afstellen messen Inca vlakbankje

Driftwood

Nieuw lid
29 apr 2020
12
0
Ik heb mijn Inca vlakbankje helemaal uit elkaar gehaald voor een grondige schoonmaakbeurt en om nieuwe messen te plaatsen. Heeft iemand ervaring met het afstellen van deze messen? Ik ben nl niet in het bezit van het hulpstuk om de messen af te stellen. Alle tips welkom!
Groet: Jef
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heeft iemand ervaring met het afstellen van deze messen?
dit is een standaardhandeling voor elke schaafas
hopelijk zitten er veren onder de messen
borgschroeven los zetten
vlakke plaat die bijna even breed is als de afstand tussen de buitenste borgschroeven op de afvoerzijde leggen (leg er een gewicht op, zodat ze op haar plaats blijft) - of een vlakke plaat nemen die even breed of breder dan de messen is & uitsparingen maken zodat je da buitenste borgschroeven kan verdraaien
messen omhoog laten komen
buitenste borgschroeven vast zetten
controleren door ipv de vlakke plaat op uiteinde links & rechts een recht smal plankje te leggen
messenas draaien zoals wanneer je vlakschaaft
de messen zouden dat plankje een paar mm mee moeten nemen
binnenste borgschroeven vast zetten
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Mocht je het oude model hebben zonder veren en hoogte-stelbout dan kan je de messen omhoog duwen door een kleine inbus met de korte zijde onder het mes te zetten. Zorg ervoor dat je messen te hoog staan en draai de buitenste borgschroeven dan zo "strak" dat je dmv kloppen het mes naar beneden kan tikken tot de goede hoogte.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Driftwood en ZotVanHout

Driftwood

Nieuw lid
29 apr 2020
12
0
Bedankt! Het is inderdaad zo'n oud machientje zonder veren. Enkel twee inbus-stelboutjes per mes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.