hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Een kleine schuurmachine is ook een goeie aanrader. Maar ik zou de vierkante (RTS-400) nemen: dan heb je 4 hoekjes per velletje schuurpapier.
Ik heb beide machines en als ik een van beiden naast een RO moet kiezen, dan zou ik voor de delta gaan. Daar kun je beter mee in kleine hoeken komen. De punt is spitser en er is een plat hulpstuk om ook op moeilijk bereikbare plekken te komen.

Wat het gebruik van het schuurpapier betreft: een terecht punt, maar dat is heel eenvoudig opgelost. Zie foto.

Het plankje gebruik ik voor het snel uitlijnen van de vellen t.o.v. de afzuiggaten als ik ze op de machine kleef. Een 2e plankje zorgt ervoor dat ik supereenvoudig een punt van het papier voor de delta kan snijden dat 3 gelijke zijden heeft. Dat stukje kan ik vervolgens 3 keer omdraaien. 2 Deuvels zorgen ervoor dat het onder- en bovenplankje altijd goed ten opzichte van elkaar en het papier zitten als ik het snijd. Werkt als een zonnetje.

20210525@115600.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ccrider

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
De opmerking van Bert klopt als een bus. Ik had geen behoefte aan een 125mm, maar die machine is op de pad na equivalent aan de 150mm versie en de pad is een kant op gewoon uitwisselbaar.

Schrik trouwens niet van de hoeveelheid kracht die je nodig hebt om de bout te lossen. Dart ding zit echt heel goed vast.
 
Laatst bewerkt:

pw64

Nieuw lid
9 jan 2024
24
1
Apeldoorn
Net zoals vele zou ik ook geen CS 70 kopen. Ik zou je dit ter overweging mee willen geven, Niet ieder merk is overal even goed in zo is Festool top of the bill met schuren en zagen langs de lineaal TS 55 of TS60. Kapex ook top Mafell heeft hele mooie zaagtafels.
Starmix heeft hele goede stofzuigers met klopfilters. Dus kijk ook even buiten het grijs groene aanbod
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er is niets mis met een CS70, voor mij de beste mobiele zaagtafel muv de Mafell Erika serie. Maar gewoon niet geeigend voor het verwerken van grote platen. Voor alle overige werk, ook meubelsbouw nauwkeurig genoeg en redelijk mobiel en de trekfunctie is top, maar alles heeft zijn beperkingen.

Als je het budget een beetje herverdeelt dan zit er misschien nog wel een hammertje of scm zaagje in en dat past stukken beter
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Net zoals vele zou ik ook geen CS 70 kopen. Ik zou je dit ter overweging mee willen geven, Niet ieder merk is overal even goed in zo is Festool top of the bill met schuren en zagen langs de lineaal TS 55 of TS60. Kapex ook top Mafell heeft hele mooie zaagtafels.
Starmix heeft hele goede stofzuigers met klopfilters. Dus kijk ook even buiten het grijs groene aanbod
Kan ik in volgen, voor batterijen zit ik op blauwe bosch. Voor stofzuigers vind ik de bajonet koppeling van festool goed werken dus daar zou ik misschien wel aan vasthouden, combineer dat met de plug in kabel en het is wel makkelijk wisselen. Ik heb een Bosch "Rotex" en ben op de uitkijk om een plug in koppeling erop te monteren.
 

Houttonen

Nieuw lid
13 mrt 2023
15
3
Assen
houttonen.nl
Hallo Joost,
Ben je ook van plan om met echt hout te werken en niet alleen met plaatwerk? Dan zou ik zeker ook een vlak en vandiktebank overwegen. Ik heb zelf de Bosch gts xc zaagmachine met een zelfgemaakte grote zaagslede. Bevalt erg goed en scheelt een hoop geld met de Festool. Voor het lange werk gebruik ik de invalzaag met lineaal.
Succes!
Groet, Ruud
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Dank voor al jullie reacties! Erg waardevol en ik heb ze eens rustig doorgenomen. Onderstaand e.e.a. op een rij met meteen mijn reactie / vervolg vragen.

