Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Om een of andere reden heb ik geen mail gekregen van nieuwe reacties op mijn topic, ben dit dus even uit het oog verloren.
Eind mei nemen we de intrek in ons nieuwe huis en ik wil de kelder wat voorzien van kasten en legplanken (of toch een poging tot :p)
Geen idee wat de beste oplossing zou zijn, iets in de trend van een Festool TS55 of een afkortzaag (bv de makita ls1018)?

Ik ben ook iemand dat liever iets meer uitgeeft voor iets deftig ipv goedkopere zaken te kopen en achteraf spijt te hebben dat ik niet enkele euro's meer had uitgegeven :)

@robertobadjo: hoe bevalt die makita ls1018 je?
 

jjjlll

Actieve deelnemer
met een afkortzaag kan je natuurlijk alleen afkorten.
met een invalzaag kan je schulpen, en ook afkorten.

Op marktplaats staan regelmatig invalzagen met liniaal te koop, ook kwalitatief vrij goede, mafell, festool.
Met de kennis die ik nu heb, als je gaat verbouwen, kasten maken, is een investering in een invalzaag nuttiger dan een investering in alleen een afkortzaag.
Een stapje hoger, multi-functioneler, is een zaagtafel met trekfunctie, maar ja, dat drijft de prijs weer op. Ook die vind je op marktplaats, maar dan zit je aan de 700 Euro of hoger.
Van de andere kant, als je zorgvuldig met de spullen omgaat, kan je na de verbouwing voor nagenoeg de zelfde prijs de spullen weer verkopen, hoewel, zo vlug doe je die mooie spullen niet weg.

succes met de verbouwing

Joep
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
De ls1018 bevalt mij erg goed. Het is een fijne zaag met grote capaciteit. Kwaliteit valt en staat met het type zaagblad wat je gebruikt. Als je toch langere afstanden moet zagen zou ik in eerste instantie voor een inval zag gaan. Ikzelf heb de makita sp6000 omdat de festool een flink stuk duurder is. Ik heb met allebei gewerkt en vind dat de makita niet echt veel onder doet. sterker nog de makita heeft een extra optie erop dat je zaag niet van de rails afvalt als je onder een hoek zaagt.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb de LS1018L nu een jaar of 3 á 4, het laatste jaar ben ik er serieuzer mee gaan werken en ontdekte toch wat minpuntjes. Desondanks ben ik best tevreden maar zou toch voor een Kapex gaan als ik nogmaals een keuze zou moeten maken.

- De stof afzuiging is waardeloos, ook al hang je er een korte slang aan met een krachtige zuiger, dan nog ligt de zaag en de tafel erachter vol met zaagsel en stof.
- De laser is een lachertje. Werkt op batterijen dus je kunt hem weleens vergeten uit te zetten. Is niet goed uitgelijnd met de zaag en lastig uit te lijnen. Wanneer je de zaag naar beneden brengt dan verdwijnt je laserlijn en kun je dus niet hierop vertrouwen.
- De beschermkap zou iets verder omhoog moeten klappen omdat deze in het hout blijft hangen als je in verstek zaagt.
- Mijn zaag heeft een lichte slinger in de zaagas, dit is niet erg, de zaagsnede is nog steeds erg zuiver maar je dient er rekening mee te houden bij het positioneren van de aftekenlijn op het hout. (geen idee hoe de slinger is ontstaan)
- Je hebt een grote ruimte nodig om de zaag te stallen vanwege de glijarmen.

Pluspunten:

- Een mooi vlak bed en haakse fence.
- De zaaghoogte en diepte zijn erg fijn omdat er wat dikker en breder hout mee gezaagd kan worden.
- Snel te wisselen zaagblad.
- Stabiele body, ook wanneer je de zaag helemaal naar je toe haalt.
- Vanaf de fabriek een goed en scherp zaagblad.
- Snel en simpel in te stellen van zowel verticaal als horizontaal verstek. Fijnafstelling ervan werkt ook makkelijk.
- De motor is sterk genoeg om dikke balken bankirai te zagen. (Wel zorgen voor een scherp zaagblad)
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Zelf een DeWalt 770, incl onderstel een top combinatie. Mijn overweging was gelijk aan joopvommen > geen uitstekende glijarmen aan de achterzijde. Dat maakt een binnenopstelling wel zo compact. Prima zaag, solide en geen speling. Ook de prijs vond ik zeer aantrekkelijk. Aanrader.
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
met een afkortzaag kan je natuurlijk alleen afkorten.
met een invalzaag kan je schulpen, en ook afkorten.

