Advies over verbinding ringbalk overkapping Douglas 20x20 cm.

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
Hallo iedereen,

Na veel nadenken en zoeken heb ik besloten mijn vraag eens te delen op een forum, en zou graag wat advies krijgen.

Ik ga binnenkort een overkapping plaatsen, tegen het huis aan de lange zijde en tegen de garage op de korte zijde. Het frame ga ik maken van Douglas-balken van 20x20 cm, lengte 400 cm. Daarop komen liggers van 7,5x25 cm. Hierop worden platen gemonteerd met daarop EPDM, aan de onderzijde wordt dit afgetimmerd met multiplexplaat wat gelakt wordt. Het geheel wordt 12 m breed en 4 m diep.

De constructie op zich moet stevig genoeg zijn naar mijn mening, maar ik twijfel over hoe de verbindingen te maken van de 20x20 cm balken in de lengterichting. Ik zie veel de halfhoutverbindingen (en hier zijn ook diverse discussie over op de forums) maar ik wil dit niet toepassen omdat ik hier bang ben voor verlies in sterkte, zeker door de belasting van het dak met houten platen en de overspanning van 4 m tussen de staanders. Bij de halfhoutverbinding wordt de balk in de hoogte ingekort, wat ik dus niet wil. Mijn idee is nu om de liggende ringbalken (3 stuks in lengterichting) bij de middelste 2 palen voor 10 cm te laten rusten op de staander, zodat ze beiden 10 cm rusten op de staander. Op deze manier wordt de hoogte niet aangetast. Mijn vraag is nu of 10 cm. voldoende is om te dragen. Bij een raveeldrager is dit volgens mij niet anders, maar ik heb hier niet genoeg ervaring in.
Deze manier van verbinden geeft uiteraard niet de sterkte in andere richtingen die normaal nodig is, maar omdat de gehele overkapping aan de lange zijde tegen het huis zit, aan de korte zijde tegen de garage, en om de 60 cm. verbonden is met liggers overdwars, die ook weer met platen afgetimmerd worden, lijkt mij dit zeer solide te zijn en is er geen mogelijkheid dat het frame op zich gaat werken.
De liggers (7,5x25 cm) worden tegen het huis in raveeldragers gemonteerd, en op de liggende Douglas-balken met Tellerkopschroeven dwars van boven naar beneden en eventueel nog met hoekijzers aan de zijkanten.

Graag jullie mening en idee hierover, alle tips of opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt.

1701812978503.png
 

Bijlagen

  • 3D-tekening overkapping.jpg
    3D-tekening overkapping.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 11

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Als het vochtgehalte van het hout varieert tussen 10 en 20 % (buitentoepassing) dan zal de lengteverandering ongeveer 0,1 % bedragen. Dit is dan 4 mm. Hiermee wel rekening houden bij de montage.
Of de opligging van 10 cm genoeg is kan ik niet beoordelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Douglas-builder

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die 10 cm oplegging is wel voldoende.Zou je het niet helemaal vertrouwen of meer willen kun je nog een verbinder plaatsen zoals op bijgevoegde foto.
Hoe ga je de ligger op het uiteinde bevestigen ?
 

Bijlagen

  • IMG_0355.png
    IMG_0355.png
    627 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Douglas-builder

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
@elzenmaa bedankt voor je reactie. Die verbinder is inderdaad nog een optie, al is dat optisch natuurlijk iets minder mooi, het idee was om enkel houten douglas-balken te zien met daartussen wit afgewerkt plaatmateriaal.

"Ligger op het uiteinde bevestigen", bedoel je de laatste ligger tegen de garage aan, of de 3 liggers verbinden aan de staanders? De laatste ligger tegen de garage wilde ik verbinden met de 7,5x25 ligger overdwars, die komt (zoals ik het nu in gedachten heb) met keilbouten tegen de garage gemonteerd, wanneer ik deze dan aan de liggers van 20x20 verbind zou dit volgens mij een star geheel moeten worden.
De 20x20 ligger op de kop (links op de tekening) zit er eigenlijk meer voor de sier om de douglas ringbalk look te krijgen. Deze wil ik tegen met metalen verbinders (metalen platen) monteren aan het huis en aan 1e staander. Aan het huis doormiddel van een metalen plaat verticaal op de kop te monteren, en deze dan met keilbouten of zware pluggen in het huis. De kant van de staander met een metalen verbinder plat bovenop de 2 liggers.
De 20x20 liggers op zich wilde ik met Tellerkopschroeven van juist formaat monteren, voorgeboord en verzonken.


Als jij denkt dat de 10 cm om te dragen voldoende is, ook zonder schoren, wat volgens mij ook moet kunnen, voldoende is, dan denk ik dat ik voor die optie ga.
 

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
Als het vochtgehalte van het hout varieert tussen 10 en 20 % (buitentoepassing) dan zal de lengteverandering ongeveer 0,1 % bedragen. Dit is dan 4 mm. Hiermee wel rekening houden bij de montage.
Of de opligging van 10 cm genoeg is kan ik niet beoordelen.
@hoalt hoe kan ik hier rekening mee houden? Door wat spelingen te pakken tijdens montage met steeds enkele mm ruimte?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Volgens mij kun je op deze manier prima een halfhout verbinding toepassen zonder draagkracht of sterkte te verliezen, zie foto.
 

