Advies bij krakende trap

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi Allemaal,

Ik ben de trappen in mijn huis aan het renoveren. Het eerste wat ik graag wil aanpakken is het kraken van de trap. Ik vermoed dat het kraken wordt veroorzaakt doordat de stootborden zijn verzakt en de spijkers waarmee de stootborden aan de treden vast zitten steeds heen en weer bewegen in het stootbord op het moment dat ik op een trede ga staan. Wat denken jullie?

Ik heb een aantal foto's toegevoegd om het een en ander te verduidelijken. foto 2 zie je redelijk duidelijk nog een spijker zitten tussen de trede en het stootbord


En nog belangrijker, hoe zouden jullie het kraken verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie input!
Rik
 

Bijlagen

  • 257FA65A-AA33-47CB-8762-789D1AD76D1B.jpeg
    257FA65A-AA33-47CB-8762-789D1AD76D1B.jpeg
    2,4 MB · Weergaven: 49
  • C9CB1A6B-C953-40D3-9CD5-19AAC223D503.jpeg
    C9CB1A6B-C953-40D3-9CD5-19AAC223D503.jpeg
    2,4 MB · Weergaven: 48
  • 46FA5428-E6CF-43FE-BF56-A6FCA2C58E57.jpeg
    46FA5428-E6CF-43FE-BF56-A6FCA2C58E57.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 47

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
74
19
Ik heb op internet ooit een filmpje gezien, (kan het nu niet vinden zo gauw)
er wordt een gat geboord zo exact mogelijk in het hart vd optrede en dan wordt daarin een zo gehete RAMPAMOER (zijn er in verschillende maten) geschroefd net zover dat het kraken ophoud. Vervolgens kan je mbv een proppenboor een prop maken en deze erin verlijmen of een duvel erin maar dat is afhankelijk van de maat moer die je gebruikt.
Als de trap weer blekleed wordt is het zo helemaal makkelijk maar zo heb ik het opgelost.
Succes
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Er zijn schroeven waarvan het bovenste deel (dus bij de kop) een andersom draaiende draad heeft. Die trekt de twee te verbinden delen naar elkaar toe, zorgt dus voor een betere verbinding en heeft niet de nadelen van bijv. een borstschroef (die moet je voorboren, zonodig verzinken, etc.). Zolang je die dingen niet in het zicht hebt lijkt me dat een goede oplossing.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Er zijn schroeven waarvan het bovenste deel (dus bij de kop) een andersom draaiende draad heeft. Die trekt de twee te verbinden delen naar elkaar toe, zorgt dus voor een betere verbinding en heeft niet de nadelen van bijv. een borstschroef (die moet je voorboren, zonodig verzinken, etc.). Zolang je die dingen niet in het zicht hebt lijkt me dat een goede oplossing.
Dat klinkt interessant 🤔. Ik ken die schroeven niet. Weet je ook hoe die heten? Naderhand ga ik de trap met houten treden beleggen. Dus er is niks meer te zien van eventuele schroeven of andere verbindingen.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
je moet het doorbuigen van de treden tegengaan, als je de nieuwe trede en vooral het stootboord goed laat aansluiten zou je het probleem moeten verbeteren of zelfs verhelpen.

misschien kan @tuoh je hier raad geven?

groetjes
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
74
19
Op YouTube zoeken op verhelp krakende traptreden en u vind een oplossing zoals eerder aangegeven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Op YouTube zoeken op verhelp krakende traptreden en u vind een oplossing zoals eerder aangegeven
Het is beter om het hier te posten en antwoorden te krijgen die in de praktijk ook echt werken. Ik zie ook YT filmpjes voorbij komen waar geen goed advies gegeven wordt, m.a.w. alles op YT hoeft niet waar te zijn. Er hier over kunnen discussiëren is daarom zo waardevol.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56 en jelmer

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Op YouTube zoeken op verhelp krakende traptreden en u vind een oplossing zoals eerder aangegeven
Dank voor je suggestie. Ik heb er idd even naar gekeken. is idd een leuke snelle oplossing.
Lijkt mij niet een heel duurzame oplossing, op den duur zullen de inzet-moeren toch weer in het stootbord gaat drukken en begint het verhaal opnieuw. Ik denk dat ik een structurelere oplossing zoekt, miss monteer ik wel een stevige hoeklijn van metaal aan de onderzijde van de treden, dat zal het geheel lekker stijf maken.
Zodra ik weer een stapje zet zal ik het hier iig melden
 
Mocht je de stootbord latten weg kunnen halen dan kun je met een klos en een balkje de trede in de midden iets opwippen.
Je kunt dan een heel dun latje liefst iets gebogen tussen de trede en het stootbord stoppen. Liefst met een beetje lijn vast zetten. Tred weer los laten en dan de stootbord lat weer aanbrengen.
De trede komt op die manier op spanning te staan waardoor het kraken niet meer mogelijk is.

