Advies bevestiging vensterbank

ngnijland

Nieuw lid
22 nov 2023
6
0
Regio Hoorn
Hallo allemaal!

Ik kijk al een tijdje mee met wat posts op dit forum (stiekem zonder account) en ben onder de indruk van de antwoorden en adviezen die worden gegeven op vragen. Vandaar dat ik besloten heb zelf advies te vragen over een klus waar ik binnenkort aan wil beginnen.

We hebben tijdens onze verbouwing de vensterbank weggesloopt. Deze bestond uit hout wat gemonteerd was op een rij tegels. Bij het wegslopen van de vensterbank gingen er een paar tegels mee, dus hebben we besloten al deze tegels ook netjes weg te halen.

Nu wil ik een mooie nieuwe eiken vensterbank maken (zoiets) en vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan monteren. Vanaf halverwege het kozijn tot het laagste punt is ongeveer 65mm. Stel ik kies voor een plank dikte tussen de 30mm moet ik dus nog 35mm opvullen. Waarmee vul ik dit op?

Een aantal sidenotes:
  • We gaan dit moment uiteraard ook aanpakken om de kozijnen even mooi op te schuren en opnieuw te verven
  • Ik ben bereid om na het monteren even de stucadoor langs te laten komen om alles weer netjes af te werken
Zie hieronder een aantal foto's als context.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

IMG_7259.jpegIMG_7260.jpegIMG_7261.jpegIMG_7264.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan hem beter lager doen die sponning is speciaal bedoeld om een vensterbank in te schuiven.
dan zit hij onder het kozijn en gelijk goed stevig vast als er iemand op gaat zitten.

je hoeft hem dan alleen nog vast te zetten voor het omhoog trekken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat rode stuk komt niets. Je neemt het hout ter dikte van de sponning en plakt dat er in.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Inderdaad in de sponning schuiven en aan de voorkant met opvulplaatjes waterpas leggen en vastzetten met flexibele kit/lijm.
Als je de vensterbank gaat afwerken met olie of beits o.i.d. dan eerst helemaal rondom afwerken in hetzelfde aantal lagen olie of beits.
Daarna pas monteren. Dan is de kans dat hij krom gaat trekken het kleinst.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Geen expert op het gebied van vensterbanken, maar de situatie ziet eruit alsof dat idd de bedoeling is, aan de voorkant een lat erop, want daar lijkt het lager te zijn. Eventueel een verjonging eraan frezen als het beoogde materiaal dikker is (moet netjes, want zit in het zicht).
 

ngnijland

Nieuw lid
22 nov 2023
6
0
Regio Hoorn
Dank voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee! Het is inderdaad een veel beter idee om de vensterbank lager te plaatsen. Dan of een verjonging frezen of opvullen met plaatjes en dan netjes afwerken met een lat als dat nodig is.

Bedankt allen, zo lijkt de oplossing simpel, maar zelf was ik er niet opgekomen.
 

ngnijland

Nieuw lid
22 nov 2023
6
0
Regio Hoorn
Wat ik mij nog afvroeg of er nog een soort folie of een ander soort isolatie tussen de muur en het hout aangebracht moet worden?

Er komt namelijk behoorlijk wat kou vrij. Heeft dit invloed op het werken van het hout?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De tegels dichten vroeger de spouw af. Je kan er eerst een plaat 9mm multiplex over monteren en daar je houten plaat op lijmen. De multiplex plaat is makkelijker tocht dicht te krijgen. En je kan hem gewoon vastschroeven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als er open ruimte zijn met de spouw dan deze eerst addichten.

met een pluk steenwol, pur of kit als het een kleine naad is.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Stel dat je zo'n heel diepe "live edge" vensterbank wil maken, die net zo diep is als dat stukje aan de rechterkant, dan zou ik wel nadenken over iets van openingen in de vensterbank (een patroon van sleuven of iets dergelijks) anders doet die radiator daar niet zo veel meer.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Of een radiator ventilator eronder.
Weet niet of die bank zo blijft staan, maar die houdt meer tegen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
om vensterbanken in een sponning op de juiste hoogte te krijgen, gebruik ik, wanneer er voldoende onderhoogte is, montagekussens
kussen leeg op de muur leggen, bank er over, kussen oppompen tot de bank op hoogte van de sponning is, in de zijkant stellatjes bovenop de bank om de bank pas te stellen
 
  • Leuk
Waarderingen: ngnijland

ngnijland

Nieuw lid
22 nov 2023
6
0
Regio Hoorn
De tegels dichten vroeger de spouw af. Je kan er eerst een plaat 9mm multiplex over monteren en daar je houten plaat op lijmen. De multiplex plaat is makkelijker tocht dicht te krijgen. En je kan hem gewoon vastschroeven.
Je bedoelt dat die multiplex plaat direct in de muur vastgeschroeft kan worden? En dan om het helemaal tocht dicht te maken, de multiplex plaat even afkitten? Of zal dat niet nodig zijn?
 

ngnijland

Nieuw lid
22 nov 2023
6
0
Regio Hoorn
Stel dat je zo'n heel diepe "live edge" vensterbank wil maken, die net zo diep is als dat stukje aan de rechterkant, dan zou ik wel nadenken over iets van openingen in de vensterbank (een patroon van sleuven of iets dergelijks) anders doet die radiator daar niet zo veel meer.
Ik ben daarover nog in discussie met mijn vriendin :p Ik wil de vensterbank liever wat minder breed en alleen de muur af laten dekken en mijn vriendin wil hem graag over de radiotor laten uitsteken. Mochten we eindigen op dat laatste ga ik inderdaad nadenken over sleuven. Bedankt voor de tip!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou eerst even een vlakke basis op je muurtjes maken. Plaatje plex met wat vulblokjes op de plekken van de slagpluggen. Compribandje er tussen en naden aan de bovenkant even na lopen met de kit spuit. Dan kan je daarna je mooie hout er met wat dotten lijm op plakken. Naad aan de voorkant onder je blad kan je dicht stucen of een afwerklatje over zetten. Als je de eiken plank laat oversteken over je radiator trekt hij krom.
 
  • Leuk
Waarderingen: ngnijland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.