Advies gevraagd - Opties om parkeren en werken te combineren in kleine garagebox

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik zou gaan voor een demontabele werkbank/schragen met een blad.

Lange zijde: opbergruimte voor gereedschappen, materialen en je demontabele werkbank.
Kop zijde kasten voor gereedschappen en materialen in combinatie met een vast blad, ondiep en hoog genoeg om je auto onder te rijden.

Werken aan een blad of werkbank tegen een muur heb ik altijd onprettig gevonden. Je wilt om je werkstuk heen kunnen lopen.
Verder ben ik er ook gevoelig voor om met m'n gezicht naar de muur te staan. Ik wil graag de ruimte kunnen overzien waarin ik ben en liefst zicht op de (eventueel openstaande) deur.

Het vaste ondiepe blad gebruik je als afzetgebied voor de gereedschappen die je gebruikt, tekeningetjes, telefoon etc. Misschien ooit een slijpmachine, bankschroef etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Bovenkasten icm schragen is gewoon het meest efficiënt en flexibel. Dan benut je tenminste de gehele ruimte.
Ik zou gaan voor een demontabele werkbank/schragen met een blad.

Lange zijde: opbergruimte voor gereedschappen, materialen en je demontabele werkbank.
Kop zijde kasten voor gereedschappen en materialen in combinatie met een vast blad, ondiep en hoog genoeg om je auto onder te rijden.

Werken aan een blad of werkbank tegen een muur heb ik altijd onprettig gevonden. Je wilt om je werkstuk heen kunnen lopen.
Verder ben ik er ook gevoelig voor om met m'n gezicht naar de muur te staan. Ik wil graag de ruimte kunnen overzien waarin ik ben en liefst zicht op de (eventueel openstaande) deur.

Het vaste ondiepe blad gebruik je als afzetgebied voor de gereedschappen die je gebruikt, tekeningetjes, telefoon etc. Misschien ooit een slijpmachine, bankschroef etc.
Dankjewel voor de feedback beiden. Ik begin er inderdaad van overtuigd te geraken dat een losse werktafel op schragen de meest efficiënte en flexibele oplossing is. Zoals iemand eerder zei geeft mij dat ook de mogelijkheid om buiten te werken. Het idee om tegen de kopse kant eventueel nog een ondiep vast blad te voorzien voor snelle en kleine klussen spreekt mij eveneens aan.

Ik ga eens rustig bekijken welke schragen hiervoor het best in aanmerking komen en meteen wat inspiratie opdoen om te overwegen meteen een MFT-achtige tafel te maken hiervoor.

Fijn om hier zoveel waardevolle feedback te krijgen :) Het is toch wat anders dan in je eentje in een lege garage te staan schetsen en nadenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtmoet

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je zou binnen een cleatwall kunnen maken, kun je alles verplastsen en kasten, houders etc zelf maken nasr behoefte. Dat icm met een schraadtafel geeft best leuk werk- en opbergruimte
 

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Je zou binnen een cleatwall kunnen maken, kun je alles verplastsen en kasten, houders etc zelf maken nasr behoefte. Dat icm met een schraadtafel geeft best leuk werk- en opbergruimte
Dat dacht ik in het initiële design boven de werkbank te doen, omdat het maken van de cleats en de houders voor gereedschap mij een nuttige manier leek om wat basisbewerkingen onder de knie te krijgen. Maar eigenlijk ook wel een goed idee om dit door te trekken in de ruimte, zodat ik eventueel ook de zaken die ik ga gebruiken kan verplaatsen naar de werktafel tijdens het knutselen.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ook ik ben voorstander van een los werkblad. De reden is dat je veel gereedschap en voorraad hebt, die kan je mooi kwijt in de ongeveer 30 centimeter die er over is, denk aan een stellingkast.
Het werkblad leg je dan bv op een Bora Centipede, die is er in verschillende afmetingen.
 