M.vr.gr. Jan
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Het kraken wat je hoort is het bewegen van de trede in de nesten. Je moet dus zorgen dat de trede niet meer kan doorbuigen. Je kunt er achter niet bij dus je zult aan de voorzijde een extra stootbord 6 of 8 mm multiplex aan moeten brengen. In het midden 2 a 3 mm breder maken dan de ruimte tussen de treden. Het nieuwe stootbord aan de bovenkant onder de trede zetten. De trede in het midden omhoog buigen ( met een klos en balkje) en dan het stootbord aan de onderzijde erin kloppen. Bij de onderste trede beginnen!
Een andere mogelijkheid is siliconen olie in de nesten proberen te spuiten met een injectiespuit, ( gat boren onder de trede) Deze methode wordt ook toegepast bij trappen zonder stootbord.
Succes ermee, Ernie
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Mocht je de stootbord latten weg kunnen halen dan kun je met een klos en een balkje de trede in de midden iets opwippen.
Je kunt dan een heel dun latje liefst iets gebogen tussen de trede en het stootbord stoppen. Liefst met een beetje lijn vast zetten. Tred weer los laten en dan de stootbord lat weer aanbrengen.
De trede komt op die manier op spanning te staan waardoor het kraken niet meer mogelijk is.

M.vr.gr. Jan
hmmmm.... dat is eigenlijk wel DÉ manier op dit probleem netjes op te lossen. Denk dat ik maar heel zen ga zijn en me ga verzoenen met het feit dat het even gaat duren voordat ik klaar ben. Waarschijnlijk is dat precies waar ik nu behoefte aan heb, even onthaasten en rustig werken.
overigens opwippen zal wel lukken, neem gewoon een dommekracht mee, daarmee kan ik met enig beleid de treden netjes op voorspanning brengen (iets te hoog opwippen dus).

Dank voor het advies!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het kraken wat je hoort is het bewegen van de trede in de nesten. Je moet dus zorgen dat de trede niet meer kan doorbuigen. Je kunt er achter niet bij dus je zult aan de voorzijde een extra stootbord 6 of 8 mm multiplex aan moeten brengen. In het midden 2 a 3 mm breder maken dan de ruimte tussen de treden. Het nieuwe stootbord aan de bovenkant onder de trede zetten. De trede in het midden omhoog buigen ( met een klos en balkje) en dan het stootbord aan de onderzijde erin kloppen. Bij de onderste trede beginnen!
Een andere mogelijkheid is siliconen olie in de nesten proberen te spuiten met een injectiespuit, ( gat boren onder de trede) Deze methode wordt ook toegepast bij trappen zonder stootbord.
Succes ermee, Ernie
Ik ga de treden bekleden met massief hout dus dit advies kan ik naderhand ook mooi toepassen.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij mijn hardhouten trap zonder stootborden was een enkele trede niet helemaal stil als die belast werd, ik heb een heel erg spitse wig gemaakt en die er zover als mogelijk onder de trede in het nest geslagen en het restant afgebroken vlak met de trapboom. Niets meer van te zien en hij is weer stil.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb in de jaren zeventig bij renovatieprojecten het kraken van meerdere krakende trappen opgelost. Je moet er wel achter bij kunnen komen, wil je het goed doen. De stootborden maak je los. Als het goed is, moeten de stootborden over de lengte iets rond zijn (denk aan 1-2 milimeter). Daarna begin je met de onderste trede (heel belangrijk). Die domp je iets omhoog (denk aan een milimeter). Je schuift het stootbord daar tegen aan en bevestigd dan het stoorbord weer. Dan ga je een trede hoger en herhaal je deze actie.

Lukt het niet om de stootborden los te halen, dan schroef je na het opdompen drie of vier latjes over de breedte van de trede aan de achterkant van de trap. Maar dat heeft niet de voorkeur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.