Aanbeveling zaagbladen lintzaag gevraagd

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Goeiemorgen iedereen,

Weet iemand waar ik (online of in België) aan goeie zaaglinten kan geraken voor mijn pas aangeschafte Record Power 350 Sabre?
En ik neem aan dat die koolstofstaal qua prestaties doorgaans de betere optie zijn?

Bedankt!

Karel
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Ik heb ze meestal van Lintzagenopmaat.nl Geen exorbitante prijzen en goede kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Hier ook prima ervaringen met lintzagenopmaat.nl. Snel geleverd, prima zaaglinten, veel keus.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier ook goede ervaringen met lintzagenopmaat. Ik heb daar goede ervaringen met het hardpoint-lint (ik heb op mijn Laguna een 16mm 5tpi liggen), maar ook oa het freshcut-lint gekocht (een lint dat officieel voor vlees is, maar het ook prima doet in hout) en dat is mijn meest gebruikte lint. Geeft een iets smallere en fijnere zaagsnede doordat de tandzetting minder breed is.

Kijk ook anders even in dit draadje, dat gaat over waar lintzagen te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb in het verleden ook bij lintzagenopmaat.nl besteld en was daar tevreden over. Niets mis mee. Maar ik wilde pasgeleden een type lint hebben dat ik daar niet kon krijgen en toen ben ik uitgeweken naar www.bandsaegeshop.com. Dat is ook goed bevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Bedankt, Aeolos, klusrob en hdv. Ik zal ze beiden eens bekijken en me inwerken in de verschillende types.

Ik zou beginnen met 3 soorten lint; een grof voor het verzagen van stammetjes vers hout tot plankjes, een fijner voor meer algemeen werk, en dan een heel fijn om zonder veel verlies dunne plankjes van stukken hardhout te kunnen halen. Mogelijks heb ik voor dat laatste genoeg aan koolstofstaal maar kijk ik voor dat eerste best ook naar iets zoals die flexback?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Volgens mij heeft Axminster expres magazijnen op het Europese vasteland opgezet, voordat Brexit definitief werd, zodat ze geen douane-problemen zouden hebben. Je zou bij hun dus geen last van grenscontroles en heffingen moeten hebben. Maar of dat voor al hun producten geldt weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Probeer eens een HM zaagblad, de bandsageshop heeft die in 20 mm breed en volgens mij past die ook op de Sabre 350 al geven ze aan dat deze tot 190 mm gaat. Machinehandel meyer in oostenrijk heeft ook een 16mm variant in HM Prijzen 75 tot 100 euro ex verzendkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Volgens mij heeft Axminster expres magazijnen op het Europese vasteland opgezet, voordat Brexit definitief werd, zodat ze geen douane-problemen zouden hebben. Je zou bij hun dus geen last van grenscontroles en heffingen moeten hebben. Maar of dat voor al hun producten geldt weet ik niet.
Hun prijzen zijn alleszins wel aantrekkelijk zo tussen de 20 en 30 euro voor een blad.
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Probeer eens een HM zaagblad, de bandsageshop heeft die in 20 mm breed en volgens mij past die ook op de Sabre 350 al geven ze aan dat deze tot 190 mm gaat. Machinehandel meyer in oostenrijk heeft ook een 16mm variant in HM Prijzen 75 tot 100 euro ex verzendkosten.
Op bandsaegeshop vind ik ze niet in de correcte maat, maar afgaande op de prijzen voor de HM's die wél beschikbaar zijn ga ik voorlopig nog even passen 😅
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Axminster verzend zonder extra kosten voor de ontvanger. Als ze al vanuit UK verzenden, betalen zij de invoerkosten en regelen ze de douane-afhandeling, dat zit bij de verzendkosten ingegrepen. Voor de ontvanger is er dan geen verschil met verzending vanuit de EU (behalve dat het misschien een dagje extra kan duren).

Voor het verzagen van stammen: ik heb op mijn (grotere) Laguna 18BX ook het ripper-zaagblad van lintzagenopmaat. Gaat als een warm mes door zachte boter, wat een beest van een lint is dat.
Maar... Dat lint is 27mm breed, en de Record Power Sabre van Karel kan (volgens Baptist) linten van max 19mm breed aan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou beginnen met 3 soorten lint; een grof voor het verzagen van stammetjes vers hout tot plankjes, een fijner voor meer algemeen werk, en dan een heel fijn om zonder veel verlies dunne plankjes van stukken hardhout te kunnen halen. Mogelijks heb ik voor dat laatste genoeg aan koolstofstaal maar kijk ik voor dat eerste best ook naar iets zoals die flexback?
Voor het grof verzagen van stammen tot plankjes zou ik dan (aangezien de ripper niet past op jouw zaag), van lintzagenopmaat een hardpoint 16mm 3tpi nemen.
Een fijner voor meer algemeen werk zou kunnen zijn het hardpoint 13mm 4 of 5 tpi. Wil je echt ook bochten kunnen zagen, eventueel een koolstofstaal lint 10 mm 6 tpi. En voor het fijne herzaagwerk, adviseer ik echt het freshcut-lint, zo breed mogelijk om stabiel te zagen (19mm dus). Dat blad heeft weinig tandzetting, en geeft daarmee een smalle maar juist hele gladde zaagsnede.
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Voor het grof verzagen van stammen tot plankjes zou ik dan (aangezien de ripper niet past op jouw zaag), van lintzagenopmaat een hardpoint 16mm 3tpi nemen.
Een fijner voor meer algemeen werk zou kunnen zijn het hardpoint 13mm 4 of 5 tpi. Wil je echt ook bochten kunnen zagen, eventueel een koolstofstaal lint 10 mm 6 tpi. En voor het fijne herzaagwerk, adviseer ik echt het freshcut-lint, zo breed mogelijk om stabiel te zagen (19mm dus). Dat blad heeft weinig tandzetting, en geeft daarmee een smalle maar juist hele gladde zaagsnede.
Hartelijk dank voor de concrete aanbevelingen! Ze zitten in het winkelmandje voor vanavond.
Het tikt snel aan, maar uiteindelijk gaan die waarschijnlijk wel een goeie tijd mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.