Zaagtafel CS 70 EBG / Schuiftafel CS 70 ST 650 / Lengte aanslag CS 70 LA
Ik zie dat op de zaagtafel de meeste kritische adviezen zijn gekomen. Waarbij de meesten van jullie er volgens mij wel vanuit zijn gegaan dat ik hierop grote platen wil gaan zagen. Dit is niet helemaal het idee. Voor plaatmateriaal zal ik de TS55 gebruiken. Mijn oog was met name op de CS 70 gevallen om zeer precies kleinere onderdelen, al dan niet in verstek, te kunnen zagen. Meubel onderdelen zoals stoelpoten bijvoorbeeld. En het schulpen van smallere stukken hout. Dat wordt volgens mij met een TS55 een stuk lastiger en met een Kapex afkortzaag niet haalbaar.
Voor een stationair machine heb ik helaas geen ruimte dus dat alternatief valt af. Ook een CMS i.c.m. de TS55 valt af, want dat wordt al langere tijd (verbeter mij als ik ernaast zit) niet meer verkocht. De twijfel die nu is ontstaan is:
  • Eigenwijs kiezen voor de CS70, waarbij ik denk dat ik de schuiftafel eerst laat vallen.
  • Kiezen voor een Kapex afkortzaag, waarbij ik volgens mij nog steeds geen mooie oplossing heb voor schulpwerkzaamheden. Of hebben jullie hier andere ideeën over/voor?
Schuurmachine ETS 125 REQ-Plus
Ik ga in eerste instantie voor één schuurmachine, een RO. Een delta erbij kopen kan dan altijd nog. Ik ga zoals het nu lijkt wel de ETS 125 vervangen voor de ETS EC 125/3 i.c.m. een 150 kop.

Bovenfrees OF 1010 REBQ-plus
De meningen lijken wat verdeeld of een 1010 of een 1400 de juiste keuze zou zijn. Ik ga mij nog wat verder verdiepen maar ik denk dat de 1010 voor mijn werkzaamheden volstaat. De centreerdoorn neem ik voorlief.

Stofzuiger CTL 26 E
Ik was ervan op de hoogte dat het verschil tussen de CTL en de CTM alleen de waarschuwingsoptie is. Die is niet nodig en vandaar dat ik de CTL al had gekozen. Verder is het bij mijn weten niet (meer) mogelijk om een CTL 26 zonder de Cleantec technologie te kopen. De CTL 26 E blijft dus onveranderd op het lijstje staan.

Invalzaag TS 55 FEBQ-Plus-FS / Hoekaanslag voor liniaal FS/2 Set
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Tips die ik mee neem ter overweging:
  • FS/2 vervangen voor de vaste FS-WA/90 omdat deze zuiver 90 graden is en de verstelbare hoekaanslag niet.
  • Liniaal mogelijk los kopen i.p.v. in de set zodat dit de LR32 versie kan worden.
  • 3 Meter liniaal van Makita
  • Piher track klemmen
Domino DF 500 Q
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Wel nog de tip om er mogelijk meteen extra accessoires bij te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
dat noem ik een antwoord & vraag ter zake !
Zeker, en daarom staat dat ook in de originele post. Hobby matig, dus ik ga er niet m’n geld mee verdienen. Gebruiken voor o.a.: meubels maken (massief hout) en (inbouw-) kasten.

En dan zou een reactie kunnen zijn: beetje overkill om dit allemaal (in 1 keer) aan te schaffen. Maar dat is niet echt de vraag. Ik denk dat een budget nogal persoonlijk is. Na jaren gewerkt te hebben met de standaard doe het zelf apparatuur, wil ik gewoon eens investeren in goed spul waar ik mogelijk de rest van mijn leven mee kan doen. A) omdat goed gereedschap het halve werk is en B) ik liever nu ineens de hele zooi koop, in plaats van steeds een beetje. Onder aan de streep is dat net zo duur, dus dan liever meteen een hele set waarmee ik direct goed en lange tijd uit de voeten kan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
jouw aanpak kan ik volledig volgen
ik heb nu ook het budget en de leeftijd om kwaliteitsgereedschap te kopen
wel heb ik dat langzaamaan opgebouwd
zo komen de groene bosch en metabo er helemaal niet meer in
mijn persoonlijke erg slechte ervaringen
festool is de meerderheid, maar niet de exclusiviteit
wil je de hele festool-familie in één klap kopen, stap dan naar een paar leveranciers en vraag de grooote korting !
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Wat betreft de CTL26: ik weet niet of dat nu nog het geval is, maar vroeger had je een versie met AC en een versie zonder AC. Voor zover ik weet staat AC verder los van Cleantec. Mijn suggestie was om de versie zonder AC te kopen, want voor hout heb je dat echt niet nodig en dat geklop kan echt knap irritant zijn. Verder is het een geweldige machine. Kleine tip nog: zorg ervoor dat je de Bluetooth module erbij hebt met de knop op de slang, daar ga je heeeeeeeel veel plezier van hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost_B

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je geeft aan massief; dat is een redelijk ander ecosysteem dan plaat en vergt andere gereedschappen, al dan niet met snoer. Hie ga je vlakken, verlijmen (klemmen?l, verbinden, etc?
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
17
Beusichem (Betuwe)
Dank voor al jullie reacties! Erg waardevol en ik heb ze eens rustig doorgenomen. Onderstaand e.e.a. op een rij met meteen mijn reactie / vervolg vragen.

