Advies gevraagd m.b.t. methodes om complexe 3d bochten te maken

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Goedemorgen allen,

Ik ben op zoek naar manieren om complexe 3d bochten uit hout (plaatmateriaal) te maken (mallen en lamineren wellicht?). De vorm die ik momenteel probeer te maken is als aangegeven in deze afbeelding:

1648184287147.png
Het is een tamelijk complexe bocht (sowieso voor mijn brein) want gebogen in meerdere vlakken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Advies over welke zoekwoorden ik zou moeten gebruiken om hier meer over te vinden zijn al welkom, want ik heb geen idee hoe ik dit moet noemen in het Nederlands (of let alone Engels).

Bij voorbaat dank! En alvast een prettige vrijdag allemaal!

NB ik wist niet zeker in welk subforum ik deze vraag moest stellen, het leek me in de jachtbouw te passen, maar mocht het op een andere plek beter passen, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groeten,

PaslodeR
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik denk dat je zou moeten kijken hoe een CNC dit doet. Dan kom je op meerdere freesgangen, waarbij je voor de bovenste bocht een bolfreesje met een kleine straal gebruikt, voor het schuine gedeelte bestaat er wellicht een freesje met verstelbare snijplaten en voor het onderste deel een frees die de bochtstraal zo goed mogelijk benadert.

Of je moet wellicht meer naar hoe met dat vroeger zou doen: steken, snijden en schuren, totdat je de juiste vorm hebt.
 

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Dank voor de adviezen, ik had moeten vermelden dat het redelijk dunwandig zou moeten worden. Zelf denk ik dan al snel aan lamineren, maar omdat ik daar geen enkele ervaring mee heb (anders dan weten wat het betekent :) heb ik ook geen enkel idee hoe dit aan te vliegen.

Maar het maken uit massief hout is niet de bedoeling: het uiteindelijke werkstuk bestaat uit 4 bochten en is dan 60cm bij 60cm.

Groeten,

PaslodeR
 

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Uit wat voor hout wil je het dan wel maken?
Ik had zelf bedacht dat het wel te lamineren zou moeten kunnen met 1,5mm okoumé, want dat heb ik hier staan, maar ik heb dus geen idee hoe dat in dit geval qua lamineren en malletje bouwen etc. zou moeten. Gevalletje klok, klepel :giggle:

Hoe zou je zo'n 3d bocht nou noemen als je er op zou willen zoeken? Iemand een idee?

Prettig weekend alvast by the way
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Hoe dik is de zijaanzicht of contour. Zijn standaard freesbeitel die het profiel in een keer kunnen maken. Ik snap niet hoe je bij complex komt. Is standaard beitel en mal of met hulpstuk in middelpunt vastzetten.
Weet ook niet of dit 3d zo compleet is. Dan werk ik tegenwoordig 5d
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De geëigende methode uit modelbouw is laagjes hout/triplex/board zagen, stapelen en dan schuren of vullen, afhankelijk hoe groot je de gaten hebt gemaakt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
De simpelste vorm van 3D is "compound angle". De neus van de oude "Hondekop"treinstellen van onze NS is daar een voorbeeld van. Buigen over twee assen, dus. Zelfde als vormen over twee assen in afnametechnieken zoals frezen en cnc.
Kijk eens naar het Youtube filmpje van deze Engelsman waarin hij een wasbekken maakt van multiplex:


Ook compound angles, dus. Herleid tot meerdere, gestapelde, 2d-vormen. Een zelfde techniek kun je gebruiken voor het maken van mallen voor lamineren met dunne stroken hout.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.237
535
Eanske
ingoogni.nl
lamineren uit heel dun fineer
Heel lang geleden, gebruikten we houtkrullen om engeltjes voor in de knerstboom te maken. Die werden eerst geweekt in water en dan in vorm gedraaid en gebogen. Met wasknijpers werd de vorm behouden tot de krullen droog waren. Dan plakken.
Misschien is iets dergelijks hier een optie?

Kun je nat hout eigenlijk lijmen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kun je nat hout eigenlijk lijmen?
Absoluut. Met een watergedragen lijm. Zoals een PVA lijm, of een ureum-formaldehyde lijm of fenol-formaldehyde lijm; voor UF lijmen is het zelfs beter als het hout niet kurkdroog is. Wel klemmen totdat het geheel goed droog is (dus niet alleen uitgehard...)

Bevochtigd hout dat droog was lijmt volgens mij wel (veel) beter dan groen hout...
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Bedankt allen voor jullie reacties, zit veel bruikbaars en inspirerends tussen! Ik ga er mee aan de slag en het eindresultaat laat ik t.z.t. wel zien.

Groeten,

PaslodeR
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.