepte 22mm, hoek7°, diameter 19mm, lengte: 54mm. (kosten 10,25. Bij jvl is verzending boven 10euro gratis!)

Voor mezelf vind ik een beetje lengte aan een frees wel handig: Je moet de boel inspannen, en met stofafzuiging en kopieerring ben je ook al weer de nodige lengte kwijt.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
TH0M zei:
knutselaar zei:
en als je een frees met een lange as neemt? dan ben je toch overal vanaf?
dan steek je de as door de kopieerring en zet je hem vast

groeten bas

Maar het risico dat je per ongeluk de machine terug zet in de ruststand met draaiende motor is best groot, en dan verknal je meteen je ring en wellicht meer!. Ook als je ondiepere staarten gaat maken kan het zijn dat je frees aanloopt!

klopt daar heb je gelijk in als je je zool laat schieten is krijgen je de stukken om je oren en dat kan niet de bedoeling zijn
een kopieerring van 20 mm is dan wellicht een betere optie?

groeten bas
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Een aantal van ons zijn ook lid op andere forums.
Is er daar niet al wat gebruikersinformatie te vinden over zwaluwstaart mallen, kopieerringen en zwaluwfrezen?

Het zou toch zonde zijn om het wiel helemaal opnieuw uit te vinden?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
MRTN zei:
Als ik het zo lees kunnen we beter de optie van een kopieerring van 17mm laten vallen. Als we toch een mooie mal enz gaan laten snijden voel ik er weinig voor om een 17mm ring uit te gaan vijlen e.d. zodat één bepaalde frees maar net past. Ik zou dan zeggen: neem of een 20mm ring of ga meteen naar 27mm.

Ergens heeft mijn voorkeur dan de 27mm. Hebben we veel meer keuze in frezen, en het past gewoon netjes. Als je een frees perse in engeland moet gaan halen (zoals hiervoor genoemd wordt) dan zit je dus bij vervanging tegen leuke verzendkosten te kijken :roll:

Laten we dan gewoon een standaard frees nemen die iedereen relatief voordelig altijd zelf kan nabestellen. Bijvoorbeeld deze: http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/051903

Asgat 8mm, freesdiepte 22mm, hoek7°, diameter 19mm, lengte: 54mm. (kosten 10,25. Bij jvl is verzending boven 10euro gratis!)

Voor mezelf vind ik een beetje lengte aan een frees wel handig: Je moet de boel inspannen, en met stofafzuiging en kopieerring ben je ook al weer de nodige lengte kwijt.

Volgens mij is 20mm niet zo standaard, voor DeWalt en Bosch is hij zo te zien niet leverbaar.
Dan wordt het 27 en krijg je een vrij grote tussenafstand van de zwaluwstaarten wat weer minder geschikt is voor kleinere werkstukken.

De genoemde Engelse Trend frees is bij Craftsupplies in NL ook gewoon leverbaar, kost daar 22 Euro.

De keuzes zijn dan:
Een redelijk standaard 17mm kopieering met een wat moeilijker verkrijgbaar freesje
Een nogal grote 27mm kopieering met een goedkoper freesje, wat grotere tussenafstanden opleverd.

Voor mij geen expliciete voorkeur, beide opties hebben voor en nadelen.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Nog een overweging...ik heb niet zo heel veel ervaring met zwaluwstaarten, maar ik zie vaak op de plaatjes dat de zwalumstaarten niet sysmetrisch verdeeld zijn tussen beide stukken hout. Zit hier nog een praktische/technische reden achter of is dit puur gedaan voor het oog?

Voor zover ik het nu inschat en bekijk, krijg je met de mal zoals die momenteel op stapel staat namelijk wel een symetrische zwalumstaart...(heb ik opzich geen moeite mee, ik ben nogal van het symetrische maar wellicht niet iedereen?!)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Design Voorstel 17mm

Ik heb twee / vier voorstellen voor ontwerpen met 17mm kopieer ring.

Voorstel A+B is op basis van de "Trend" frees van Sjoerd, OPTIE 4
Grote voordeel is dat er dikker hout bewerkt kan worden, Nadeel de wat hogere freesprijs.
A= Staal
B= RVS


Voorstel C+D is op basis van een 15mm 14mm lang en 15 graden frees zoals OPTIE 1A
Het is een goedkope frees, maar de diepte laat helaas wel wat te wensen over.
C=Staal
D=RVS


Op dit moment hoeft er nog niet gekozen te worden. Zal als de 27mm ontwerpen ook klaar zijn nieuwe prijzen aanvragen en dan starten we een nieuw topic om het af te sluiten!

