Afstellen vlakvandiktebank vraag

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Beste Forumleden heeft iemand ervaring met het afstellen van de Elektra Beckum HC260 3100WNB
Ik heb alles uitelkaar gehaald schoongemaakt en wat problemen verholpen. Maar als ik nu een balkje eiken eroverheen laat gaan heb ik allemaal kleine golfjes. Staan de messen te hoog of juist te laag? Ik heb nog weinig ervaring met deze machine. Graag advies!

Groet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik nu een balkje eiken eroverheen laat gaan heb ik allemaal kleine golfjes.
vermits je 'eroverheen' schrijft, veronderstel ik dat je die golfjes bij het vlakken krijgt
indien zo, dan is de oorzaak eenvoudig: je wil te snel gaan
maw je duwt het hout sneller dan de messen draaien
als de messen te hoog of te laag staan, dan krijg je ofwel een bolle of een holle schaving
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Golfjes heb je altijd met schaven. Maar hoe langzamer je doorvoert, hoe korter de golfjes op elkaar. Daarom schuur ik na het schaven ook altijd om de golfjes weg te schuren.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
vermits je 'eroverheen' schrijft, veronderstel ik dat je die golfjes bij het vlakken krijgt
indien zo, dan is de oorzaak eenvoudig: je wil te snel gaan
maw je duwt het hout sneller dan de messen draaien
als de messen te hoog of te laag staan, dan krijg je ofwel een bolle of een holle schaving
Klopt bij het vlakken! De messen zijn niet heel scherp. Misschien moet ik eens nieuwe bestellen (ik neem aan dat deze gewoon hetzelfde zijn als de niet wegwerp messen van de metabo opvolger HC260) of deze laten slijpen. Bedankt voor je tip. ga het zo is wat trager doen.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Golfjes heb je altijd met schaven. Maar hoe langzamer je doorvoert, hoe korter de golfjes op elkaar. Daarom schuur ik na het schaven ook altijd om de golfjes weg te schuren.