Afstellen vlakvandiktebank vraag

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Beste Forumleden heeft iemand ervaring met het afstellen van de Elektra Beckum HC260 3100WNB
Ik heb alles uitelkaar gehaald schoongemaakt en wat problemen verholpen. Maar als ik nu een balkje eiken eroverheen laat gaan heb ik allemaal kleine golfjes. Staan de messen te hoog of juist te laag? Ik heb nog weinig ervaring met deze machine. Graag advies!

Groet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik nu een balkje eiken eroverheen laat gaan heb ik allemaal kleine golfjes.
vermits je 'eroverheen' schrijft, veronderstel ik dat je die golfjes bij het vlakken krijgt
indien zo, dan is de oorzaak eenvoudig: je wil te snel gaan
maw je duwt het hout sneller dan de messen draaien
als de messen te hoog of te laag staan, dan krijg je ofwel een bolle of een holle schaving
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Golfjes heb je altijd met schaven. Maar hoe langzamer je doorvoert, hoe korter de golfjes op elkaar. Daarom schuur ik na het schaven ook altijd om de golfjes weg te schuren.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
vermits je 'eroverheen' schrijft, veronderstel ik dat je die golfjes bij het vlakken krijgt
indien zo, dan is de oorzaak eenvoudig: je wil te snel gaan
maw je duwt het hout sneller dan de messen draaien
als de messen te hoog of te laag staan, dan krijg je ofwel een bolle of een holle schaving
Klopt bij het vlakken! De messen zijn niet heel scherp. Misschien moet ik eens nieuwe bestellen (ik neem aan dat deze gewoon hetzelfde zijn als de niet wegwerp messen van de metabo opvolger HC260) of deze laten slijpen. Bedankt voor je tip. ga het zo is wat trager doen.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Golfjes heb je altijd met schaven. Maar hoe langzamer je doorvoert, hoe korter de golfjes op elkaar. Daarom schuur ik na het schaven ook altijd om de golfjes weg te schuren.

Het zou toch gewoon glad moeten zijn? een vriend van me heeft een hele zware machine op krachtstroom met HSS messen er in, Geen golfje te voelen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nee, in theorie is het nooit vlak, visualiseer voor jezelf maar eens wat er gebeurd. Echter in de praktijk zal je zien dat bij de betere machines het resultaat zo goed als vlak is door een juiste afstelling van doorvoersnelheid, icm hoeveelheid messen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Het zou toch gewoon glad moeten zijn? een vriend van me heeft een hele zware machine op krachtstroom met HSS messen er in, Geen golfje te voelen.

Ik denk dat als je met strijklicht gaat kijken, je tóch kleine golfjes gaat zien. Dat heet machineslag. De duurdere/betere machines hebben er minder last van. Daarom kun je schaven ook niet als eindbewerking zien. Je zal altijd na moeten schuren voor een perfecte gladde afwerking.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Per definitie krijg je golfjes. Door de twee of drie ronddraaiende messen is het een discontinu proces. Schuren is dat al een stuk minder, maar feitelijk ook. Je krijgt het nooit werkelijk vlak, dus wanneer je het
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je neemt een oude zaag, haalt het handvat er af en dan knip je hem aan stukken. Gewoon die goedkope glimmende zagen van bv de gammel. Die krijg ik regelmatig van mensen die ooit eens wat geklust hebben, maar er daarna geen werk meer voor hadden. Ook liggen ze vaak in bouw containers langs de weg. De stukken zaag met een gat er in zijn fijn om profielkrabbers van te maken. De steel van de oude verfkrabbers die ik krijg, zijn meestal 6 of 8 mm. Daar slijp je de kop met de versleten krabber af, dan snij je er draad op en kan je je nieuw gemaakte profielkrabber met een paar moertjes en ringetjes vastzetten. Profiel slijpen met de slijptol, dremel en werkbankslijper. Na scherpen met een diamantvijl. Werkt heel goed voor het schoonmaken van profielen in oude leuningen, profiellijsten van oude deuren en architraven. Het zal allemaal wel niet volgens de houtbewerkingsregels zijn, maar voor mij werkt het.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.