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Ook ik ben voorstander van een los werkblad. De reden is dat je veel gereedschap en voorraad hebt, die kan je mooi kwijt in de ongeveer 30 centimeter die er over is, denk aan een stellingkast.
Het werkblad leg je dan bv op een Bora Centipede, die is er in verschillende afmetingen.
Dankjewel voor de suggestie! Ik volg de redenering van opslagruimte inderdaad. Een Bora Centipede ziet er interessant uit. Ik was zelf eerder aan het kijken naar iets als een Tougbuilt C700 schragenset omdat dit mij nog meer multifunctioneel en steviger leek. De opties eens verder afwegen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb beide, maar die centipede blijft bij mij veelal in de berging. Die c700 schragen zijn een stuk robuuster en ook in hoogte te verstellen, dus ik zou daarmee beginnen
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Aan de robuustheid van de Bora hoef je niet te twijfelen, kijk hier maar eens. Ze zijn zeer snel in te zetten en op te ruimen en passen precies bij de standaard platen die verkocht worden.

Voor zijdelingse belasting zijn de ToughBuilt C700 meer geschikt lijkt mij.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Aan de robuustheid van de Bora hoef je niet te twijfelen, kijk hier maar eens. Ze zijn zeer snel in te zetten en op te ruimen en passen precies bij de standaard platen die verkocht worden.

Voor zijdelingse belasting zijn de ToughBuilt C700 meer geschikt lijkt mij.
Als je wilt werken met handgereedschap is die zijdelingse belasting belangrijk, vandaar dus meer robuust. Ik heb beide zoals vermeld en heb een sterke voorkeur. Die centipede is meer opslag op hoogte dan echt werkplateau bij mij. En niet in hoogte verstelbaar, wat ik met zaagwerk met lineaal jammer vindt, want dan heb ik liever een lagere werkhoogte.
Die centipede is zeker geen rommel, maar als ik moest kiezen dan geen twijfel.
 

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Wellicht is dit een wat prijsgunstiger alternatief van ecotools: Set werkschragen HDWS700
Deze week in de aanbieding voor net geen € 100.
Die had ik inderdaad ook al tegengekomen (voor ze in promo stonden). Wat mij aansprak aan de Toughbuilt C700 is dat de bekken voor balken traploos versteld kunnen worden tussen 2x4 en 4x4 waardoor ik eventueel het frame voor een werkblad zou kunnen vastklemmen op die manier.

Geen idee of dit in de praktijk een wezenlijk verschil zou maken, dus misschien toch die van Ecotools bestellen om wat te besparen. Dankjewel voor de tip!
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Misschien zitten hier nog wat ideeën bij voor jou


Op dit YT kanaal heb ik ook al de nodige slimme ideeën voor een kleine werkplaats gezien

En hier iemand die zijn werkbank opklapbaar middels een gasveer heeft gemaakt.
 

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
7
5
Apeldoorn
Die had ik inderdaad ook al tegengekomen (voor ze in promo stonden). Wat mij aansprak aan de Toughbuilt C700 is dat de bekken voor balken traploos versteld kunnen worden tussen 2x4 en 4x4 waardoor ik eventueel het frame voor een werkblad zou kunnen vastklemmen op die manier.

Geen idee of dit in de praktijk een wezenlijk verschil zou maken, dus misschien toch die van Ecotools bestellen om wat te besparen. Dankjewel voor de tip!
4x4 zul je misschien niet veel gebruiken, maar het feit dat de bekken verstelbaar zijn vind ik wel fijn met het neerleggen van mijn frame. Je zet de schragen nooit zo neer dat het in één keer past natuurlijk :). Bij de C700 kun je trouwens ook de hoogte van de bekken aanpassen (er zit een neerklapbaar stukje in), niet alleen de breedte. Weet niet of dat bij de Ecotools dingen ook is, maar ook wel handig. Bij Toolstation hebben ze regelmatig een aanbieding (van Toughbuilt), dus het kan nog wel goedkoper (maar de 125,- waar ik ze voor had zul je niet snel meer tegenkomen gok ik).
 

