advies gevraagd over grenen schaven op een vandiktebank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik schaaf veel grenen vandikte op een vandiktebank van Frommia. Fijn ding en heel precies instelbaar.
Probleem wat ik heb is dat de rollen in de beweegbare ondertafel vol lopen door hars uit het hout.
Ze worden steeds dikker. Ondanks de afzuiging. Ik maak de rollen nu regelmatig schoon met thinner, werkt goed maar ik wil daar vanaf,
Een ondertafel zonder rollen heeft dit probleem niet.
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, of vlak-vandikte, heel precies instelbaar met een ondertafel zonder rollen.
Beslist geen hobby-ding en ook geen machine van plaat, ik wil enkel gietijzer.
Wie kan me een advies geven over een machine. Er zijn tig merken maar ik weet niet of er rollen in de ondertafel zitten
en ik kan het ook niet gaan vragen aan 200 mensen op Ebay of Marktplaats.
En nee, ik ga geen ander hout nemen en ik ga ook niet alles volsproeien met Silbergleit. Ik wil geen rommel op het hout hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je geen plek om een schraper op je rollen te zetten? Mijn machine heeft een gladde stalen uitvoer rol en die groeide ook steeds aan, waardoor je afdrukken in het geschaafde hout kreeg. Daar heb ik een op maat geknipt spackmes als schraper op gemaakt.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Die hars zit zo vast dat ik hem met een schraper of beitel niet van de rol krijg. Moet dat echt met thinner doen en even in laten weken. Bovendien zijn de rollen in de ondertafel niet aangedreven, als een klont hars tegen een schraper loopt blijft de rol gewoon stil staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je drijft je onderrollen toch met je hout aan? Maar als je hele brokken hars hebt, kan je beter je rollen onder het oppervlak draaien en een staalplaat op je tafel klemmen. Maar als je niet voorkomt dat de hars zich aan je tafel hecht, dan krijg je volgens mij nog steeds problemen. Ik heb alleen ervaring met gebruikte grenen vloerdelen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik heb zitten denken aan een staalplaat op de ondertafel maar dat zijn allemaal lapmiddelen. Bovendien schuift hout veel beter op gietijzer dan op plaatijzer. Ik heb op mijn ondertafel nooit hars zitten, enkel op de rollen en dat is ook logisch want alles wat op de tafel ligt schuift er af.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij hebben de meeste grotere vandikte banken rollen in de tafel. Over wat voor schaafbreedte praten we?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik zo op marktplaats kijk, dan wordt je niet blij van wat ze voor een beetje knappe machine vragen. Ik zie er wel wat staan met tafels zonder rollen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik kijk niet eens meer op Marktplaats want er zijn hier een paar handelaren in houtbewerkingsmachines die met elkaar afspraken maken en zo de prijs hoog houden. Als ik iets koop is het in Duitsland. Wat voor merken zie je op Marktplaats zonder rollen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
sicma, chambon, scm wat ik zo snel even kan zien. Een beetje nuttige foto's van je handel maken is vaak te veel gevraagd.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Misschien een gekke opmerking, maar waarom haal de rollen er niet uit? Mijn 4kW machine trekt 30 cm eiken er zo doorheen, en ik heb geen rollen in de tafel. Grenen is zachter, zal geen problemen geven lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
grenen is geen eiken, grenen plakt, eiken niet. Onderrollen lager zetten of er uit halen geeft 2 openingen waar je het hout als het ware in duwt met risico op vast lopen als het hout uit het gat moet komen. Nogmaals, grenen is geen eiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten gietijzeren ondertafel zonder rollen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Zolang je nog geen andere machine hebt, Ballistol schijnt een goede Harzloser te hebben. Ook goed voor het reinigen van zaagbladen en freesjes.

Zelf gebruik ik ovenreiniger van HG voor het schoonmaken van zaagbladen en freesjes. De schijnbaar verbrande vol hardmetaal freesjes die we bij de Shaper cursussen gebruiken komen er als nieuw uit en blijken dan ook nog lang niet stomp te zijn.
Ook een zaagblad wat niet meer helemaal fijn zaagt, knapt vaak enorm op van een keer goed reinigen.

Ik vraag me wel af hoe ze het dan doen met die spiraalassen in de VVD banken. Smeren die niet helemaal dicht?

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat van die HG ovenreiniger is wel een goede tip. Ik geloof dat ze dat spul bij de Praxis hebben.
Maar dat is best gemeen spul, handschoenen aan, je vel lost er in op, en goed naspoelen met water. Je moet het echt even de tijd geven, dus lang laten weken.
Daarom is het volgens mij niet geschikt om je machine mee schoon te maken, dan zou ik zelf een keer zo'n fles Ballistol of een variant kopen.

jaap
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Mijn slijper gebruikt het om zaagbladen schoon te maken voordat ze geslepen worden.
Ik zou het nooit op een tafel gebruiken waar hout overheen schuift.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Bij alle machines die hier grenen verwerken zitten altijd ophopingen van hars.
Bij de zaagmachine bijv zit net linksvoor het zaagblad een "bultje" van hars wat er regelmatig met een beitel afgeschraapt wordt. Ik gebruik geen Silbergleit omdat dat altijd resten na laat op het hout waardoor ik het naderhand niet meer kan behandelen. Nu gaan er hier natuurlijk allerlei mensen reageren en zeggen dat het bij hun wel gaat maar hier gaat het niet en ik ga het dus ook niet meer proberen. Schoonmaken met thinner of iets vergelijkbaars doe ik wel maar dat spul verdampt waardoor het geen resten nalaat op het hout. Het hout schuift droog door alle machines en wordt eventueel geholpen door iets wat ik er extern opgebouwd heb.
Als ik een vandiktebank aanschaf zonder rollen in de ondertafel kan het zijn dat het grenen er helemaal niet meer doorheen gaat omdat bijv de aangedreven bovenrol gaat slippen. Iets wat nu ook al regelmatig gebeurt. Daarom hou ik als optie open om een ouderwetse vierzijdige aan te schaffen. Bijv een Gübisch 172. Die heeft bij mijn weten geen onderrollen en wel aandrijfrollen met zachte vulkollan die het hout goed mee nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.