Bijlagen

  • PXL_20231206_101311355.jpg
    PXL_20231206_101311355.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: Douglas-builder

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
Volgens mij kun je op deze manier prima een halfhout verbinding toepassen zonder draagkracht of sterkte te verliezen, zie foto.
@Houtmoet, dank je! Ik heb me redelijk gefocust op de halfhoutverbindingen die in een hoek van 90 graden moeten komen, deze zijn dan vaak over het volle oppervlak. In dit geval, omdat het in de lengterichting is, is een volle halfhoutverbinding, dus 20 cm breed en 10 cm hoog niet nodig inderdaad. Hoe breed zou je dit overlappende deel dan doen, +/- 8 cm zodat er aan beide zeiden nog steeds 6 cm "vol" hout overblijft? Of 10 en 5 cm?

En dan eerst de onderste balk vastschroeven, en dan de bovenste door de onderste in de staander?
 

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
Schoren heb je niet nodig, die zijn voor de stijfheid.
Jij kunt aan het huis en aan de garage bevestigen: dat zorgt voor stijfheid in beide richtingen.
Super! Ik leer met elk bericht bij, ik had eerder eens op een forum wat moeten posten :) .

Ik dacht dat schoren naast stijfheid ook mee hielpen in draagkracht vanuit de ligger naar de staander. In oude eiken uitvoeringen vind ik dit mooi om te zien, maar in dit geval met de iets strakkere afwerking aan de onderzijde vind ik het juist mooier zonder en ben ik blij te horen dat dit in dit geval dan ook niet nodig is. Mijn idee was inderdaad ook dat door de bevestiging aan huis en garage in een hoek, dit ruimm voldoende stijf zal zijn.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Het gaat erom dat beide balken voldoende oplegging hebben. Het onderste deel van de verbinding mag niet buiten de paal liggen. Je kan de verdeling precies in gelijke delen maken zoals op mn eerste schetsje. Maar je kunt de verhouding ook iets veranderen om bijvoorbeeld splijten in beide lippen te voorkomen. Wat ik nu getekend heb lijkt me mooi maar je kunt er mee spelen. Belangrijk is dat balk 'A' voldoende oplegging blijft houden. Ik zou gaan voor 2 lange tellerkopschroeven door beide lippen in de paal. Bij het monteren even een schroefje door B om hem op zn plek te houden kan.
 

Bijlagen

  • PXL_20231206_105259903.jpg
    PXL_20231206_105259903.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 16

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
Het gaat erom dat beide balken voldoende oplegging hebben. Het onderste deel van de verbinding mag niet buiten de paal liggen. Je kan de verdeling precies in gelijke delen maken zoals op mn eerste schetsje. Maar je kunt de verhouding ook iets veranderen om bijvoorbeeld splijten in beide lippen te voorkomen. Wat ik nu getekend heb lijkt me mooi maar je kunt er mee spelen. Belangrijk is dat balk 'A' voldoende oplegging blijft houden. Ik zou gaan voor 2 lange tellerkopschroeven door beide lippen in de paal. Bij het monteren even een schroefje door B om hem op zn plek te houden kan.
En welke maat Tellerkopschroeven zou je dan nemen van dikte? 8 of 10 mm?
Splijten bedoel je de lip in de breedte zeg maar? Met voorboren zou dit hopelijk niet zo snel gebeuren. Voorboren met enkele mm kleiner dan de schroef zelf?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Bij deze afmetingen kom je wel op hele lange schroeven uit. Ze bestaan wel, maar jouw idee van eerst B aan de paal schroeven en dan A aan B schroeven is eigenlijk misschien wel beter. Wel even goed uitmeten zodat de schroeven elkaar niet in de weg zitten.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ruim voorboren en zover mogelijk van de rand blijven tegen splijten ook bij eventuele beweging in de constructie. Je zou op deze manier kunnen schroeven. Dan werk je met verzonken schroeven.
 

Bijlagen

  • PXL_20231206_114130188.jpg
    PXL_20231206_114130188.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als het vochtgehalte van het hout varieert tussen 10 en 20 % (buitentoepassing) dan zal de lengteverandering ongeveer 0,1 % bedragen. Dit is dan 4 mm. Hiermee wel rekening houden bij de montage.
Of de opligging van 10 cm genoeg is kan ik niet beoordelen.
Ik denk niet dat je hier rekening hoeft te houden. Goed passend maken is prima.
Stel, je houd er wel rekening mee, en je houd een speling van 4mm tussen de verbinding, en de temperatuur gaat stijgen. Dan word je speling opeens 8mm omdat het hout gaat krimpen.
Het geheel gaat alle werking wel opvangen is mijn ervaring.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
De verbinding van Houtmoet is inderdaad een mooie oplossing.
Maar je moet even kijken naar je afmetingen. De liggers moeten dan enkele centimeters langer worden. Waarschijnlijk moet je dan naar 4,5 meter en heb je relatief veel verlies. Of je maakt de lengte van de overkapping iets korter.
 

Douglas-builder

Nieuw lid
5 dec 2023
9
0
Terneuzen
De verbinding van Houtmoet is inderdaad een mooie oplossing.
Maar je moet even kijken naar je afmetingen. De liggers moeten dan enkele centimeters langer worden. Waarschijnlijk moet je dan naar 4,5 meter en heb je relatief veel verlies. Of je maakt de lengte van de overkapping iets korter.
@elzenmaa Goede opmerking! Gelukkig is deze ruimte er wel, het zijn balken van 400 cm en de benodigde afstand is ongeveer 393 cm. Ik had dit in de tekening op 400 cm gehouden om het simpel te houden, gelukkig is die ruimte er dus om dit uit de bestaande balken te doen. Totale benodigde lengte is 11,82 m, er blijft dus 18 cm over om 2 halfhoutverbindingen te maken.
Kom ik overigens goed weg want het hout ligt intussen voor de deur :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.