Afkorten met een invalzaag heb ik ook wel gedaan. Maar het balanceren van een lineaal op een balkje kan tot gevaarlijke situaties leiden. Zelf meegemaakt dat uiteindelijk ik zo stonden te klungelen datde zaag weg schoot, over het lineaal liep en vervolgens een mooie hap uit mijn werkbank haalde. Erg blij dat ie geen ledematen had meegenomen en 2 dagen later had ik een afkortzaag besteld.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dan kan ik op termijn misschien beter gaan in de richting van de TS55.
Als ik me niet vergis heeft mijn schoonvader er zo eentje, als het zover is dan kan ik hem misschien al eens testen :)
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Afkorten met een invalzaag heb ik ook wel gedaan. Maar het balanceren van een lineaal op een balkje kan tot gevaarlijke situaties leiden. Zelf meegemaakt dat uiteindelijk ik zo stonden te klungelen datde zaag weg schoot, over het lineaal liep en vervolgens een mooie hap uit mijn werkbank haalde. Erg blij dat ie geen ledematen had meegenomen en 2 dagen later had ik een afkortzaag besteld.

Dat klopt Mrt, balanceren zou ik ook niet doen, ik schuif altijd een balkje van ongeveer gelijke hoogte wat verder onder de liniaal, dan kan er niets wegschieten. Daarnaast heb ik een kort afkort liniaaltje gemaakt, ontwerp moet ik wat nog aanpassen, dat werkt als een speer.
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Inderdaad zorgen dat de boel stabiel ligt. Toen het bij mij mis ging moest ik de balk schuin afzagen en onder een hoek. Daarbij is de balans van de zaag zelf ook niet meer goed en heeft de neiging om uit de lineaal te "vallen". Voor een afkortzaag geen spannende operatie, maar ik kwam handen tekort. Maar goed, blij dat ik de 2 waarmee ik geboren ben nog heb.
Mijn actie valt misschien beetje onder het hoofdstuk "oneigenlijk gebruik van gereedschap". Maar je kunt inderdaad met (zelfgemaakte) hulpstukken vaak prima functionaliteit van gereedschap uitbreiden.
 

Jowie

Nieuw lid
7 apr 2014
1
0
BLIJF AUB VAN DE KGS SERIE VAN METABO AF!!!!!!!!!!!!!!
hoe het met de kgs plus serie is weet ik niet.
ik heb deze ook. Na een jaar na aankoop zit er in de geleidestangen behoorlijk wat speling. Ik kan als ik de zaag helemaal naar voren trek de hele bovenbouw +/- 5mm op en neer bewegen. Niet echt praktisch dus bij het zagen van verstekken.
Ik ben er vorig jaar mee terug gegaan naar dirks machines (toolnation) en heb uit coulance een gloednieuwe gekregen. Deze heeft hetzelfde probleem na een jaar. Ik maak binnenkort de overstap naar een kapex

En ik was juist van plan om de Metabo KGS 216 M te kopen.
Na wat speurwerk op het internet vind ik deze afkortzaag de beste keuze in zijn prijsklasse (ca. 200 euro).
Voor een Makita LS1018L spreken we al direct van het dubbele (400 euro).

Door deze posting begin ik nu weer te twijfelen aan de Metabo.
Zijn er hier nog mensen met positieve/negatieve ervaringen met de Metabo KGS 216M ?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Heb er zelf 1 (wordt morgen verkocht) en nooit problemen mee gehad.
Die speling heb ik er niet in ondervonden.
Al heb ik ergens gehoord dat afkortzaagwerpen niet bevordelijk is voor de speling in bepaalde onderdelen, wellicht lag het daar aan ;) .
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben een tijdje geleden een wat informatie gaan vragen bij de dealer waar ik al mijn materiaal haal.
Zij verdelen Metabo, DeWalt, Festool, Makita, Fein, ... qua elektrische machines.
De Metabo had hij min of meer afgeraden, althans, zeker degenen die uit China kwamen.
Maar hij neemt ze wel in assortiment, omdat de mensen die gaan verbouwen niet geneigd zijn om +400€ uit te geven aan een afkortzaag.
Wekelijks komen er zo'n 8-tal binnen en op 2 dagen zijn die verkocht.