Zaagtafel CS 70 EBG / Schuiftafel CS 70 ST 650 / Lengte aanslag CS 70 LA
Ik zie dat op de zaagtafel de meeste kritische adviezen zijn gekomen. Waarbij de meesten van jullie er volgens mij wel vanuit zijn gegaan dat ik hierop grote platen wil gaan zagen. Dit is niet helemaal het idee. Voor plaatmateriaal zal ik de TS55 gebruiken. Mijn oog was met name op de CS 70 gevallen om zeer precies kleinere onderdelen, al dan niet in verstek, te kunnen zagen. Meubel onderdelen zoals stoelpoten bijvoorbeeld. En het schulpen van smallere stukken hout. Dat wordt volgens mij met een TS55 een stuk lastiger en met een Kapex afkortzaag niet haalbaar.
Voor een stationair machine heb ik helaas geen ruimte dus dat alternatief valt af. Ook een CMS i.c.m. de TS55 valt af, want dat wordt al langere tijd (verbeter mij als ik ernaast zit) niet meer verkocht. De twijfel die nu is ontstaan is:
  • Eigenwijs kiezen voor de CS70, waarbij ik denk dat ik de schuiftafel eerst laat vallen.
  • Kiezen voor een Kapex afkortzaag, waarbij ik volgens mij nog steeds geen mooie oplossing heb voor schulpwerkzaamheden. Of hebben jullie hier andere ideeën over/voor?

Dit is precies waar de CS wel goed in is dus dan is het inderdaad geen slechte keus.Die schuiftafel lijkt mij inderdaad het eerste wat kan vervallen als je vooral kleine onderdelen zaagt. Je hebt al de trekfunctie die feitelijk een groot deel van wat de schuiftafel voor kleinere onderdelen doet opvangt. Heb je ook de nieuwe kleine accu-zaagtafel bekeken?

  • Liniaal mogelijk los kopen i.p.v. in de set zodat dit de LR32 versie kan worden.

Als je dit soort bestellingen gaat doen is er bij een dealer meestal wel wat te regelen over het vervangen van de rail in de set voor ééntje met gaten!

en in die lijn: Bij de TS 55 krijg je meestal een blad met 48 tanden. Probeer deze te ruilen voor een blad met minder (bijv 28) als je massief en plaat door elkaar gaat zagen( of een extra blad erbij) Het zaagbeeld is vrijwel hetzelfde en je zaag hoeft veel minder hard te werken.

Succes met de afwegingen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost_B

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
jouw aanpak kan ik volledig volgen
ik heb nu ook het budget en de leeftijd om kwaliteitsgereedschap te kopen
wel heb ik dat langzaamaan opgebouwd
zo komen de groene bosch en metabo er helemaal niet meer in
mijn persoonlijke erg slechte ervaringen
festool is de meerderheid, maar niet de exclusiviteit
wil je de hele festool-familie in één klap kopen, stap dan naar een paar leveranciers en vraag de grooote korting !
Dat laatste is een goede tip. Mijn ervaring bij de oosterburen van Rubart is dat er een heel scherpe prijs uitrolt als je een pakketje machines(s) en accessoires aanvraagt. Zo heb ik bij mijn TKS80 de hele set bijpassende zaagbladen gratis erbij gekregen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost_B

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Dat laatste is een goede tip. Mijn ervaring bij de oosterburen van Rubart is dat er een heel scherpe prijs uitrolt als je een pakketje machines(s) en accessoires aanvraagt. Zo heb ik bij mijn TKS80 de hele set bijpassende zaagbladen gratis erbij gekregen.
Top, ik ben inderdaad van plan om bij Rubart te gaan bestellen dus deze tip neem ik zeker mee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Wat betreft de CTL26: ik weet niet of dat nu nog het geval is, maar vroeger had je een versie met AC en een versie zonder AC. Voor zover ik weet staat AC verder los van Cleantec. Mijn suggestie was om de versie zonder AC te kopen, want voor hout heb je dat echt niet nodig en dat geklop kan echt knap irritant zijn. Verder is het een geweldige machine. Kleine tip nog: zorg ervoor dat je de Bluetooth module erbij hebt met de knop op de slang, daar ga je heeeeeeeel veel plezier van hebben.
Cleantec was (en is?) de overkoepelende benaming voor de Festool stofzuigers. Duidt op de 'speciale' technologie - een marketing-ding dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.