Advies m.b.t. kast met grote overspanning planken

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou ook geen T- of L-profiel nemen, maar een l-profiel.

Het haakse deel van het T- of L-profiel is om buigen/plooien te voorkomen. Doordat de strip in het hout zit opgesloten voegt dat haakse deel niets meer toe.

Stel dat je twee platen van 15mm neemt, die beide 10 mm inzaagt en er dan een stalen strip van 2x20mm in steekt. Die zit dan voor de helft in beide panelen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat wordt warmgewalst 3 x 20mm. 2 x 20 warmgewast is er volgens mij niet. Tenzij je geknipt plaat hebt of bandstaal.
 
7 jan 2022
5
0
Amsterdam, NL
Hallo,

Ik heb al wel wat meubels gemaakt met steigerhout (tv-meubel, buffetkast, hoogslapers, hoofdborden, tafels etc) maar heb nu een project waarbij ik enig advies kan gebruiken.

Ik moet een open kast maken van 170 cm breed x 185 hoog x 40 diep. Er komen geen deuren in, maar alleen 3 of 4 horizontale planken, die dus 170 cm overspannen. De kast moet een strakke afwerking krijgen, omdat deze in een keuken komt te staan die hoogglans wit is. Het moet daar enigszins bij passen. Mijn vraag is of deze overspanning te realiseren is zonder dat de planken gaan doorhangen, en hoe dit onzichtbaar te maken? Is het voldoende om de achterwand van een stevige plaat te maken, en de planken daar van de achterkant in vast te zetten? En welk materiaal gebruik ik het beste?

Alvast bedankt voor het advies.

Mvg Lars
Hallo Lars,
Hoe is het je uiteindelijk vergaan? Welke optie heb je gekozen? En wat kwam je toen tegen?
Dank voor het delen!
Michiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.