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Misschien zitten hier nog wat ideeën bij voor jou


Op dit YT kanaal heb ik ook al de nodige slimme ideeën voor een kleine werkplaats gezien

En hier iemand die zijn werkbank opklapbaar middels een gasveer heeft gemaakt.
4x4 zul je misschien niet veel gebruiken, maar het feit dat de bekken verstelbaar zijn vind ik wel fijn met het neerleggen van mijn frame. Je zet de schragen nooit zo neer dat het in één keer past natuurlijk :). Bij de C700 kun je trouwens ook de hoogte van de bekken aanpassen (er zit een neerklapbaar stukje in), niet alleen de breedte. Weet niet of dat bij de Ecotools dingen ook is, maar ook wel handig. Bij Toolstation hebben ze regelmatig een aanbieding (van Toughbuilt), dus het kan nog wel goedkoper (maar de 125,- waar ik ze voor had zul je niet snel meer tegenkomen gok ik).
Bedankt voor de extra inspiratie. Er zijn zó veel mogelijkheden dat ik een beetje last van "analysis paralysis" begin te krijgen :) Het verhogen van de bekken zag ik inderdaad ook als een voordeel, want idealiter wil ik mijn werkblad toch op een comfortabele 90 a 95 cm hoogte. Ik ga zeker Toolnation ook in de gaten houden.
 

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
7
5
Apeldoorn
Bedankt voor de extra inspiratie. Er zijn zó veel mogelijkheden dat ik een beetje last van "analysis paralysis" begin te krijgen :) Het verhogen van de bekken zag ik inderdaad ook als een voordeel, want idealiter wil ik mijn werkblad toch op een comfortabele 90 a 95 cm hoogte. Ik ga zeker Toolnation ook in de gaten houden.
Ik zou Toolstation in de gaten houden. Toolnation schijnen mensen niet meer zo vrolijk van te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Een andere optie die ik mij gisteren bedacht was om twee kasten op wielen te maken (ongeveer 45 breed en 70 diep) die ik in de achterste hoeken van de garage kan plaatsen. Daar kan de snuit van mijn wagen netjes tussen.

Vervolgens zou ik een werkblad frame kunnen maken dat netjes rond de bovenkant van deze blokken zakt. Op die manier kan ik bijvoorbeeld in één kastje mijn meest gebruikte tools (meetapparatuur, bevestigingsmateriaal, ...) kunnen opbergen en in de andere bijvoorbeeld langs de ene kant mijn stofzuiger (Makita VC2512L) en langs andere kant compressor (Airpress L6-95) inbouwen.

Op die manier creëer ik een verrijdbaar werkstation waar ik alles dichtbij heb dat ik gebruik.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Mijn bedenkingen, ik maak vooral dingen uit plaatmateriaal en heb geen toegewijde ruimte, dus moet alles telkens opbreken en binnen zetten.

Ik steek zo veel mogelijk gereedschap in systainers en dan verzin ik er zelf inlays voor. Voor elektrische gereedschappen is iets van koffers/box waar alles inclusief toebehoren inpast wel interessant vind ik zelf, nog meer zo als t koppelbare boxen zijn. Je kan de originele koffers gebruiken, een systeem van huismerk DIY-keten,... zelf wat maken.
In jouw sitautie zorgt het er ook voor dat de dingen die je niet gebruikt vrij blijven van stof en dat is samen met vocht de dood voor je materiaal. En lijkt me makkelijker omdat je dingen op hoogte kan/moet opslaan, je kan dan schappen maken aan de zijkant als het moet zelfs iets dat je met katrol systeem optrekt tot tegen plafond.

Zelf werk ik nu op een bora MFT tafel, maar dat is echt al snel te klein en het scharnier in het midden geeft me geen vertrouwen in de haaksheid tussen de twee delen. Onderstel is wel goed, maar ik heb 2 kleine en had liever nog een grote (240x120) gehad voor platen op te verzagen.

Een werkblad met schragen kan omslachtig/zwaar worden, zeker als je groot wilt gaan?
Misschien is een werkbank op torsiebox principe wel wat bijvboorbeeld het model PaulK. Hier zijn ook wel voorbeelden/variaties van met schragen/onderstel bij.

Alternatief is een tafel met (opklapbare) wielen onder die je vrij in de ruimte kan bewegen en opbergen door aan een zijmuur in haken te duwen, op te klappen en onderstel op te vouwen.
Hierbij kan je eventueel iets met een lier/katrol bedenken waardoor gewicht niet de beperkende factor is.

Denk ook aan iets voor houtopslag: wat haken aan een zijmuur met eventueel een spanband voor om plaatmateriaal rechtop op te slaan bijvoorbeeld
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.