Normaal zijn dat daar niet de mensen die je dure spullen willen aansmeren, maar toen ging hij wel richting Makita/DeWalt of de Kapex.
Bij de Kapex heb ik ook een uitleg gekregen, zodat ik ook wist waar het prijsverschil in zit :)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Mij ervaring met de KGS 216M is wel ok. Het is geen super zaag, maar als je alles afstelt dan doet ie wat ie moet doen. En alles wat af te stellen moet zijn is af te stellen, aanslag kan je verstellen zodat je haaks zaagt (staat niet in de handleiding), laser kan je afstellen (is bij mij trouwens geen hele strakke lijn), voor de andere hoek zijn stops voor die je in kan stellen (voor 90 en 45 graden). Wat ik wel merkte dat toen ik een groot werkstuk onder een klem vastzette, dat je de hele zaag uit z'n verband kan drukken. Ik heb hiervoor kort een afkortzaag van de aldi gehad, maar die was na 100x zagen stuk. Als ik opnieuw een afkortzaag zou kopen zou ik weer voor deze gaan, of een KS216 kopen, omdat het glijmechanisme wel heel veel uitsteekt aan de achterkant. De enige oplossing voor dat laatste probleem is een Festool Kapex, of een blauwe afkortzaag van Bosch. Maar voor dat geld koop ik liever eerst wat ander gereedschap. Tijdens onze verbouwing heb ik al heel veel plezier van deze zaag gehad, van dubbel verstek glaslatten zagen tot dikke balken en brede planken. Maar ik moet zeggen dat het meest veelzijdige een goede handzaag was, geen hoek is te gek, geen plank te lang of te dik, weinig herrie, weinig stof en goede training voor het timmermansoog ;). Maar ja, soms wil je meters maken.
Oh ja, de stofafzuiging is ook niet super. Ik heb een festool ctl 26 met de dikkere (36mm?) slang wat een boel scheelt, want met de dunne slang (27mm?) helpt het weinig (de dikke slang past er standaard in). Als je kijkt hoe het stof afgezogen moet worden ben ik nog verbaasd hoeveel de stofzuiger weg zuigt. Ik moet trouwens wel zeggen dat het voor het verbouwen zo'n automatische stofzuiger een must have is! :)
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
[..] of een KS216 kopen, omdat het glijmechanisme wel heel veel uitsteekt aan de achterkant. De enige oplossing voor dat laatste probleem is een Festool Kapex, of een blauwe afkortzaag van Bosch. Maar voor dat geld koop ik liever eerst wat ander gereedschap. [..]

Ik doe ook even een duit in het zakje...
De Festool en de blauwe Bosch zijn niet de enige afkortzagen die niet uitsteken aan de achterkant.
Ik heb zelf sinds een paar maanden een Ryobi ems254l, met een vaste glijstang, en dus geen uitsteeksels aan de achterkant.
Deze dus.

Tot nu toe vind ik dit een erg fijne zaag. Ik heb wel de tijd genomen om de laser even goed af te stellen, en sindsdien is er behoorlijk nauwkeurig mee te zagen.
Klein nadeeltje is wel de vrij slechte stofafzuiging, maar dat kan ook komen door mijn waardeloze stofzuiger... ;) Dit is in ieder geval een puntje waar ik nog even naar moet kijken.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Als ik dat had geweten :)
Is die beschermkap van metaal trouwens? Die van de metabo is van plastic, en ik vermoed dat dat het 1e onderdeel zal zijn wat gaat sneuvelen.
Dan neem ik terug wat ik hier boven zei, als opnieuw een afkortzaag zou kopen zou ik eerst naar die Ryobi kijken, dat uitsteeksel aan de achterkant is echt onhandig (geloof zo'n 80cm diepte nodig om hem neer te zetten).
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Die van mij (Milwaukee MS216) heeft 'maar' een kleine 60cm nodig. Zowiezo heb je ruimte achter je zaag nodig om de stofafzuiging te kunnen voorzien. Dus dan kan er evengoed gebruik van gemaakt worden om het glijmechanisme naar achteren te plaatsen zodat het bij het zagen niet in de weg staat.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Dat is bij mij het verschil tussen wel en niet op de werkbank passen, bij de kgs 216 steekt het snoer ook nog aan de achterkant uit, zoals hieronder te zien:
pila-pokosova-metabo-kgs-216-m.jpg
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Als ik dat had geweten :)
Is die beschermkap van metaal trouwens? Die van de metabo is van plastic, en ik vermoed dat dat het 1e onderdeel zal zijn wat gaat sneuvelen.
Dan neem ik terug wat ik hier boven zei, als opnieuw een afkortzaag zou kopen zou ik eerst naar die Ryobi kijken, dat uitsteeksel aan de achterkant is echt onhandig (geloof zo'n 80cm diepte nodig om hem neer te zetten).
Beschermkap is inderdaad van staal.

Ter verduidelijking van de relatief kleine 'inbouw' maat:
00300014_scie_onglet_ems254l_ryobi_g2.jpg


Zaagblad is 254mm (10") dus lekker groot. Balken van 300mm breed zijn geen probleem
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.