Advies Tafelzaag/tafelfrees

HobbyDe

Nieuw lid
28 dec 2020
5
3
Het idee is om een budget zaagtafel met tafelfrees 8mm aan te schaffen. Andere uitdaging is de beperkte ruimte. Ik heb geen binding met een bepaald merk.
Ik begrijp goed dat ik met een budget spullen ook niet optimaal resultaat krijg, als er voor het dubbele geld een betere oplossing is hoor ik het graag, daarom dit berichtje.

Als basis een GTS 635-216 (OF DE GTS 10 VAN MARKTPLAATS)
ALS FREES EEN MOF 001, de enige triton die native 8mm accepteert met inlegplaat (Fenol inlegplaat 10mm ROCKLER voor TRITON frezen TRA001/TRA002/JOF001/MOF001)
Klopt, elke triton kan 8mm met een koppeling, maar liever in 1 keer goed en ik heb wel heel veel goede freesjes in 8mm, dus een stap naar 12mm voor meer vermogen is gewoon jammer van het geld.

Ik heb nu de GOF 1250 Lce, maar die is (wat ik hoor) lastig als tafelfrees te gebruiken, of is dat overdreven voor een hobbyist?
Daar is ook een inlegplaat voor te krijgen (Freestafelplaat Bosch GTS 635 Inzetplaat Bosch GOF 1250 bovenfrees / Voor Bosch GOF 1250 CE bovenfrees Tafelblad Bosch GTS10 XC voor inzetstuk)

Om zelf een inlegplaat te maken is een optie, maar mijn uren zijn ook geld waard en ik heb het idee dat de gekochte inlegplaat meer precisie/plezier op gaat leveren dan een zelfbouw.
De zaagbak wil ik dan wel weer zelf maken, 5cut methode gaat zorgen voor de nodige precisie.

Het werk wat ik er mee wil ga doen is kastjes en lades maken, daarmee probeer ik vaak wel wat verder te komen dan een leuk kastje voor in de schuur.
Als ik breder dan 60cm wil, laat ik die wel bij de verkoper in stukken zagen.
Elk jaar heb ik wel een projectje, maar het komende jaar verwacht ik er een paar meer, daarom wil ik nu wat meer mogelijkheden aanschaffen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.773
989
Omgeving Eindhoven
Met de zaagtafel heb ik zelf geen ervaring, maar ik lees hier op het forum dat veel mensen positief zijn over de verschillende DeWalt-modellen. Moet je ook maar eens op zoeken hier.
Ik heb zelf een grote gietijzeren zaagtafel, dat is van een heel ander kaliber. Veel nauwkeuriger waarschijnlijk, maar zeker weten ver boven jouw budget.

Voor de frees zou ik inderdaad niet de GOF1250 gebruiken. Inderdaad omdat die niet makkelijk is onder een freestafel, maar eigenlijk ook vooral omdat je bij voorkeur een frees hebt die vast onder je freestafel hangt en een losse machine waarmee je uit de hand freest. Je wilt namelijk niet iedere keer je machine onder de tafel vandaan halen, want dan doe je dat op een gegeven moment noet meer omdat dat teveel werk is.

Voor een freestafel wil je een type frees hebben die vanaf de zool verstelbaar is, zoals de Triton-modellen. Bij een frees zoals de Bosch GOF heb je dan nog een constructie nodig om de frees in positie te duwen/houden. Sommige mensen lossen dat op door er bijvoorbeeld een garagekrik onder te zetten, maar ideaal is dat niet.
Anders kom je uit op een freeslift met frees(motor) erin, maar dat is denk ik ook een grotere uitgave dan jij op dit moment wilt doen.
Triton heeft frezen met een ingebouwde freeslift, en dat werkt eigenlijk heel goed, voor relatief weinig geld. Wel is het zo dat er aan de Triton wat meer plastic zit dan aan andere merken, en deze daardoor wat goedkoop oogt. Maar ik heb zelf een aantal jaar een TRA001 gehad onder de freestafel, en heb daar lang fijn mee gewerkt.
Ik heb toen bewust voor de TRA001 gekozen ipv de MOF vanwege het grotere vermogen, ook al werk ik 99% van de tijd met 8mm freesjes. Maar gewoon het feit dat je ook 12mm kunt gebruiken, maakt de freestafel veelzijdiger. Maar inderdaad (nu bij Toolstation) weer 60 euro duurder in totaal (frees + bijkopen spantang 8mm).
Als je niet tot de 100e mm nauwkeurig wilt, is de Triton zeker een goede koop. Wil je een (flinke) stap hoger, dan ga je voor een freeslift (ik hoor goede verhalen over de routerlifts van Sauter, maar dan heb je het wel over een hoop meer geld dan de Triton, al gaf je zelf wel de hint dat het meer mocht kosten als het ook beter was. Ik vrees dat dit teveel meer is, maar alleen jij kunt die afweging maken of je dat eraan wilt uitgeven)
Kijk anders ook eens de video van Hooked On Wood hieronder, Dennis legt hierin het verschil uit tussen de Triton en een INCRA-freeslift (de echte top qua freesliften).

Een inlegplaat zoals die je laat zien is zeker de moeite waard om te kopen, al is het maar vanwege het gemak. AL zijn er ook genoeg mensen die de frees gewoon onder een blad schroeven, en dus zelf de plaats van de gaten aftekenen en boren. Maar bij zo'n inlegplaat weet je inderdaad dat het meteen goed zit. Moet je nog wel die inlegplaat in je tafelblad infrezen, maar daar zijn soms ook mallen voor te vinden om dat te doen met een kopieerfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.