Attached files Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf (15.2 KB) Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf (15.2 KB) Zwaluw Mal 17mm C+D.pdf (11.5 KB)
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
zo heel duur is dat freesje toch ook weer niet?
in vergelijking met de diepte van de frees is mij dat 100% waard zelf werk ik vrijwel altijd met 18mm dus de kleinere heb ik eigenlijk niks aan

groeten bas
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Als ik het dus allemaal goed begrijp heb je dus een 17mm ring nodig (met bijpassende frees)voor de kleinere zwaluwstaarten (werkstukken)
en 27mm (met bijpassende frees) voor grote zwaluwstaarten.

Is het dan niet mogelijk om een mal te maken met aan de ene kant een sjabloon voor de 17mm en de andere kant voor de 27mm

Eventueel zou er dan een 2e mal gemaakt kunnen worden voor tandverbindingen.

Gezien het grote aantal bestellingen (volgend mij ondertussen al ruim 20) kan misschien ook een 17mm en een 27mm variant gemaakt worden. De 17mm kan dan misschien bv 400 mm lang gemaakt worden, deze wordt dan hoofdzakelijk voor de kleine werkstukken gebruikt. En de 27mm variant zou grote gemaakt kunnen worden bv 600 mm

Persoonlijk zou ik er dan van beide een bestellen.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
hoe staan de vorderingen ervoor? :p

ik ben al heel veel dingen aan het bedenken om te maken met zwaluwstaarten:p

groeten bas
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
knutselaar zei:
hoe staan de vorderingen ervoor? :p

ik ben al heel veel dingen aan het bedenken om te maken met zwaluwstaarten:p

groeten bas


Ik zou graag willen horen welke frees set men wil voor de 27mm oplossing. Ik zelf heb een 17mm ring en ik heb daarvoor 2 ontwerpen gemaakt. Ik wil ook best voor de 27mm twee ontwerpen maken.

Mocht ik voor het eind van deze week voor de 27mm nog geen ontwerp hebben, ga ik wel over tot de finale met de 17mm!
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
17mm was toch ook mijn optie:p die is toch met een frees waar je makkelijk 18mm hout mee kan doen?

groeten bas
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Met die Trend frees heb je een snijhoogte van 20mm, met zorgvuldig instellen kan je dan prima 18mm materiaal doen!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Creatief_Met_Hout zei:
.

Is het dan niet mogelijk om een mal te maken met aan de ene kant een sjabloon voor de 17mm en de andere kant voor de 27mm

Eventueel zou er dan een 2e mal gemaakt kunnen worden voor tandverbindingen.
Persoonlijk zou ik er dan van beide een bestellen.

Dat zal niet handig zijn. Je verplicht iemand dan altijd 2 mallen te kopen zonder dat het toegevoegde waarde heeft. Ik denk dat de huidige setup waarbij je een 27mm "grofe"versie en 17mm "fijne"versie kunt gebruiken voldoende is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Thom,
Erg leuk project heb je zo opgestart. Het lijkt me leuk om de uiteindelijke gemaakte projecten te zien die gemaakt worden met de THOM-freesmal
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
mischien kan je er wel een naam in laten etsen of de naam van het forum of iets dergelijks dat staat ook meteen wel profi :D

groeten bas
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Hoi iedereen en met name Thom uiteraard.

Eens zitten kijken wat nu handig is bij een kopieerring van 27 mm (om beide mallen aan de gereedschapcollectie te kunnen toevoegen, want 17 mm wil ik zeker)
Daarbij bedacht ik me:
de groeffrees moet toch juist niet dezelfde diamter hebben als de zwaluwstaart-frees?

De groeffrees gaat in mal aan de zijde met de trapeziumvorm. Hij gaat dan van smal naar breed. Ik zou dan ook zeggen dat de groeffrees maximaal de diameter mag hebben van het kleinste deel van de zwaluwstaart. De exacte diameter is niet relevant, alleen de vertanding van de mal moet op deze diameter afgestemd zijn (met de kopieerring). Of zie ik nu ergens iets over het hoofd ????

Groets aan iedereen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.